Firma we współczesnej myśli ekonomicznej
Teoria firmy jest, obok teorii rynków i konkurencji, najważniejszą częścią współczesnej mikroekonomii. Jej osiągnięcia mają istotne znaczenie dla opisu i wyjaśniania decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie w kwestiach rozmiarów i struktury produkcji, cen oferowanych do sprzedaży dóbr i usług oraz wielkości i struktury ponoszonych dla ich wykonania nakładów. Praktycznie nie ma podręcznika do mikroekonomii, w którym nie poruszano by zagadnień związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Problematyka ta jest również przedmiotem ciągłych zainteresowań nauk o zarządzaniu. Pojęcia firmy i przedsiębiorstwa używane są zwykle zamiennie, chociaż z punktu widzenia mikroekonomii nie są one tożsame. Tylko w przypadku przedsiębiorstwa wytwarzającego na wymianę jeden produkt można je traktować jako synonimy. współczesny świat firm (przedsiębiorstw) jest niezwykle bogaty i zróżnicowany. Wiedza potoczna i teoretyczna jest w tym zakresie ogromna. Jednakże, pomimo dynamicznego rozwoju badań teoretycznych i empirycznych dotyczących problematyki przedsiębiorstwa, ciągle nie ma jednomyślności i precyzji co do tak fundamentalnych kwestii, jak: status ontologiczny firmy, czynniki determinujące jej wielkość i wewnętrzną strukturę, cele działalności przedsiębiorstw, sposób ich zachowania się na rynku, wpływ otoczenia na efekty działalności firmy, ocena warunków sukcesu i przyczyn porażek, powody zróżnicowania populacji przedsiębiorstw w branży czy wreszcie tak podstawowa sprawa, jak przyczyny powstawania firm. Listę tę można by bez problemu jeszcze wydłużyć, ale i bez tego łatwo docenić teoretyczną i praktyczną doniosłość wspomnianych wyżej problemów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2487-0
- Liczba stron: 616
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie / 9 Rozdział 1. Neoklasyczna teoria firmy / 55 1.1. Charakterystyka neoklasycznego modelu przedsiębiorstwa / 55 1.2. Krytyka i obrona modelu neoklasycznego / 69 1.3. Wnioski / 84 Rozdział 2. Menedżerska teoria firmy / 90 2.1. Prekursorzy i głowni reprezentanci / 91 2.2. Własność i kontrola / 119 2.3. Wnioski / 140 Rozdział 3. Behawioralna teoria firmy / 143 3.1. Firma jako koalicja grup interesów / 143 3.2. Struktura organizacyjna a sposób i efektywność funkcjonowania firmy / 155 3.3. Koncepcja X-efektywności / 173 3.4. Relacje firmy z otoczeniem / 182 3.5. Ocena behawioralnej teorii firmy / 196 3.6. Wnioski / 200 Rozdział 4. Firma w nowej ekonomii instytucjonalnej / 203 4.1. Relacje kontraktowe jako podstawa ekonomicznej teorii firmy / 203 4.2. Teoria kosztów transakcyjnych / 214 4.3. Teoria agencji / 252 4.4. Ewolucyjna teoria firmy / 274 4.5. Wnioski / 298 Rozdział 5. Przedsiębiorstwo w teorii gospodarki socjalistycznej / 300 5.1. Istota i pozycja przedsiębiorstwa w gospodarce socjalistycznej / 301 5.2. Behawioralne aspekty przedsiębiorstwa socjalistycznego / 330 5.3. Ocena dokonań teorii przedsiębiorstwa socjalistycznego / 341 5.4. Wnioski / 349 Rozdział 6. Ekonomiczna teoria firmy a procesy zmian systemowych w gospodarkach postsocjalistycznych / 352 6.1. Propozycje kierunków badań / 353 6.2. Znaczenie modelu przedsiębiorstwa państwowego / 365 6.3. Przekształcenia własnościowe / 381 6.4. Ścieżki wejścia do biznesu / 396 6.5. Przedsiębiorstwo i przedsiębiorczość w modelach transformacji / 408 6.6. Problemy metodologiczne / 425 6.7. Wnioski / 434 Rozdział 7. Ontologia i epistemologia firmy / 438 7.1. Podstawowe pytania filozofii nauki / 438 7.2. Ontologia firmy / 445 7.3. Epistemologia firmy / 482 7.4. Wnioski / 531 Uwagi końcowe / 540 Wykaz literatury / 571