MENU

Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2019

  • Autor: Ewa Wysocka

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 39,90 zł
27,93
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka

Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji ( Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnozy w ujęciu komplementarnym, jednak akcentującym podejście pozytywne do procesu poznania jednostki niedostosowanej społecznie. Wychodząc od ogólnych koncepcji człowieka i jego wychowania, proponuje model integralny, wielowymiarowy procesu jego stawania się oraz adekwatny do przyjętych założeń teoretycznych model diagnozy jego potencjałów.

Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza jest rozbudowaną w stosunku do poprzedniej publikacji (2015) prezentacją założeń teoretyczno-metodologicznych diagnozy pozytywnej w resocjalizacji, zaś druga zawiera propozycje konkretnych modeli diagnozy indywidualnych właściwości i potencjałów człowieka, które należy zidentyfikować i wykorzystać w procesie wewnętrznej przemiany lub w procesie wspierania rozwoju jednostki. Druga część ma zatem wymiar bardziej praktyczny, obejmując modele diagnozy osobowości w ujęciu poznawczym i uzupełniające rozpoznanie modele diagnozy istotnych cech osobowości ważnych dla oceny niedostosowania społecznego, a także modele badania potencjału kreacyjnego jednostki wyznaczające wprost przebieg procesu rozwoju – procesu „stawania się” człowieka. Szczególny walor metodologiczny i jednocześnie metodyczno-praktyczny tej publikacji wiąże się z przedstawieniem w aneksie konkretnych i rozbudowanych diagnoz przypadków, dokonanych z wykorzystaniem wybranych narzędzi, które mogą służyć jako przykład modelowego postępowania diagnostycznego służącego bezpośrednio diagnozie projektującej.

Zaprezentowane teoretyczne podejście pozytywne do diagnozy dla potrzeb resocjalizacji wraz z jego egzemplifikacją i konkretyzacją w formie przedstawienia modelowych rozwiązań w obszarze postępowania diagnostycznego, może być przydatne w rozwijaniu świadomości metodologicznej i diagnostycznej zarówno teoretyków jak i praktyków, zajmujących się edukacją i reedukacją. Podkreślić należy, że na polskim rynku wydawniczym nie ma kompleksowego opracowania obejmującego przedmiot, założenia teoretyczne i metodologiczne, oraz propozycje rozwiązań metodologicznych (zestaw technik i narzędzi) diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu pozytywnym.



Ewa Wysocka, Prof. UŚ dr hab. nauk humanistycznych, pedagog i psycholog, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego i Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, profesor nadzwyczajny w Zakładzie Teorii Wychowania (UŚ) i Zakładzie Psychoprofilaktyki (AJD). Specjalizuje się w problematyce młodzieży, metodologii oraz diagnostyce psychopedagogicznej. Autorka, współautorka i redaktorka 22 opracowań zwartych i ponad 350 artykułów. Do najważniejszych książek zalicza: Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży ( Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000); Religijność a tolerancja – obszary zależności (Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000); Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007); Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008/2009); Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009/2010); „Kim jestem i kim mogę się stać”. Niektóre problemy okresu dorastania związane z wyborem zawodu (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011); Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2001; współautor A. Nowak); Diagnoza psychopedagogiczna (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006; współautor E. Jarosz); Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (redakcja; Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012); Diagnostyka pedagogiczna, Oficyna Impuls, Kraków 2013), Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice 2015). Autorka wielu wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych do oceny różnych wymiarów funkcjonowania młodego pokolenia, m. in. wykorzystywanych w doradztwie zawodowym. Laureatka Nagrody im. Profesor Ireny Lepalczyk Łódzkiego Towarzystwa Naukowego za pracę badawczą z zakresu pedagogiki społecznej (2010) oraz Nagrody Indywidualnej II stopnia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2011). [maj 2018]

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI


Wstęp | 9


ROZDZIAŁ 1
Podejście pozytywne i psychotransgresjonizm jako podstawa teoretyczna
diagnozy w resocjalizacji | 13

1.1. Wprowadzenie | 15
1.2. Pozytywny nurt myślenia o resocjalizacji jako podstawa podejścia
do procesu diagnostycznego | 24
1.3. Pozytywna psychologia nadziei i psychotransgresjonizm jako podstawa
diagnozy pozytywnej w resocjalizacji | 38
1.4. Podsumowanie | 55

ROZDZIAŁ 2
Wybrane narzędzia do diagnozy realizowanej na potrzeby resocjalizacji
– ujęcie pozytywne | 57

2.1. Wprowadzenie – założenia przyjętego modelu diagnozy pozytywnej | 59
2.2. Jednostka niedostosowana społecznie – jej osobowość i narzędzia
jej poznawania | 69
2.2.1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych
i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) | 71
2.2.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 71
2.2.1.2. Opracowanie narzędzia | 75
2.2.1.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacja
wyników | 78
2.2.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego
wykorzystaniem | 81
2.2.2. Kwestionariusz „Jak myślę” (HIT) i jego stosowanie w diagnozie
resocjalizacyjnej | 82
2.2.2.1. Podstawy teoretyczne | 82
2.2.2.2. Opracowanie narzędzia | 87
2.2.2.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacja
wyników | 91
2.2.2.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego
wykorzystaniem | 96
2.2.3. Diagnoza wybranych cech osobowości jednostki niedostosowanej
społecznie – propozycje narzędzi | 97
2.2.4. Podsumowanie | 118
2.3. Kreatywność, twórczość, zdolności i transgresja jednostki niedostosowanej
społecznie – narzędzia ich poznawania | 120
2.3.1. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT) | 123
2.3.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 123
2.3.1.2. Opracowanie narzędzia | 126
2.3.1.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wyników | 130
2.3.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego
wykorzystaniem | 131
2.3.2. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) | 134
2.3.2.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 134
2.3.2.2. Opracowanie narzędzia | 139
2.3.2.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wyników | 142
2.3.2.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego
wykorzystaniem | 143
2.3.3. Warsztat diagnostyczny w procesie identyfikacji potencjałów
jednostki niedostosowanej społecznie – propozycje innych
narzędzi do wykorzystania w diagnozie resocjalizacyjnej | 147
2.3.3.1. Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) | 148
2.3.3.2. Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH) | 169
2.3.3.3. Lista Zachowań Alternatywnych (LiZA) do pomiaru
typów transgresji | 181
2.3.3.4. Skala Transgresji (ST) | 196
2.3.3.5. Inne możliwości diagnozowania sfery twórczej człowieka | 209
2.3.4. Podsumowanie | 229

