Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat
Niniejsza monografia poświęcona jest grafomotoryce w takim jej ujęciu, które zasadza się na zespoleniu dwu aspektów czynności grafomotorycznych – przebiegu czynności grafomotorycznych i wytworów czynności grafomotorycznych. Stwarza ono możliwość wielopłaszczyznowej oceny grafomotoryki, z ukierunkowaniem na przyczynowy i objawowy charakter ewentualnych opóźnień i zaburzeń w tej sferze. Niniejsza praca zawiera charakterystykę sprawności grafomotorycznych uczniów szkoły podstawowej, sporządzoną na podstawie wyników badań empirycznych oraz ustalenia merytoryczne poczynione w interesującym nas obszarze. Naszym celem było dostarczenie osobom zainteresowanym informacji na temat ilościowych i jakościowych aspektów analizowanych zjawisk – bardzo istotne było tu dla nas zobrazowanie najważniejszych problemów na zeskanowanych próbkach wytworów czynności grafomotorycznych i zdjęciach przedstawiających zachowania w trakcie czynności grafomotorycznych. Zagadnienia prezentowane w monografii zostały opracowane z wykorzystaniem kompetencji językoznawczych, logopedycznych oraz psychologicznych jej autorek. Autorki, bardzo słusznie, uwzględniły nie tylko wytwory czynności grafomotorycznych, ale także zaprezentowały różne aspekty przebiegu tychże czynności, co pozwoliło im na wielopłaszczyznową ocenę grafomotoryki, obejmującą zarówno przyczyny, jak i objawy ewentualnych nieprawidłowości w tej sferze. Badania zostały zrealizowane w ramach projektu pt. "Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil sprawności grafomotorycznych jako technika diagnozowania dzieci w wieku 7-13 lat. Rozwój grafomotoryki - ryzyko dysgrafii". Łącznie wzięło w nich udział 300 uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. W zakresie zbierania materiału badawczego Autorki wykazały się wielką rzetelnością i kompetencją językoznawczą, logopedyczną i psychologiczną. Praca charakteryzuje się przejrzystością strukturalną, wzorowym uporządkowaniem treści, wyrazistymi wnioskami. Dzięki pracy A. Domagały i U. Mireckiej otrzymaliśmy wartościowy obraz rozwojowych i patologicznych aspektów grafomotoryki u dzieci. Z recenzji - prof. dr hab. Stanisław Milewski, Uniwersytet Gdański
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-227-3217-5
- ISBN druku: 978-83-227-3217-5
- Liczba stron: 182
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 I. Ocena sprawności grafomotorycznych 9 1. Grafomotoryka jako przedmiot oceny specjalistycznej 9 2. Problematyka badań własnych 13 3. Etapy postępowania badawczego 19 4. Procedura badań eksperymentalnych 20 5. Charakterystyka materiału empirycznego 23 II. Pismo i wzory literopodobne – wyniki badań własnych nad wytworami czynności grafomotorycznych 25 1. Kategorie opisu wytworów czynności grafomotorycznych 25 1.1. Linia 27 1.1.1. Nacisk narzędzia piszącego 28 1.1.2. Stabilność linii 33 1.2. Litery/znaki literopodobne 37 1.2.1. Forma liter/znaków literopodobnych 38 1.2.2. Proporcje w obrębie litery/znaku literopodobnego 51 1.3. Litera w wyrazie/znak literopodobny w strukturze wzoru 55 1.3.1. Wielkość i pochylenie liter w wyrazach/znaków literopodobnych we wzorach 56 1.3.2. Połączenia liter w wyrazach/znaków literopodobnych we wzorach 60 1.4. Zapis tekstu/wzorów literopodobnych 66 1.4.1. Kierunek (pochylenie) pisma/wzorów literopodobnych 67 1.4.2. Wielkość pisma/wzorów literopodobnych 70 1.5. Organizacja wersu 78 1.5.1. Odstępy między wyrazami/elementami wzorów literopodobnych 79 1.5.2. Utrzymanie pisma/wzorów w liniaturze 83 1.6. Organizacja strony 90 1.6.1. Rozmieszczenie tekstu/wzorów na stronie 92 1.6.2. Marginesy 102 2. Karta oceny pisma i wzorów literopodobnych – wyniki ogólne i ranking kategorii 107 3. Reprodukcja wzorów literopodobnych a pismo 109 4. Próby grafomotoryczne w liniaturze i bez liniatury 112 5. Poziom graficzny pisma – egzemplifikacja trudności wieloaspektowych 114 6. Pismo – przykłady wysokiego poziomu rozwoju sprawności grafomotorycznych w klasach I–VI 121 III. Przebieg czynności grafomotorycznych w świetle badań własnych 127 1. Kategorie opisu przebiegu czynności grafomotorycznych 127 1.1. Ręka wiodąca 128 1.2. Położenie kartki 130 1.3. Sposób trzymania narzędzia graficznego 133 1.4. Układ ręki wiodącej 145 1.5. Współpraca rąk 148 1.6. Postawa ciała 151 1.7. Tempo czynności grafomotorycznych 156 2. Tempo przebiegu czynności grafomotorycznych a sprawność manualna określona za pomocą próby kreskowania M. Stambak 162 3. Tempo przebiegu czynności grafomotorycznych a poziom graficzny pisma i wzorów literopodobnych 164 4. Przebieg czynności grafomotorycznych u uczniów klas I i VI – analiza porównawcza 165 IV. Ocena grafomotoryki w szkole podstawowej. Wnioski z badań 169 Zakończenie 175 Bibliografia 176 Spis tabel 178 Spis wykresów 180 Spis zdjęć 181