Dorosłe dzieci więźniów. Analiza doświadczeń biograficznych
„Niewidzialne dzieci”, „niewinne ofiary systemu sprawiedliwości” czy „ukryte ofiary prawa” to niektóre z utrwalonych w literaturze określeń odnoszących się do osób doświadczających izolacji penitencjarnej rodzica. Autorka monografii nie tylko poddaje refleksji wymiary wspomnianej „niewidzialności”, lecz przede wszystkim analizuje wciąż mało rozpoznane długofalowe konsekwencje uwięzienia rodzica w życiu jego dorosłego już dziecka. Przyjęta interpretatywna perspektywa badawcza pozwala czytelnikowi zagłębić się w doświadczenia narratorów, odkrywając bieg ich historii uwikłanych w szeroko rozumiany kontekst kryzysu penitencjarnego. Sformułowane wnioski mogą być przydatne zarówno dla pedagogów, socjologów, kryminologów, jak i praktyków pracujących na rzecz więźniów i ich rodzin.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8331-280-4
- ISBN druku: 978-83-8331-279-8
- Liczba stron: 286
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Część I Kryzys penitencjarny rodziny Obszary problemowe i przegląd badań 13 1.1. Miejsce i rola rodziny w procesie resocjalizacji i readaptacji więźnia 15 1.2. Więźniowie w roli rodzica 24 1.3. Charakterystyka rodzin osób pozbawionych wolności. Wybrane problemy 27 1.4. Konsekwencje uwięzienia rodzica w życiu dziecka 37 Część II Doświadczenie izolacji penitencjarnej rodzica w perspektywie interpretatywnej 51 2.1. Uwięzienie rodzica jako źródło przemiany lub utraty relacji 53 2.2. Symboliczny interakcjonizm w badaniu kryzysu penitencjarnego rodziny 56 2.3. Metoda badawcza. Podejście biograficzne 62 2.3.1 Podejście Fritza Schützego Podstawowe założenia teoretyczne 64 2.3.2. Autobiograficzny wywiad narracyjny – procedura i realizacja we własnych doświadczeniach badawczych 67 2.3.3. Koncepcja trajektorii cierpienia jako rama interpretacyjna 79 Część III Analiza biograficzna procesów trajektorii cierpienia w doświadczeniach dzieci więźniów 91 3.1. Style funkcjonowania rodzin osób skazanych na karę pozbawienia wolności 93 3.1.1. Narrator w rodzinie z incydentalnym przestępstwem jako turysta „przestępczego świata” 99 3.1.2. Narrator w rodzinie z karierą przestępczą jako przewodnik po „przestępczej rzeczywistości” 105 3.1.3. Osoby znaczące w życiu dorosłych dzieci więźniów 112 3.2. Doświadczenie aresztu rodzica 122 3.2.1. Dziecko jako uczestnik aresztowania – doświadczenie incydentalne 123 3.2.2. Dziecko jako uczestnik aresztowania – doświadczenie cykliczne 127 3.2.3. Wspomnienie niedoświadczone 131 3.2.4. Areszt i uwięzienie w różnych kontekstach świadomości. Uwagi zebrane 133 3.3. Dziecko w kryzysie izolacji penitencjarnej rodzica. Bezład i odzyskiwanie kontroli 135 3.3.1. Przeobrażenia struktury rodzin i dezorganizacja relacji w codzienności odzwierciedlone w narracji 136 3.3.2. Poszukiwanie miejsca w przeobrażonej rodzinie: dziecko starego porządku 139 3.3.3. Dezorganizacja relacji rodzeństw 145 3.3.4. Techniki neutralizacji: mitologizacja winnego ojca 146 3.3.5. Techniki odwróconej neutralizacj i 155 3.4. (Auto)definiowanie piętna 163 3.4.1. Naznaczanie społeczne. Wymiary i konteksty tego, co „zewnętrzne” 166 3.4.2. Praktyki autostygmatyzacyjne. Zorientowanie do wewnątrz 170 3.4.3. Zarządzanie piętnem oraz taktyki kontroli informacji 175 3.5. Spotkanie w instytucji totalnej 180 3.5.1. Inicjacja i efekt pierwszego wrażenia 183 3.5.2. Rutynizacja lub wzmaganie intensywności doświadczenia 187 3.5.3. Doświadczenie iluzyjne 192 3.5.4. Doświadczenie obojętne 195 3.5.5. Widzenie jako tradycja, odwzajemnienie lub oczekiwanie 197 3.5.6. Perspektywa pokonującego i perspektywa pokonanego – podsumowanie 199 3.5.7. Z pozycji odwiedzanego i odwiedzającego: doświadczenie podwójnej perspektywy 200 3.6. Homecomer: odbudowa relacji między dzieckiem a powracającym rodzicem 207 3.6.1. Odzyskiwanie straconego czasu 209 3.6.2. Skonfliktowani współmałżonkowie: dziecko w roli mediatora 214 3.6.3. (Nie)powroty rodziców-recydywistów 215 3.6.4. Powroty pozorne, okolicznościowe i zaznaczanie obecności 216 Część IV Między rekonstrukcją a interpretacją. Wokół metaforyki autobiograficznych narracji 221 4.1. Metaforyczne wymiary narracji 223 4.2. Figura narratora, opowiadacza, bohatera 232 4.3. Spektakle narracyjne – wybrane przykłady 239 4.4. Styl i cechy języka przedstawień: case study 250 Podsumowanie 257 Zakończenie 265 Aneks Charakterystyka narratorów: dane podstawowe 269 Bibliografia 273