Refleksja zamiast zakończenia – podejście pozytywne jako konieczny
warunek efektywnej resocjalizacji | 237

Aneks | 241

Załącznik 1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych
i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) – struktura
narzędzia, przykładowy profil i interpretacja. Wersje dla
uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych | 241


Załącznik 1a. Struktura KNIIŚ – wersje dla uczniów szkół
podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych |241

Załącznik 1b. Przykładowy profil osobowości – analiza
i interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | 251


Załącznik 2. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT).
Struktura narzędzia, przykładowe profile i interpretacja.
Wersje dla uczniów gimnazjów i liceów | 269


Załącznik 2a. Struktura Kwestionariusza Osobowości
i Myślenia Twórczego (KOMT) – wersja
dla uczniów gimnazjów | 269

Załącznik 2b. Przykładowy profil osobowości i myślenia
twórczego – analiza i interpretacja (gimnazjum) | 271

Załącznik 2c. Struktura KOMT – wersja dla uczniów liceum | 285

Załącznik 2d. Przykładowy profil osobowości i myślenia
twórczego – analiza i interpretacja (liceum) | 288


Załącznik 3. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) (struktura narzędzia,
przykładowe profile i interpretacja) – wersje dla uczniów
gimnazjów i liceów | 305


Załącznik 3a. Struktura SZS – wersja dla uczniów gimnazjów | 305

Załącznik 3b. Przykładowy profil zdolności specjalnych –
analiza i interpretacja (gimnazjum) | 307

Załącznik 3c. Struktura SZS – wersja dla uczniów liceów | 317

Załącznik 3d. Przykładowy profil zdolności specjalnych –
analiza i interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | 319

Załącznik 3e. Przykładowy profil zdolności specjalnych –
analiza i interpretacja (konfiguracja „artystyczna”) | 333


Bibliografia | 335

Wykaz schematów i tabel | 361

Indeks nazwisk | 363

Indeks rzeczowy | 369

Summary | 379

Résumé | 381

Zusammenfassung | 383
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Kato
Brak informacji

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Kato
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
46,80 zł
60,00 zł

Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

PRZEDMOWANajpierw pozwolę sobie na wyznanie, spisane już po wielomiesięcznym wysiłku budowania tej książki. Przepraszam Czytelników, że między okładkami ukryte są tu, nie tylko z powodów objętościowych tekstu, ze cztery co najmniej ...
14,04 zł
18,00 zł

Szkoła na wirażu zmian politycznych

Publikacja Bogusława Śliwerskiego pt. Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, to kolejna po Ped@gog w blogosferze, Kraków 2009 i Klinika akademickiej pedagogiki, Kraków 2011, książka powstała z esejów Autora zamieszczanyc...
7,16 zł
7,95 zł

O naturze wojny

"Wojna jest tylko kontynuacją polityki innymi środkami" ? pisał Carl von Clausewitz. Jego traktat "O naturze wojny", opublikowany po raz pierwszy w 1832 roku, już po śmierci autora, do dziś pozostaje najważniejszą rozprawą poświęcon...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Praktyk (ISTP)

Książka „Twój typ osobowości: Praktyk (ISTP)” to kompendium wiedzy na temat „praktyka” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczegó...
22,62 zł
29,00 zł

Samotność i wspólnota, czyli sztuka życia w późnej starożytności (teoria i praktyka I-V wieku)

Książka niniejsza traktuje o zjawiskach i problemach epoki narodzin i początków chrześcijańskiej cywilizacji Zachodu. Był to bowiem czas niezmiernie ciekawy: chrystianizm istniał wtedy jeszcze w postaci płynnej, nieustalonej, zmieszanej, wielora...
83,16 zł
99,00 zł

Zwinne zarządzanie zespołami projektowymi. Praktyki zwinne w tworzeniu wartości dla interesariuszy projektów wytwarzania oprogramowania

Autorzy dokonali przeglądu najważniejszych pojęć i koncepcji dotyczących zwinnego zarządzania zespołami, projektami i przedsiębiorstwami zorientowanymi projektowo.Zakres pracy i jej struktura łączą omówienie problematyki zarządzania ...
157,50 zł
175,00 zł

Ortodoncja w praktyce. Teksty wybrane

W tomie 1 opracowane zostały następujące tematy:- innowacje w leczeniu i diagnostyce ortodontycznej- CBCT w praktyce ortodontycznej- zastosowanie modeli cyfrowych- fotografia kliniczna- etiopatogeneza wad- trudny pac...
34,93 zł
49,90 zł

Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka Tom 2

W kolejnym, drugim tomie serii „Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka” (pierwszy ukazał się w roku 2015 nakładem Wydawnictwa Komlogo we współpracy z Wydawnictwem Uniwersytetu Śląskiego) znalazły się artykuły prezentując...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!