Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły
W książce szeroko omówiono zagadnienia kształtowania i doskonalenia potencjału absorpcyjnego placówek szkolnych, a więc zdolności do identyfikowania, przyjmowania oraz wykorzystywania wiedzy w zarządzaniu szkołą. Właściwe wykorzystanie zasobów wiedzy pomaga formułować cele rozwojowe szkoły i kontrolować ich realizację na coraz bardziej konkurencyjnym rynku oświatowym. W publikacji zaprezentowano szereg cennych wskazówek i konkretnych rozwiązań dotyczących wykorzystania potencjału szkoły. Omówiono w niej także m.in. takie zagadnienia jak:
znaczenie wiedzy oraz jej właściwego wykorzystania w zarządzaniu szkołą,
określenie potencjału absorpcyjnego placówki szkolnej,
działania ukierunkowane na doskonalenie wykorzystania potencjału wiedzy.
Adresaci:
Publikacja skierowana jest do dyrektorów szkół, pracowników organów prowadzących, pracowników nadzoru pedagogicznego, a także studentów studiów pedagogicznych i ekonomicznych oraz słuchaczy studiów podyplomowych. Przydatne informacje znajdą w niej również osoby zainteresowane problematyką systemu oświaty w Polsce.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7382-1
- ISBN druku: 978-83-264-3314-6
- EAN: 9788326473821
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp | str. 9 Rozdział I Wiedza w tworzeniu konkurencyjności | str. 13 1. Istota wiedzy w ujęciu nauk o zarządzaniu | str. 14 1.1. Pojęcie wiedzy | str. 14 1.2. Cechy wiedzy | str. 18 1.3. Typologia wiedzy | str. 19 1.4. Źródła wiedzy | str. 22 2. Znaczenie wiedzy i uczenia się w zarządzaniu | str. 24 2.1. Strategie wiedzy | str. 24 2.2. Strategie zarządzania wiedzą | str. 26 2.3. Organizacyjne uczenie się | str. 30 3. Wiedza i procesy uczenia się szkoły | str. 33 3.1. Zarządzanie wiedzą w szkole | str. 33 3.2. Szkoła jako organizacja ucząca się | str. 35 3.3. Kształtowanie konkurencyjności szkoły | str. 40 Podsumowanie | str. 44 Rozdział II Zdolność absorpcyjna | str. 45 1. Istota zdolności absorpcyjnej | str. 45 1.1. Pojęcie zdolności absorpcyjnej | str. 45 1.2. Stan badań nad zdolnością absorpcyjną | str. 50 2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 59 2.1. Identyfikowanie nowej wiedzy | str. 62 2.2. Asymilacja nowej wiedzy | str. 65 2.3. Internalizowanie nowej wiedzy | str. 67 2.4. Eksploatowanie nowej wiedzy | str. 70 3. Czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 73 3.1. Czynniki wewnętrzne zdolności absorpcyjnej | str. 74 3.2. Czynniki zewnętrzne zdolności absorpcyjnej | str. 77 4. Modele zdolności absorpcyjnej | str. 79 4.1. Model analityczny | str. 79 4.2. Model procesowy | str. 82 5. Problemy pomiaru zdolności absorpcyjnej | str. 84 5.1. Pomiar procesów składowych zdolności absorpcyjnej | str. 84 5.2. Pomiar czynników zdolności absorpcyjnej | str. 87 Podsumowanie | str. 89 Rozdział III Uwarunkowania kształtowania zdolności absorpcyjnej w świetle badań empirycznych | str. 91 1. Metodyka badań | str. 91 1.1. Cele badań | str. 91 1.2. Przebieg badań | str. 92 1.3. Charakterystyka próby badawczej | str. 103 1.4. Model badawczy | str. 109 1.5. Operacjonalizacja zmiennych | str. 111 2. Wyniki badań empirycznych | str. 113 2.1. Czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 113 2.1.1. Badanie jakościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 113 2.1.2. Badanie ilościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 117 2.1.3. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 118 2.1.4. Statystyka opisowa: wiedza bazowa | str. 119 2.1.5. Statystyka opisowa: umiejętności pracowników | str. 121 2.1.6. Statystyka opisowa: interakcje z otoczeniem | str. 124 2.1.7. Statystyka opisowa: projekty edukacyjne | str. 125 2.1.8. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej - podsumowanie | str. 127 2.1.9. Wariancje: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 128 2.1.10. Analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 130 2.1.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. 138 2.2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 143 2.2.1. Badanie jakościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 143 2.2.2. Badanie ilościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 146 2.2.3. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 146 2.2.4. Statystyka opisowa: identyfikowanie nowej wiedzy | str. 147 2.2.5. Statystyka opisowa: asymilowanie nowej wiedzy | str. 149 2.2.6. Statystyka opisowa: internalizowanie nowej wiedzy | str. 151 2.2.7. Statystyka opisowa: wykorzystanie nowej wiedzy | str. 153 2.2.8. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej - podsumowanie | str. 155 2.2.9. Wariancje: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 156 2.2.10. Analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 157 2.2.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. 165 2.3. Wpływ czynników na zdolność absorpcyjną | str. 170 Podsumowanie | str. 180 Rozdział IV Doskonalenie zdolności absorpcyjnej w szkolnictwie | str. 182 1. Wiedza bazowa | str. 183 2. Umiejętności pracowników | str. 184 3. Projekty edukacyjne | str. 186 4. Interakcje z otoczeniem | str. 187 Podsumowanie | str. 189 Zakończenie | str. 191 Bibliografia | str. 195 Spis tabel | str. 205 Spis schematów | str. 209 Spis wykresów | str. 211 Załączniki | str. 213