Wizualizacja i dziennikarstwo danych w mediach
We współczesnych mediach oprócz szybkości przekazu liczy się sposób, w jaki treści trafiają do odbiorcy oraz używane platformy czy atrakcyjność i kondensacja informacji. Dominacja urządzeń mobilnych, nie tylko jako środków komunikacji, ale również jako środków konsumpcji materiałów dziennikarskich, powodują, że nad tekstem często przeważają treści wizualne i multimedialne. Pomaga to w efektywnym odwołaniu się do wyobraźni odbiorcy, ale też maksymalizuje skuteczność przekazu. Na procesie wizualizacji danych autor koncentruje się w pierwszej części publikacji, podkreślając, że mimo obecności niemal w każdej dziedzinie piktogramów, map, infografik, operowania obrazem w różnych mediach i na różnych poziomach, odbiorca dla prawidłowego odczytania takich komunikatów musi posiadać odpowiednie kompetencje. W drugiej części z kolei prezentuje stosunkowo nową, rozwijającą się gałąź dziennikarstwa – opartego na danych, przedstawiając możliwości, jakie niosą one ze sobą w połączeniu z umiejętnością dostrzegania w nich historii i opowiedzenia jej w formie cyfrowej informacji.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8220-490-2
- ISBN druku: 978-83-8220-489-6
- Liczba stron: 114
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 ROZDZIAŁ 1 1.1. Definicja danych 11 1.1.1. Dane jako nowe możliwości dla dziennikarza 12 1.1.2. Dane jako część nowych mediów 14 1.2. Wizualizacja danych 15 1.3. Grafika statyczna 17 1.4. Grafika interaktywna 19 1.5. Problemy percepcji danych 20 1.6. Wizualizacja a manipulacja 25 1.6.1. Manipulacja wizualizacją danych – studium przypadku 29 1.6.2. Wybrane sposoby przekłamań na wykresach i grafikach informacyjnych 39 1.7. Zasady poprawnego konstruowania wykresów i prezentacji danych 53 1.8. Funkcja koloru w wizualizacji danych 54 ROZDZIAŁ 2 2.1. Liczby 59 2.2. Bazy danych 62 2.3. Dziennikarstwo danych – definicja pojęcia 66 2.4. Dziennikarstwo danych w Polsce 69 2.5. Dziennikarstwo danych jako część nowych mediów 70 2.6. Computer-Assisted Reporting 75 2.6.1. Computer-Assisted Reporting a dziennikarstwo precyzyjne 75 2.6.2. Związki między dziennikarstwem danych i CAR 76 2.6.3. Przyszłość Computer-Assisted Reporting 77 2.7. Algorytmizacja danych i big data 79 2.8. Źródła informacji w dziennikarstwie danych 81 2.8.1. Systematyka źródeł informacji w dziennikarstwie danych 86 2.8.2. Biały wywiad i źródła open source 87 2.8.3. Otwarte źródła informacji 88 2.8.4. Analiza wybranych portali danych jako przykładów źródeł informacji 90 2.9. Data blog i data blogging 95 2.9.1. Definicja blogu jako tło teoretyczne 95 2.9.2. Data blog – definicja pojęcia 100 2.10. Dane jako źródło rozrywki 102 2.10.1. Infotainment jako punkt wyjścia 102 2.10.2. Datatainment 103 Zakończenie 107 Bibliografia 109