MENU

Generalny akt administracyjny

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2014

  • Autor: Ewa Szewczyk, Marek Szewczyk

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 85,00 zł
76,50
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Generalny akt administracyjny

W monografii podjęty został problem wydawania przez organy administracji publicznej aktów administracyjnych o charakterze generalnym, dotyczących nie podmiotów indywidualnych, ale niezindywidualizowanych grup adresatów znajdujących się w konkretnej sytuacji. Taki charakter maja m.in.:


decyzje o rozwiązaniu zgromadzenia publicznego,
decyzje o przerwaniu imprezy masowej,
decyzje o wycofaniu z obrotu jakiegoś produktu leczniczego albo innego produktu, np. "dopalaczy" czy czeskiego alkoholu,
akty zakazujące wprowadzania do obrotu produktów finansowych przez banki i inne instytucje finansowe,
akty o zawieszeniu organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych,
akty o ewakuacji ludności, wprowadzające czasowe zakazy wstępu do lasów czy określające wykazy kąpielisk w każdym sezonie.



Autorzy dokonują analizy istoty generalnego aktu administracyjnego, jak również przedstawiają propozycje wyodrębnienia jego rodzajów, bazując na przeglądzie aktualnych uregulowań prawnych, stanowisku judykatury oraz doktryny.






Adresaci:

Omawiana problematyka powinna zainteresować nie tylko pracowników organów administracji rządowej i samorządowej wydających generalne akty administracyjne, ale także wszystkich tych, których akty te mogą dotyczyć, oraz prawników i pracowników naukowych.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13

Wstęp | str. 17

Rozdział 1
Zagadnienia wprowadzające | str. 19

Rozdział 2
Retrospekcja historyczna i aktualne stanowisko polskiej doktryny oraz judykatury | str. 27

1. Retrospekcja dotycząca stanowiska polskiej nauki prawa | str. 27

2. Retrospekcja dotychczasowego stanowiska judykatury na temat generalnego aktu administracyjnego | str. 31

3. Stanowisko panujące w doktrynie i judykaturze co do pojmowania aktu administracyjnego jako prawnej formy działania administracji publicznej | str. 37

Rozdział 3
Stan uregulowań prawnych oraz stanowisko doktryny i orzecznictwa innych krajów w kwestii generalnych aktów administracyjnych | str. 40

1. W Niemczech | str. 40

1.1. Legalna definicja generalnego aktu administracyjnego | str. 43

1.2. Generalny akt administracyjny jako akt administracyjny | str. 44

1.3. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych wyróżniane przez doktrynę niemiecką | str. 46

1.3.1. Generalne akty administracyjne nakierowane na pewien krąg adresatów | str. 47

1.3.2. Generalne akty administracyjne odnoszące się do rzeczy | str. 48

1.3.3. Akty określające zasady korzystania z rzeczy publicznych powszechnego użytku | str. 51 

1.4. Problem rozgraniczenia generalnych aktów administracyjnych od indywidualnych aktów administracyjnych i od aktów normatywnych w świetle doktryny i judykatury niemieckiej | str. 54

1.4.1. Kryteria rozgraniczenia | str. 54

1.4.2. Znaczenie rozgraniczenia | str. 56

1.5. Odrębności o charakterze procesowym pomiędzy indywidualnymi i generalnymi aktami administracyjnymi | str. 57

2. W Austrii | str. 58

3. W Szwajcarii | str. 59

3.1. Ujęcie istoty generalnego aktu administracyjnego w nauce szwajcarskiej | str. 61

3.2. Kryteria rozgraniczenia generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego i indywidualnego aktu administracyjnego | str. 63

3.3. Typologia generalnych aktów administracyjnych | str. 63

3.4. Problematyka proceduralna | str. 65

3.4.1. Czynny udział stron | str. 65

3.4.2. Sposób wprowadzania do obrotu | str. 66

3.4.3. Zaskarżalność | str. 66

4. We Francji | str. 67

4.1. Ujęcie istoty generalnych aktów administracyjnych w doktrynie francuskiej | str. 68

4.2. Kryteria odgraniczenia | str. 68

4.3. Różnice formalne | str. 70

4.3.1. Ogłaszanie | str. 70

4.3.2. Wymogi odnoszące się do formy aktu reglamentacyjnego | str. 70

4.4. Rodzaje | str. 70

5. W Stanach Zjednoczonych | str. 70

5.1. Kryteria rozgraniczające orzekanie w sprawach indywidualnych i wydawanie aktów regulacyjnych (generalnych) | str. 71

