Edukacja Jutra. Aspekty edukacji szkolnej
(…) Nadeszły czasy, w których kompetencje oraz wykształcenie stały się wartością konieczną, a ich niepełny wymiar wzmaga potrzebę dokształcania się, doskonalenia i samokształcenia. Według K. Denka czasy, w których przyszło nam żyć, pracować, rozwijać się w szczególny sposób podkreślają wartość wykształcenia, posiadanych kompetencji i wzmagają samorealizację3. W świetle tych rozważań nie dziwi nas obecność nowych technologii w kształceniu dzieci i młodzieży, obecność podręczników elektronicznych w rękach uczniów, nieustanna troska nauczycieli o poprawę jakości kształcenia technicznego czy stosowanie mobilnej edukacji jako elementu wspomagające¬go kształcenie przedmiotów szkolnych. Urządzenia te w rękach nauczycieli i uczniów w aspektach Edukacji jutra, a także dla naszych i przyszłych czasów stały się faktem. Nauczanie typu e-lerning, e-podręczniki, platformy e-learningowe, gry symulacyjne stały się narzędziami wspomagającymi złożone procesy nauczania. Edukacja jutra widzi w przyjętych innowacyjnych kierunkach działań wiele pozytywów, ale i zagrożeń. Współczesny nauczyciel cechy nowych technologii musi dobrze poznać, by móc nimi operować, posługiwać się i poprzez nie unowocześniać kształcenie. Przypuszcza się, że perspektywicznie obecność cyfrowych środków w kształceniu dzieci i młodzieży na trwale zagości w edukacji. W wielu ośrodkach szkolnych i akademickich dostęp uczących się do nowych form kształcenia jest jeszcze dość ograniczony, dysponują nimi nieliczne placówki, ale w niedalekiej przyszłości będą już powszechne. Wielość informacji, szybkie tempo życia otaczające współczesne dziecko niosą ze sobą coraz to nowe potrzeby. Jak podkreśla S. Juszczyk: „ Zauważalna akceleracja rozwoju dziecka i szybkie stawanie się ‘dorosłym’ wyznacza edukacji nowe pytania, cele, zadania i wyzwania. Wielość potrzeb dziecięcych i różnych zainteresowań światem kreśli kierunek działania mądrego nauczyciela i szkoły”4. Rozwój techniki i nowych technologii w nauczaniu wymusza u nauczyciela większą troskę nad sposobem i treścią przekazywanej wiedzy oraz jej odbiorcą. Dostarczanie różnych form ruchu, troska o kulturę fizyczną równolegle z kulturą umysłową, wiedza na temat zdrowego trybu życia, świadome przeciwdziałanie patologiom muszą być realizowane współmiernie z nauczaniem przedmiotowym i wychowaniem kulturalnym. Urządzenia techniczne zniewalają ucznia przez wiele godzin dziennie, zmuszają go do pozostania w jednej pozycji, w jednym miejscu i środowisku. Słusznym kierunkiem działań Edukacji jutra jest lansowanie konieczności preferowania wychowania fizycznego, różnych form ruchu, świadomego wychowania prozdrowotnego w każdej szkole, rodzinie i środowisku lokalnym. Zdrowie ludzkie jest wartością najważniejszą każdego człowieka. Działań sportowych i ruchu w środowisku życia dziecka dostarczają prawidłowo zorganizowane zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne5, jak: wycieczki, biwaki, obozy wędrowne, zawody sportowe, kółka zainteresowań, zajęcia artystyczne, taneczne, muzyczne, teatralne, które oprócz sfery fizycznej ubogacają go w nową wiedzę, umiejętności, uspołeczniają i pozwalają poznać piękno kraju ojczystego, uczą odpowiedzialności za drugiego człowieka. Ważną rolę w tym względzie spełniają stowarzyszenia sportowe, kluby i organizacje młodzieżowe, jak: Związek Harcerstwa Polskiego, koła turystyczno-krajoznawcze, Ochotnicze Straże Pożarne, stowarzyszenia śpiewacze i inne. Kultura, sport i rekreacja są niezastąpionymi elementami wychowania młodego człowieka, regenerują wysiłek umysłowy, uspołeczniają, kształtują zdrowy styl życia, uczą świadomej organizacji czasu. Umiejętność zagospodarowania czasu wolnego jest skutecznym działaniem przeciw nudzie i wszelkim zachowaniom negatywnym. Ważne zadanie w tym względzie pełni nie tylko szkoła i władze samorządowe, ale w pierwszej kolejności rodzina, która kształtuje u dziecka nawyki i poczucie własnej odpowiedzialności za popełnione czyny. (…) Jadwiga Uchyła-Zroski (frag.
