Wschód–Zachód w nieprzerwanym dialogu
Dzieje naszej cywilizacji – także konsekwentnie i z różnym skutkiem konfigurowanej wspólnoty europejskiej – podlegają nieuchronnym przeobrażeniom. Towarzyszą im, pozostające w spójnej symbiozie, procesy integracji i dezintegracji, a skala ich oddziaływań nie tylko determinuje stabilność polityczną dialektycznej Europy – owego Wschodu i Zachodu – ale i, nade wszystko, waloryzuje jej kulturowy system wartości. Przekonani, że tylko w przestrzeni kulturowej – odrzucającej balast uprzedzeń i kreatywnie przenikającej wszelkie granice: konfesyjne czy polityczne – odnajdziemy miejsce na dyskurs, prezentujemy Państwu niniejszą monografię Wschód–Zachód w nieprzerwanym dialogu. W zamierzeniu współautorów winna ona stać się płaszczyzną – często trudnych, ale nieprzerwanych i wciąż aktualnych – deliberacji, których znaczącym i koniecznym do ostatecznego konsensusu wyznacznikiem, obok aspektu poznawczego, jest empatia: bowiem „trzeba rozumieć […], widzieć to jeszcze za mało” [Patrząc... 2013: 57]. Pozostajemy zatem z wiarą, że to empatia – conditio sine qua non – stanie się depozytariuszem pokojowej koegzystencji konfrontowanych obszarów Wschodu i Zachodu, a determinacja, z jaką podejmujemy się, kolejny już raz, dzieła żywej i twórczej mediacji, niechaj niesie nadzieję na dobrą przyszłość (Ze Wstępu).
- Kategorie:
- Redakcja: Jolanta Kazimierczyk-Kuncer
- Język wydania: angielski,polski,rosyjski
- ISBN: 978-83-7467-270-2
- ISBN druku: 978-83-7467-270-2
- Liczba stron: 484
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 5 ROZDZIAŁ I – TOŻSAMOŚĆ NARODOWA NA TLE HISTORYCZNEGO DIALOGU 7 TADEUSZ SUCHARSKI Wbrew lękowi przed Wschodem i przeciw pożądaniu Zachodu, czyli Stasiukowe próby zrozumienia komunizmu z Płatonowem w kieszeni 9 ZYGMUNT ZBYROWSKI Borys Pasternak i Rainer Maria Rilke 27 MAGDALENA ROGUSKA Między Wschodem a Zachodem. Hybryda kultur w powieści Melindy Nadj Abonji Gołębie wzlatują 39 ANNA KOŁBUK Polsko-ruska tożsamość narodowa unitów podlaskich w twórczości Stefana Żeromskiego i Władysława Reymonta 49 WITOLD KOŁBUK Derusyfikacja prawosławia na ziemiach polskich w XX wieku 67 EWELINA IWAŃSKA Mariusz Wilk – Polak czy Rosjanin? Zagadnienie tożsamości autora Dzienników północnych 81 DARIA AMBROZIAK Tożsamość kobiety nietuzinkowej w świetle wspomnień Zofii Kowalewskiej 93 ANNA MAROŃ Столкновение двух миров, двух культур в пьесе Н. Коляды Птица Феникс 107 PATRYCJA SPYTEK Dialog polsko-rosyjski na łamach czasopism emigracyjnych 121 KRISTINA VORONTSOVA Польша как граница в послевоенной русской поэзии 131 BOŻENA UGOWSKA Interkulturowy i czasoprzestrzenny obraz miasta zawarty w W stolëcë chmùrników Jana Zbrzycy i Pasażach Waltera Benjamina 149 KLEITIA VASO Invisible colonialism in contemporary Albanian art: catering to the supposed wishes of the concrete and intangible presence of the western audience 161 KAMILA PĄCZEK «Гонористая демократическая колония» versus «Гражданин Советского Союза». Признаки русского империализма и советского мировосприятия в отзывах Владимира Маяковского о путешествиях в Польшу 171 ROZDZIAŁ II – UNIWERSALIZM IDEI I WARTOŚCI W PRZESTRZENI MIĘDZYKULTUROWEJ 183 HALINA MAZUREK Nowa dramaturgia rosyjska wobec bohaterek klasyki zachodnioeuropejskiej 185 BERNADETTA ŻYNIS Twarze i gęby Rosji 197 ЭЛЕОНОРА ФЕДОРОВНА ШАФРАНСКАЯ ВАЛЕРИЙ БОРИСОВИЧ АНИЧКИН Рецепция «Дела бейлиса» в публицистике и художественной литературе 215 MACIEJ PIECZYŃSKI Czwarta siostra Janusza Głowackiego w kontekście dramaturgii Antoniego Czechowa 227 DOROTA ZACH Wybrane dramaty Antoniego Czechowa jako pomost między Wschodem a Zachodem na podstawie Białej nocy miłości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 237 MARTYNA SIENKIEWICZ Двойник-автор: Москва-петушки Вен. Ерофеева и Песни пьющих Е. Пильха 247 EWA PAŃKOWSKA «Трижды ‘П’» – герой постсоветского времени в творчестве В. Пелевина, Ю. Полякова и З. Прилепина 261 ОЛЬГА БАРАШ Литература как идеальный вакуум: культурологическая провокация С. Лема 281 СЕРГЕЙ ПРЕОБРАЖЕНСКИЙ Теория и практика украинского верлибра: смешанные стихи Михайля Семенко 287 DOMINIKA BUDZANOWSKA-WEGLENDA Uniwersalność bajki w literaturze wschodu i zachodu europy (Ezop, Lessing, Kryłow i inni) 7 WERONIKA SZTORC The East and the West – translation of culture-bound proper names in Haroun and the sea of stories by Salman Rushdie 321 JORA VASO Unrequited love, nostalgia and derealization 333 ROZDZIAŁ III – JĘZYK WE WSPÓŁCZESNYM DYSKURSIE WSCHODU I ZACHODU 343 ROBERT SZYMULA Милитарная метафорика в современном русском политическом дискурсе 345 JOANNA WASILUK Rola internacjonalizmów w kształtowaniu polskiej i rosyjskiej terminologii o charakterze społeczno-gospodarczym i politycznym 359 JOLANTA CHOMKO Концептуализация земли в русских пословицах 371 OLGA ANCHIMIUK Обучение произношению русских согласных ч, щ студентов-поляков 381 DOROTA JASIAK Formy pracy z wykorzystaniem technik teatralnych w nauczaniu interkulturowości na lekcjach języka rosyjskiego 393 ALEKSANDRA KLIMKIEWICZ Gra dydaktyczna w procesie nauczania języka rosyjskiego studentów jako sposób rozwijania kompetencji językowej i kulturowej 405 Noty o autorach 413 Bibliografia 429