5.2. Cechy charakterystyczne aktów regulacyjnych | str. 72

5.3. Odmiany procedury rulemaking | str. 73

5.4. Skuteczność aktów regulacyjnych | str. 74

6. W Norwegii | str. 75

6.1. Definicje | str. 75

6.2. Procedura wydawania regulacji | str. 76

6.3. Wymagania co do formy | str. 77

6.4. Wprowadzanie aktów regulacyjnych do obrotu prawnego | str. 77

6.5. Moc obowiązywania | str. 78

7. W Australii | str. 78

8. W Hiszpanii | str. 78

8.1. Pierwsze rozwiązania prawne | str. 78

8.2. Aktualne unormowanie | str. 79

8.3. Ustalenia doktryny | str. 79

8.4. Moc prawna aktów generalnych | str. 79

9. W Grecji | str. 80

9.1. Definicja aktu administracyjnego | str. 80

9.2. Charakterystyka | str. 81

9.3. Obowiązek publikacji | str. 81

9.4. Korekta | str. 82

9.5. Organy wydające akty regulacyjne | str. 82

9.6. Moc wiążąca aktów regulacyjnych | str. 82

10. W Portugalii | str. 82

10.1. Legitymacja procesowa | str. 83

10.2. Uzasadnienie projektu | str. 83

10.3. Zasada wysłuchania | str. 83

10.4. Istota aktu regulacyjnego | str. 83

10.5. Przykład regulacji | str. 84

11. We Włoszech | str. 84

11.1. Uzasadnienie | str. 84

11.2. Czynny udział zainteresowanych w postępowaniu | str. 85

11.3. Stanowisko doktryny | str. 85

12. W Estonii | str. 86

12.1. Charakterystyka zarządzenia ogólnego | str. 86

12.2. Publikacja i domniemanie trwałości | str. 86

12.3. Nieważność zarządzenia ogólnego | str. 87

13. Wnioski częściowe | str. 87

Rozdział 4
Istota generalnego aktu administracyjnego | str. 91

1. Generalny akt administracyjny jako akt stosowania prawa | str. 92

2. Odgraniczenie generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego | str. 100

3. Odgraniczenie od indywidualnego aktu administracyjnego | str. 104

4. Generalny akt administracyjny a problem zamkniętości systemu źródeł powszechnie obowiązującego prawa | str. 108

5. Generalny akt administracyjny a zasada państwa prawnego | str. 109

Rozdział 5
Przegląd unormowań szczególnych. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych w prawie polskim | str. 114

1. Przegląd unormowań szczegółowych | str. 114

1.1. Prawo farmaceutyczne | str. 114

1.2. Przepisy sanitarne | str. 119

1.3. Prawo stanów i sytuacji nadzwyczajnych | str. 125

1.4. Prawo porządku i bezpieczeństwa publicznego | str. 129

1.5. Prawo regulacji działalności podmiotów gospodarczych | str. 134

1.6. Prawo wodne | str. 139

1.7. Prawo ochrony przyrody | str. 141

1.8. Prawo o lasach | str. 141

1.9. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami | str. 143

1.10. Prawo drogowe | str. 145

1.11. Prawo zagospodarowania przestrzeni | str. 146

2. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych | str. 147

2.1. Podział generalnych aktów administracyjnych na nakierowane bezpośrednio i pośrednio na pewną klasę adresatów | str. 147

2.2. Podział aktów nakierowanych pośrednio na pewną klasę adresatów (aktów rzeczowych zwanych też przedmiotowymi) na nakierowane na rzeczy (przedmioty) oznaczone co do tożsamości oraz oznaczone co do gatunku | str. 148

2.3. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy oznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status sprawny oraz na określające zasady korzystania z nich | str. 150

2.4. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy nieoznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na określające warunki wytwarzania oraz wprowadzania ich do obrotu | str. 151

2.5. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na nadanie statusu jakimś rzeczom oznaczonym co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na konstytutywne i deklaratoryjne | str. 151

Rozdział 6
Generalny akt administracyjny jako prawna forma działania administracji | str. 157

1. Wprowadzenie | str. 157

2. Sposób określenia adresata generalnego aktu administracyjnego | str. 159

3. Wpływ konkretności sytuacji na formę generalnego aktu administracyjnego | str. 165

3.1. Wpływ konkretności sytuacji na sposób formułowania treści osnowy generalnego aktu administracyjnego | str. 166

3.2. Wpływ konkretności generalnego aktu administracyjnego na jego trwałość | str. 171

4. Uzasadnienie faktyczne generalnego aktu administracyjnego | str. 176

5. Problem formy generalnych aktów administracyjnych nieokreślanych przez ustawodawcę mianem decyzji | str. 182

Rozdział 7
Problematyka proceduralna związana z wydawaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 187

1. Problem trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 187

1.1. Generalne akty administracyjne nazwane decyzjami | str. 187

1.2. Generalne akty administracyjne objęte zakresem stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 188

1.3. Generalne akty administracyjne ustawowo wyłączone z zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 189

1.4. Generalne akty administracyjne wydawane poza procedurą określoną powszechnie obowiązującym prawem | str. 192

2. Przykłady dotychczasowych fragmentarycznych uregulowań dotyczących trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych nazywanych przez ustawodawcę decyzjami albo decyzjami administracyjnymi | str. 193