Wstępu)
- Kategorie:
- Redakcja: Aleksandra Kamińska, Kazimierz Denek, Piotr Oleśniewicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-64788-92-5
- ISBN druku: 978-83-61991-87-8
- Liczba stron: 385
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp Jadwiga Uchyła-Zroski 21 Część I. Edukacja a nowe technologie i formy kształcenia Hanna Gulińska Nowy model szkoły – podręczniki mobilne 25 Maria Kozielska Eksperymentalne dowody poprawy jakości kształcenia technicznego – respektowanie systemów sensorycznych i stylów studiowania 39 Małgorzata Bartoszewicz Mobilna edukacja jako element wspomagający kształcenie w zakresie przedmiotów przyrodniczych na wszystkich etapach edukacyjnych 49 Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska Nowy format środowiska kształcenia w epoce cyfrowej 59 Część II. Metody kształcenia w dobie multimediów Krzysztof Krakowski Dyshabituacja w programowaniu i przygotowaniu multinauczania 75 Joanna Juszczyk-Rygałło E-learning jako nowa przestrzeń działań pedagogicznych wczesnej edukacji 87 Marlena Plebańska E-edukacja – e-podręczniki, platformy e-learningowe – szanse i zagrożenia wykorzystania 97 Dagmara Gruszczyńska Gra symulacyjna jako narzędzie wspomagające nauczanie podejmowania decyzji 107 Część III. Cyfrowe środki w kształceniu dzieci i młodzieży Andrzej Mamroł Telefon komórkowy – szanse i zagrożenia w edukacji uczniów szkół gimnazjalnych 121 Anna Jakubowicz-Bryx Rola programów telewizyjnych w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym w opiniach rodziców 131 Część IV. Edukacja dla bezpieczeństwa w szkole jutra Romuald Kalinowski Uwarunkowania edukacji dla bezpieczeństwa 145 Zbigniew Leśniewski Szkolenia i ćwiczenia prowadzone w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej jako element dydaktyki obronnej 157 Część V. Szkolne i pozaszkolne aspekty edukacji muzycznej Jadwiga Uchyła-Zroski Muzyka źródłem aktywności dziecka 171 Rafał Majzner Miejsce śląskie muzyki ludowej w edukacji 181 Ewa Kumik Rola środowiska rodzinnego w kształtowaniu przyszłej kariery zawodowej muzyka 193 Anna Pękala Rola środowiska rodzinnego w rozwoju zdolności muzycznych małych dzieci 205 Część VI. Wychowanie zdrowotne i ekologia w edukacji jutra Andrzej Ćwikliński O potrzebie edukacji ekologicznej i zdrowotnej słów kilka 215 Ewa Szadzińska Wartości zrównoważonego rozwoju a treści edukacji szkolnej 227 Ilona Gembalczyk, Beata Fedyn Wychowanie zdrowotne wobec wyzwań współczesnego świata 237 Część VII. Edukacja zdrowotna w szkole i w życiu dorosłym Beata Fedyn, Ilona Gembalczyk Edukacja zdrowotna w szkole. Uwarunkowania skuteczności 249 Katarzyna Wojciechowska Wielowymiarowość promowania zdrowia przez nauczycieli klas I-III 261 Beata Ciupińska, Daria Sikorska Kwestia HIV/AIDS w percepcji studentów pedagogiki 271 Izabela Korabiewska, Monika Lewandowska, Małgorzata Węgrzynek, Dariusz Białoszewski Ocena wiedzy kobiet na temat ćwiczeń stosowanych w profilaktyce nietrzymania moczu 279 Część VIII. Kultura fizyczna w szkole jutra Jerzy Nowocień Wychowanie fizyczne jako proces ciągłej edukacji 291 Krystyna Zatoń, Anna Kwaśna Świadomość wartości aktywności fizycznej w kształtowaniu postaw do kultury somatycznej 301 Krystyna Zatoń Informacja zwrotna w procesie uczenia się złożonych czynności motorycznych 311 Halina Guła-Kubiszewska, Wojciech Starościak Zachowania twórcze nauczycieli wychowania fizycznego wrocławskich szkół ponadgimnazjalnych 321 Wojciech Wiesner, Bogusław Ogrodnik Edukacyjne wartości rekordowych osiągnięć w pływaniu długodystansowym 335 Część IX. Krajoznawstwo i edukacja przyrodnicza jako aspekty edukacji jutra Jadwiga Michalczyk Krajoznawstwo w edukacji jutra 353 Barbara Klasińska Wycieczka jako (nie)zapomniana forma edukacji regionalnej 365 Irena Jarzyńska Edukacja przyrodnicza uczniów w wieku wczesnoszkolnym w ramach zajęć pozalekcyjnych 377