Dwieście lat Gogola
Wesoła mistyka i gorzki, a czasami makabryczny śmiech pojawiają się wszędzie gdzie jest obecny Gogol, a jest obecny wszędzie – nie tylko w Rosji XIX wieku, lecz także w Polsce wieku XXI-go, a także w wielu innych obszarach geograficznych i historycznych. Czesław Miłosz pewnego razu zauważył, że cała potęga Rosji „zawsze jest potęgą centralnej władzy, a tymczasem w zaniedbanym prowincjonalnym miasteczku niezmiennie powtarza się Rewizor Gogola”. To prawda, ale prawdą jest także to, że zarówno Rewizora, jak i Ożenek obecnie wystawiają i będą jeszcze wielokrotnie wystawiać na scenach polskich nie po to wcale, by opowiedzieć widzom o tym jak kiepsko się żyje w Rosji, lecz dlatego że prawie każdy mężczyzna jest podobny do Chlestakowa lub Podkolesina i prawie każda kobieta przypomina Annę Andriejewnę lub Agafię Tichonownę. Więcej powiem: świat Gogola powstał rzecz jasna w wyobraźni mistyka i wizjonera, ale kto byłby w stanie udowodnić, że ten całkiem realny świat, w którym wszyscy żyjemy i który na pozór jest zupełnie normalny, nie jest pełen absurdu i nie jest tak samo groteskowy, jak Petersburg gdzie mieszkał niegdyś Akakij Akakiewicz Baszmaczkin?
Z artykułu wstępnego
Веселая мистика и горький, а порою страшноватый смех появляются там, где царит Гоголь, а он царит везде – не только в России позапрошлого века, но и в Польше нынешнего, а также во многих иных национальных мирах и эпохах. Чеслав Милош как-то заметил, что всё могущество России – „всегда лишь могущество центральной власти, а тем временем в захудалом провинциальном городишке неизменно повторяется сюжет гоголевского Ревизора”. Это правда, но правда и то, что и Ревизора, и Женитьбу ставили и будут ставить в нынешней Польше многочисленное число раз не затем вовсе, чтобы рассказать зрителям, как плохо жить в России, а потому что Хлестаков и Подколесин хотя бы в малой степени живут в каждом мужчине, в то время как Анна Андреевна или Агафья Тихоновна – очень во многих женщинах. Скажу больше: гоголевский мир – это, конечно, мир, созданный в воображении мистика и визионера, но кто в состоянии доказать, что тот реальный мир, в котором мы все живем, не бывает порою так же внешне похож на нормальную жизнь и так же полон гротеска и абсурда, как Петербург, где когда-то жил Акакий Акакиевич Башмачкин?
Из вступительной статьи
- Kategorie:
- Język wydania: rosyjski,polski
- ISBN: 978-83-233-3050-9
- Liczba stron: 384
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od redaktora (Wasilij Szczukin) 11 MYŚL I MARZENIE GOGOLA 15 Kazimiera Lis, Mój Gogol 17 Ludmiła Łucewicz, Mikołaja Gogola Spowiedź autorska 27 Małgorzata Abassy, Mikołaj Gogol i inteligencja rosyjska lat czterdziestych XIX wieku 39 Barbara Olaszek, Gogolowskie „naprzód!”: o sposobach ujęcia idei postępu 51 PROBLEMY POETYKI 59 Ludmiła Jelnickaja, Metamorfozy w świecie Gogola 61 Arkadij Goldenberg, Przodkowie i potomkowie jako kategorie archetypowe czasoprzestrzeni gogolowskiej 69 Aleksandr Iwanickij, Gogolowski motyw uczłowieczenia psa: źródła i kontynuacje 83 DIKAŃKA I MIRGOROD JAKO CZAS I PRZESTRZEŃ 91 Inga Vidugiryte, Gogol i ówczesna geografia. Wokół jednego z pejzaży w Wieczorach na futorze koło Dikańki 93 Lina Bernstein (Jastrzebiniecka), Niemiecki romantyzm na małoruską modłę: „język obcy” Gogola 105 Ágnes Dukkon, Historyczna legenda w opowieści romantycznej. Straszna zemsta Mikołaja Gogola i legenda o Stefanie, księciu Siedmiogrodu 115 Ludmiła Chodanien, Mitologem „skarb” i motyw poszukiwania skarbów w opowieściach pisarzy rosyjskich lat trzydziestych XIX wieku (Orest Somow, Mikołaj Gogol) 123 Jelena Sozina, Scena nocnego lotu w opowiadaniu Mikołaja Gogola Wij i jej reperkusje w literaturze rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku 139 Natalia Pierwuchina-Kamysznikowa, Czas przekształcający przestrzeń, czyli Ukraina we wspomnieniach Władimira Pieczerina (Pamiętniki zza grobu) 157 WOKÓŁ SZYNELU 165 Walentina Wysockaja, Czas Szynelu – 150 lat temu i dziś 167 Iryna Betko, „Praca skrybów, braci moich…”. Próba analizy rytualno-mitologicznej opowieści Мikołaja Gogola Szynel 175 Aleksandr Wołkowins’ki, Emfatyczność epitetów aliteracyjnych w opowieści Mikołaja Gogola Szynel 189 Małgorzata Szumna, Schować się pod płaszcz Gogola? О pewnej polemice Aleksandra Wata z Andriejem Siniawskim 205 Urszula Trojanowska, Baszmaczkin XX wieku – człowiek w obliczu losu i rzeczy.Refleksje na temat opowiadania Jeleny Dołgopiat Rola 215 „DAMA POD KAŻDYM WZGLĘDEM PRZYJEMNA” 223 Katarzyna Kosowska, Portret idealnej kobiety oczami Gogola (na materiale korespondencji pisarza) 225 Wasilij Szczukin, Dlaczego kobieta jest zakochana w diable? 237 DRAMATURGIA ŻYCIA I RYTM TEKSTU 251 Dmitrij Romanowskij, Lustro Chlestakowa 253 Władisław Kriwonos, Karamzin w Rewizorze Mikołaja Gogola 265 Iryna Wołkowins’kaja, Specyfi ka tektoniki i atektoniki utworów dramatycznych Mikołaja Gogola i Juliusza Słowackiego 273 STO LAT PÓŹNIEJ 285 Arkadij Nieminuszczij, Gogol w korespondencji Antoniego Czechowa: dialog czasów 287 Aleksandra Wieczorek, Twórczość Mikołaja Gogola w ocenie krytyki literackiej początku XX wieku 293 Maria Kschondzer, Gogol w ocenie Andrieja Biełego: współczesne spojrzenie 305 Grzegorz Przebinda, Jaskinia Gogola i Dostojewskiego w interpretacji teologa Pawła Jewdokimowa 313 DWIEŚCIE LAT PÓŹNIEJ 321 Galina Niefagina, Tekst Gogola w paradygmacie postmodernistycznym 323 Katarzyna Duda, Dwie odsłony jednego utworu. Nos Mikołaja Gogola i Andrieja Amalrika 337 Tatiana Pudowa, Staroświeccy ziemianie we współczesnym świecie (Nowoświeccy ziemianie Aleksandra Mielichowa) 347 Maria Litowskaja, Gogol w przestrzeni współczesnego miasta rosyjskiego 359 POST SCRIPTUM 371 Władisław Kriwonos, Król hiszpański 373