Humanistyczne alternatywy pedagogów
Książka zawiera 14 tekstów, których tematyka ogniskuje się wokół okrągłych rocznic wydarzeń istotnych dla warszawskiego środowiska pedagogicznego. Poglądy, sytuacje i osoby zaprezentowane w książce ukazują bogactwo idei przenikniętych szeroko rozumianą humanistyczną wrażliwością i humanistyczną wizją rozwoju.
Tytułowe alternatywy oznaczają różnorodność, pluralizm i otwartość, humanizm zaś jest związany z prymatem służby człowiekowi i działaniami podmiotowymi. Podjęta dyskusja nad humanistycznymi alternatywami stanowi przyczynek do eksponowania pozaekonomicznych czynników rozwoju, inspirowania niekonwencjonalnych potrzeb poznawczych, humanistycznej wrażliwości i kreatywności ludzi zdolnych do budowania wspólnotowego świata bez przemocy, w duchu wewnętrznego pokoju.
Proponujemy lekturę naszej wspólnej książki, której – po długim namyśle – nadaliśmy tytuł Humanistyczne alternatywy pedagogów. Książka ta jest efektem naszych rozmów, które miały miejsce w latach 2014–2020, stanowi ich zapis, zredagowany i merytorycznie ustrukturyzowany. Tematyka rozmów jest w większości związana z przypadającymi właśnie w tym czasie tzw. okrągłymi rocznicami wydarzeń istotnych dla warszawskiego środowiska pedagogicznego. Nie jest zatem tylko uporządkowaną historią, ale osobistym, choć nieprzypadkowym przyczynkiem do niekiedy mało znanych i rzadko wspominanych, choć istotnych wydarzeń. Odchodzą świadkowie wielkiej i mniejszej historii, zaciera się ostrość pamięci, zmieniają się kryteria dzisiejszych pytań stawianych historii. […] Wszystkie przywoływane i interpretowane wydarzenia stanowią dla nas nie tyle fakty autonomiczne i niezależne, ile fragmenty ogólniejszych procesów, które zawsze dostrzegamy w dynamicznej perspektywie nadziei, spełnień i porażek (Ze Wstępu).
******
The Humanist Alternatives of Pedagogues
The book contains discussion transcripts between the authors and their comments on the historical and scientific context of Pedagogy Quarterly (Kwartalnik Pedagogiczny) as well as the Faculty of Education, its founders and co-founders and the milieu of Warsaw University pedagogues.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-4859-1
- ISBN druku: 978-83-235-4851-5
- Liczba stron: 198
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 CZĘŚĆ 1: „Kwartalnik Pedagogiczny” – oczekiwania Adam Fijałkowski, Irena Wojnar, O początkach Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i „Kwartalnika Pedagogicznego” 17 Adam Fijałkowski, Jubileusz „Kwartalnika Pedagogicznego” 35 Adam Fijałkowski, Irena Wojnar, Wspomnienie o profesorze Czesławie Kupisiewiczu – in memoriam 39 Adam Fijałkowski, Irena Wojnar, Wychowanie dla przyszłości – w rocznicę pierwszego wydania książki Bogdana Suchodolskiego 52 CZĘŚĆ 2: Sztuka wychowania Adam Fijałkowski, Jubileusz 50-lecia Zakładu Teorii Wychowania Estetycznego. Polska koncepcja wychowania estetycznego. Założenia – analiza doświadczeń – prognoza 63 Irena Wojnar, Zakład Teorii Wychowania Estetycznego na Uniwersytecie Warszawskim 1967–2007. Nadzieje – spełnienia – porażki 68 Irena Wojnar, Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa 2016 r. O książce z jej autorką rozmawia Adam Fijałkowski 92 CZĘŚĆ 3: Edukacja sprawą człowieka w świecie Adam Fijałkowski, Irena Wojnar, Kongres pedagogiczny na przełomie... W 50-lecie Światowego Kongresu Pedagogicznego na Uniwersytecie Warszawskim 99 Irena Wojnar, Pedagogika padewska – dokumenty pamięci i samowiedzy 108 Irena Wojnar, Gaston Mialaret – ostatni animator idei Nowego Wychowania 121 CZĘŚĆ 4: Tradycja – ciągłość i zmiany Adam Fijałkowski, Irena Wojnar, Świadek historii... w stulecie odzyskania niepodległości – z Ireną Wojnar rozmawia Adam Fijałkowski 137 Adam Fijałkowski, Polski patriotyzm i pedagogia Grunwaldu 150 Adam Fijałkowski, Patriotyzm i odpowiedzialność pedagogiczna 161 Irena Wojnar, Zakończenie: Humanistyczne alternatywy 169 Summary 183 Noty o Autorach 191 Indeks 193