Brak absolutu
Książka Doroty Barańskej pokazuje, że pojęcia zła i dobra są kluczowymi elementami obecnymi nie tylko w japońskim folklorze, ale w całej kulturze popularnej – od rozrywki ludowej poprzez animację do gier video. Stawia tezę, że kultura rozrywkowa jest niezwykle silnie związana z religiami Japonii, czerpie z buddyzmu, shinto, magii. I choć samo nawiązanie nie jest niczym niezwykłym, niezwykła jest drobiazgowość w przedstawianiu elementów tradycyjnych w nowej formie. Dzięki niej kultura popularna Japonii staje się źródłem do badań nie tylko nad samą kulturą, ale też nad religią, społeczeństwem, moralnością.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-242-2462-3
- ISBN druku: 978-83-242-2323-7
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp Rozdział 1. Japońska kultura popularna 1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny 1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny 2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu 2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo 2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata 2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa . 2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii 3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze 3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń 3.3. Dobro i zło w życiu codziennym 3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów 3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie. Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze 4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja 4.2. Festiwale religijne a kultura popularna 4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów oraz ich znaczenie w kulturze popularnej 4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła 5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii 5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku 5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła w japońskiej kinematografii 5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji 6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy codzienne – krótka historia anime 6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu na adresatów i na tematykę 6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime 6.3. Świat duchów w anime Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest dobrem, i dobro, które jest złem 7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych 7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach 7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze popularnej Bibliografia Podziękowania Posłowie Indeks nazwisk