Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
W ostatnich latach z prawdziwą satysfakcją odnotować trzeba wzrost liczby prac dotyczących edukacyjnych konsekwencji rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza że rosnącej liczbie publikacji towarzyszy poszerzenie pola badań i refleksji oraz - co istotne - dbałość o ich poziom merytoryczny. [...] W tym "modnym" kierunku dociekań mieści się książka Wojciecha Czerskiego. [...] Praca powinna okazać się atrakcyjna dla tych pedagogów i nauczycieli, którzy w imię własnych pasji informatycznych czy medialnych, świadomi rosnącej roli technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich znaczenia dla kształtu współczesnej edukacji w Polsce, podejmują trud racjonalnego i efektywnego wykorzystania mediów cyfrowych w swej pracy zawodowej dla dobra powierzonych ich pieczy dzieci i młodzieży.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-981-1
- ISBN druku: 978-83-7784-981-1
- Liczba stron: 280
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział 1 Determinanty gotowości nauczycieli do innowacyjnego stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych 15 1.1. Gotowość nauczycieli do działań innowacyjnych 16 1.2. Wiedza jako podstawowy komponent gotowości 35 1.3. Umiejętność jako komponent gotowości zawodowej nauczycieli 40 1.4. Motywacje nauczycieli do podejmowania zadań zawodowych 46 1.5. Działalność innowacyjna w pracy nauczyciela 50 1.6. Gotowość nauczycieli jako przedmiot badań 56 Rozdział 2 Nowoczesne technologie stosowane w procesie dydaktycznym 65 2.1. Tablice interaktywne jako narzędzie grupujące wielość technologii informacyjno-komunikacyjnych 66 2.2. Rodzaje tablic interaktywnych i technologie w nich zintegrowane 70 2.3. Wykorzystanie tablic interaktywnych w pracy pedagogicznej 74 Rozdział 3 Nowoczesne technologie w pracy nauczyciela–wychowawcy 81 3.1. E-dziennik lekcyjny jako najnowsza forma rejestracji wybranych zjawisk pracy klasy 83 3.2. Podstawa prawna wprowadzenia dzienników elektronicznych do szkół 84 3.3. Modele przechowywania danych w dziennikach elektronicznych 87 3.4. Nowe formy komunikacji nauczycieli z rodzicami 89 3.5. Przegląd wybranych cech dzienników elektronicznych 91 Rozdział 4 Założenia metodologiczne badań własnych 99 4.1. Przedmiot i cel badań własnych 99 4.2. Problemy badawcze i hipotezy badań własnych 102 4.3. Zmienne i wskaźniki zmiennych badań 105 4.4. Metody badań i techniki badawcze 107 4.5. Narzędzia badawcze 108 4.5.1. Arkusz wywiadu z dyrektorami 108 4.5.2. Arkusz wywiadu z doradcami metodycznymi 109 4.5.3. Kwestionariusz ankiety 109 4.5.4. Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga 110 4.6. Teren i organizacja badań 111 Rozdział 5 Podstawowe czynniki warunkujące poziom gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 115 5.1. Wiedza nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych możliwych do wykorzystania w edukacji 116 5.1.1. Wiedza nauczycieli na temat tablic interaktywnych 120 5.1.2. Wiedza nauczycieli na temat dziennika elektronicznego 126 5.1.3. Poziom wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 134 5.1.4. Poziom wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wybrane czynniki społeczno-demograficzne 137 5.1.5. Podsumowanie wyników badań poziomu wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych możliwych do wykorzystania w edukacji 144 5.2. Umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli w świetle wyników badań 147 5.2.1. Umiejętności stosowania tablicy interaktywnej przez nauczycieli 149 5.2.2. Umiejętności posługiwania się dziennikiem elektronicznym przez nauczycieli w celu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania i kontaktów z rodzicami 155 5.2.3. Poziom umiejętności obsługi nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli 159 5.2.4. Poziom umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii cyfrowych przez nauczycieli a wybrane czynniki społeczno-demograficzne 163 5.2.5. Podsumowanie wyników badań poziomu umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli 172 5.3. Poziom motywacji nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w ich pracy zawodowej 176 5.3.1. Charakterystyka motywacji zawodowych badanych nauczycieli 176 5.3.2. Motywacja nauczycieli do stosowania urządzeń informatycznych oraz oprogramowania komputerowego 184 5.3.3. Motywacja nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wybrane czynniki społeczno-demograficzne 195 5.3.4. Podsumowanie wyników badań poziomu motywacji nauczycieli do sięgania po nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne 204 5.4. Podsumowanie wyników badań poziomu gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 206 Rozdział 6 Wybrane czynniki materialne, techniczne i organizacyjne wpływające na poziom gotowości nauczycieli 211 6.1. Zależność poziomu gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych od wyposażenia szkół w te technologie 211 6.1.1. Analiza parametrów multimedialnego przygotowania szkół 211 6.1.2. Analiza zależności pomiędzy poziomem wyposażenia szkół w nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne a komponentami gotowości zawodowej nauczycieli 213 6.1.3. Analiza zależności pomiędzy poziomem gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wyposażeniem szkół w te technologie 222 6.1.4. Podsumowanie wyników badań zależności gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych od wyposażenia szkół w te technologie 223 6.2. Trudności napotykane przez nauczycieli w wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 225 6.2.1. Trudności nauczycieli w wykorzystaniu tablic interaktywnych 227 6.2.2. Trudności nauczycieli w posługiwaniu się dziennikiem elektronicznym 235 6.2.3. Podsumowanie wyników badań trudności napotykanych przez nauczycieli w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 242 Zakończenie 245 Literatura 257 Netografia 269 Spis rysunków 271 Spis tabel 273 Spis wykresów 279