Vocational interests of youth in Ecuador
This methodologically sound psychometric tool has been handed to Ecuadorian psychologists and teachers as a guide in the career counselling field. The tool will have a significant impact on the democratization of youth, assisting them to make well-targeted choices when planning their education and career. The authors’ study may be viewed as pioneering work, due to its consideration of the significant cultural and geographic regional differentiation among graduates from the Pacific coast, the Andes, the Amazon rainforest and the Galapagos Islands. Reaching to the classics of literature on the subject (primarily Holland, Super, Prediger and Strong), the authors have performed a momentous work, which is the construction of a psychometric tool that will be helpful in diagnosing career interests in the entire population of Ecuadorian youth. Worth additional acknowledgement are the high reliability indicators of the career interests questionnaire conducted on a representative and large study group, as well as the defined psychometric accuracy of the scale. This publication makes a civilizational quantum leap in the education of Ecuadorian youth, guaranteeing them a career choice that corresponds to their interests and ambitions. This pioneering publication on the Polish and world markets confirms the fact that Polish psychologists have the capability to „export” the psychometric school of thought to the Latin American region, with all of the scientific, social and humanitarian consequences involved.
- Kategorie:
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-8088-864-7
- ISBN druku: 978-83-8088-863-0
- Liczba stron: 176
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Introduction 7 1. The context of occupational guidance in Ecuador 11 1.1. New challenges of the labor market in Ecuador 13 1.2. Cultural diversity as a challenge for vocational guidance in Ecuador 19 1.3. Ecuadorian youth in the school to work transition 23 1.4. Youth passivity and work instability in the labor market 24 1.5. Need for tools in occupational guidance in Ecuador 26 1.6. Legal aspects of professional guidance in Ecuador 27 2. Determinants and correlates of career choice 31 2.1. Physical constitution and health in professional choices 33 2.2. How does temperament influence occupational choices? 35 2.3. Ability as an occupational success predictor 37 2.4. Interests as personality traits 42 2.5. Beliefs and values as vocational preferences predictors 44 2.6. Personality and vocation 48 2.7. Stages of career development 53 2.8. Career decisions of youth 57 3. Theoretical background of the IPPJ questionnaire 61 3.1. The theory of John Holland 61 3.2. Beyond the RIASEC code letters: Diagnostic aspects of the profile 65 3.2.1. Congruence of professional interests 66 3.2.2. Consistency of professional interests 67 3.2.3. Differentiation of vocational interests 70 3.2.4. Identity and vocational interest 72 3.3. Prediger’s Model of work environment classification 73 3.4. Typology of jobs according to Holland and Prediger 75 4. The design of the questionnaire 79 4.1. The construction of the pilot version 80 4.1.1. The pilot study 81 4.1.2. The validity study 85 4.1.3. The validity study of the 60 item version 92 4.1.4. Confirmatory Factor Analysis 99 4.1.5. The reliability of the IPPJ scale 101 4.1.6. Internal reliability scale: Duplicated items in “Lay key” 105 4.1.7. Reliability as test-retest stability of the IPPJ scores 107 4.1.8. Construct validity study through the analysis of intergroup differences 111 4.1.9. Degree of diversity and intensity of interest 116 5. Normalization procedure and analysis 119 6. Scales’ scores calculation 123 7. In the search of new techniques for vocational guidance practice 125 Conclusions 129 Bibliography 131 Appendices 141 Appendix 1. The pilot version of the IPPJ (120 items) 143 Appendix 2. Answer sheet for the pilot version IPPJ (120 items) 149 Appendix 3. The key of the pilot version scales (120 items) 151 Appendix 4. Items of the final version (60) with type codes after Factor Analysis of the pilot version (120) 152 Appendix 5. The final version of the INVENTARIO DE PREFERENCIAS PROFESIONALES DE JÓVENES (IPPJ) (60 items) 155 Appendix 6. The key of the IPPJ (final version) 159 Appendix 7. The translation of the IPPJ items from Spanish into English 160 Appendix 8. Sten norms for vocational interests of girls (N = 962) (R, S, E, C scales) 163 Appendix 9. Sten norms (R, S, E, C) for professional interests of boys (N = 970) 164 Appendix 10. Sten norms (I, E) for professional interests for girls and boys (N = 1932) 165 Appendix 11. Sten norms for Holland’s Differentiation indicators 166 Appendix 12. Sten norms for Iachan’s Differentiation indicators 167 Appendix 13. Sten norms for the Intensity Indicators 168 Appendix 14: The answer sheet: the table profile or/and the hexagon profile 169 List of figures 171 List of tables 173