Zjawisko szaleństwa w kulturze
Szaleństwo może być pojmowane jako stan pierwotny (magiczny, przyrodzony), w którym uaktywniają się archaiczne (atawistyczne) źródła niepohamowanej energii objawiającej się w mistycznym pobudzeniu. Może ono również oznaczać stan dezorientacji i alienacji, odzwierciedlający istotę współczesnego, ponowoczesnego społeczeństwa (konsumpcjonizm, hiperrzeczywistości). Możemy także szaleństwo rozumieć jako swoistą postać osobowości postmodernistycznej - świadomej zasad gry kulturowej. Forma twórczej działalności związanej z genialnym artyzmem i ponadprzeciętną wrażliwością włącza się też w ten obszerny tygiel, jakim jest zjawisko szaleństwa. Obłęd może być też po prostu stanem chorobowym (uszkodzeniem mózgu), chorobą duszy, opętaniem, pomieszaniem, może być jednoznaczny z utratą zmysłów i kontaktu z rzeczywistością (tkwieniem w samsarze, jak powiedziałby hindus czy buddysta). Z drugiej jednak strony pomieszanie zmysłów rozumiane jako zatracenie świadomości własnego „ja" - trzymając się nomenklatury filozofii Zachodu - jest także efektem totalnego przebłysku umysłowego, co w Indiach, Japonii, Tybecie utożsamiane jest z oświeceniem czy też nirwaną.
- Kategorie:
- Redakcja: Maciej Kopyciński, Marta Kasprowicz, Sławomir Drelich
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2492-4
- Liczba stron: 210
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
MARTA KASPROWICZ, Słowo wstępne 7 Kulturowa symulacja normalności - w kręgu prawa i polityki 13 AGATA MIĘTEK, Choroba psychiczna. Kontekst prawny 13 SŁAWOMIR DRELICH, Styl paranoidalny w polityce 25 Filozofia wobec przekraczania normy 41 MACIEJ KOPYCIŃSKI, Demontaż podmiotu w perspektywie narratywistycznej - Proces Franza Kafki 41 MATEUSZ PROCH, Szaleństwo w diagramie Foucaulta 55 MICHAŁ RYDLEWSKI, Samoświadomość a gładkość funkcjonowania w kulturze 67 RADOSŁAW WIŚNIEWSKI, Czy późne dzieła Nietzschego są tworami szalonego umysłu? 77 Antropologiczne procesy ujawniania dziwności 91 DOMINIKA CZARNECKA, Pink imperium - krótka historia szaleństwa na punkcie koloru różowego 91 NATALIA LUTOMIERSKA, Między sztuką, kiczem a kulturą, czyli zwariowany świat teledysków kumbii peruwiańskiej 103 HENRYK DUSZYŃSKI, Szaleństwo w narracyjnych grach fabularnych 111 MARTA KASPROWICZ, Nomadyczność istnienia świadomego szaleńca. Szaleństwo jako świadome wykorzenienie 123 Patologia normalności i normalność szaleństwa w literaturze 137 BARBARA ZWOLIŃSKA, Początki romantycznego szaleństwa 137 MAGDALENA BIZIOR-DOMBROWSKA, Romantycy - szaleńcy - mistycy. Wizerunki szaleńców romantycznych na podstawie twórczości Juliusza Słowackiego 143 JOANNA GNIADY, „Pozwólcie mi być szalonym, szalonym w szaleństwie absyntu". Gaston Beauvais i jego mentalny zamęt w Wormwood Marie Corelli 155 AGNIESZKA JEŻYK, „Piszę jak ktoś, kto śpi, a cale moje życie to kwit, czekający na podpis". Melancholia i szaleństwo oraz ich geneza w Księdze niepokoju Fernanda Pessoi 165 GRAŻYNA KRÓL, Czy szaleństwo może zbawić? Obraz choroby i obłędu w twórczości Kazimierza Ratonia 175 MONIKA SAMSEL-CHOJNACKA, Obraz szpitali psychiatrycznych w twórczości pisarek amerykańskich drugiej połowy XX wieku 187 Madness as a Phenomenon of Culture (Summary) 201