2.1. Tryb wydawania decyzji o wstrzymaniu obrotu określonych serii produktów leczniczych | str. 193

2.2. Tryb wydawania decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia | str. 198

2.3. Tryb wydawania decyzji o przerwaniu imprezy masowej | str. 202

3. Przykłady dotychczasowych uregulowań dotyczących wydawania generalnych aktów administracyjnych niepoddanych żadnej procedurze określonej powszechnie obowiązującym prawem | str. 203

3.1. Wprowadzenie czasowego zakazu wstępu do lasu | str. 203

3.2. Zawieszenie organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych | str. 204

3.3. Tak zwane uchwały ostrożnościowe dotyczące sektora bankowego i instytucji finansowych | str. 205

4. Implementacja generalnego aktu administracyjnego do kodeksu postępowania administracyjnego - zakres niezbędnych zmian | str. 206

4.1. Modyfikacja zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 208

4.2. Modyfikacja zasad ogólnych kodeksu | str. 209

4.3. Modyfikacja trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 211

4.4. Modyfikacja wszczęcia postępowania | str. 211

4.5. Problem zachowania wymogów dotyczących postępowania dowodowo-wyjaśniającego | str. 212

4.6. Modyfikacja przepisów dotyczących ustalania kręgu stron postępowań administracyjnych w odniesieniu do postępowań kończących się wydaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 213

4.7. Problem weryfikacji generalnych aktów administracyjnych w trybie zwykłym i w trybach nadzwyczajnych | str. 219

4.8. "Terminy" w postępowaniu kończącym się wydaniem generalnego aktu administracyjnego | str. 221

4.9. Sądowa kontrola generalnych aktów administracyjnych | str. 222

4.10.Wykonalność generalnego aktu administracyjnego | str. 226

5. Generalny akt administracyjny a kodeks dobrej administracji | str. 227

6. Generalny akt administracyjny a postępowania masowe | str. 228

7. Problem nazwy | str. 230

Konkluzje | str. 233

Bibliografia | str. 241

Orzecznictwo | str. 249
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

205,20 zł
228,00 zł

Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz

W komentarzu szczegółowo omówiono procedurę administracyjną, a w szczególności:zasady, strukturę podmiotową i tryb postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej oraz środki zaskarżenia decyzj...
115,20 zł
128,00 zł

Legalność jako kryterium sądowej kontroli decyzji administracyjnych

Publikacja przedstawia kompleksową analizę pojęcia legalności w kontekście kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne. Rozważania zawarte w książce podzielono na dwie części. W pierwszej autor szeroko omawia problematykę związania administra...
184,50 zł
205,00 zł

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz

Komentarz kompleksowo i wyczerpująco omawia problematykę postępowania przed sądami administracyjnymi, w szczególności dotyczącą:stron i uczestników postępowania oraz pełnomocników,postępowania przed wojewód...
68,40 zł
76,00 zł

Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi

W publikacji autorzy zaprezentowali i poddali analizie ogólne postępowanie administracyjne, postępowanie podatkowe, administracyjne postępowania odrębne, postępowanie egzekucyjne w administracji oraz postępowanie sądowoadministracyjne. Przedstaw...
76,50 zł
85,00 zł

Niepewność sytuacji prawnej jednostki w prawie administracyjnym

W październiku 2013 r. odbyło się we Wrocławiu IV Krakowsko-Wrocławskie Spotkanie Naukowe Administratywistów. Wzięli w nim udział pracownicy naukowi i doktoranci Katedry Prawa Administracyjnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Instytutu...
75,60 zł
84,00 zł

Skuteczność w prawie administracyjnym

Książka kompleksowo omawia problematykę skuteczności, efektywności i rozliczalności administracji publicznej m.in. w zakresie: • audytu wewnętrznego w administracji publicznej; • elektronicznego profilu zaufanego; &bu...
76,50 zł
85,00 zł

Aksjomaty prawa administracyjnego

W książce w sposób syntetyczny zaprezentowano podstawowe cechy prawa administracyjnego, przesądzające o swoistości i odrębności tej dziedziny prawa. Zostały one zebrane i przedstawione zarówno w świetle poglądów klasycznych, jak i ...
47,25 zł
52,50 zł

Sztab Generalny (Główny) Wojska Polskiego w latach 1918-1939

Celem pracy jest przedstawienie funkcjonowania Sztabu Generalnego (Głównego) od odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 r. do wkroczenia Armii Czerwonej na terytorium Polski we wrześniu 1939 r. Autor starał się wyjaśnić, do jakich tradycji...
56,70 zł
63,00 zł

Sankcje w prawie administracyjnym i procedura ich wymierzania

Stan prawny na 10.03.2008 r.Opracowanie zawiera omówienie cech, rodzajów oraz funkcji dolegliwości wymierzanych przez organy administracji publicznej. Autor definiuje pojęcie sankcji administracyjnej oraz przedstawia typologię sankc...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!