Gry na szachownicy w kulturze dworskiej i rycerskiej średniowiecznej Anglii na tle europejskim
Autor podjął zagadnienie analizowane w literaturze przedmiotu, ale w Polsce dotychczas nieobecne. Postarał się rozpatrzyć grę w szachy w bardzo szerokim aspekcie kultury średniowiecznej Europy, szerszym i bardziej wszechstornnym niż w dotychczasowym piśmiennictwie. Poza wstępem, zakończeniem i obszerną bibliografią 9w której na pozytywną ocenę zasługuje bogaty, wielojęzyczny zestaw źródeł) praca składa się z pięciu rozdziałów omawiających miejsca gier planszowych w wychowaniu rycerskim, symboliczne i rozrywkowe wykorzystanie szachów i gier z grupy tabula w życiu władcy, funkcjonowanie gier na szachownicy w życiu możnowładztwa i rycerstwa, gry planszowe i ludzkie namiętności, wreszcie krytykę gier w szachy wypowiadaną przez duchownych i świeckich myślicieli średniowiecznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-227-2950-2
- ISBN druku: 978-83-227-2950-2
- Liczba stron: 258
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I 19 Miejsce gier planszowych w wychowaniu rycerskim 19 Gry elementem kształcenia rycerza w duchu kultury rycerskiej i dworskiej (według idealnego obrazu zawartego w przekazach literackich) 19 Gry na szachownicy w podręcznikach dla władców (obraz postulowany) 39 Rola szachów i gier tabula w socjalizacji rycerza i damy (obraz bliższy rzeczywistości) 50 Rozdział II 67 Król i szachownica. Symboliczne i rozrywkowe wykorzystanie szachów i gier z grupy tabula w życiu władcy 67 Gra na szachownicy w roli środka opisu rzeczywistości 67 Spotkania przy grach planszowych jako instytucja towarzyska 86 Rozdział III 111 Funkcjonowanie gier na szachownicy w życiu możnowładztwa i rycerstwa 111 Szachy i szachownica w funkcji przedmiotów zbytkownych i luksusowych 111 Rycerz gra w szachy – gra jako zajęcie hazardowe i prestiżowe rycerstwa 126 Szachy jako symbol i alegoria społeczeństwa, miłości, młodości i śmierci 140 Rozdział IV 157 Gry planszowe i ludzkie namiętności 157 Szachy i szachowe rozgrywki – rekwizyt i pretekst w miłości dwornej 157 Wykorzystanie gier na szachownicy w planach knowań i zatargów – szachy grą wojenną, orężem i elementem intrygi 174 Rozdział V 195 Krytyka gier w szachy i tabula. Stosunek Kościoła hierarchicznego i ludzi Kościoła do gier planszowych i losowych 195 Zakończenie 221 Summary 227 Bibliografia 233 Indeks nazwisk 253