Istota czytania
Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, które człowiek powinien opanować w czasie swojego życia. Społeczeństwo amerykańskie uważa, że czytanie jest zajęciem zbyt trudnym, aby warto się było nim interesować. Nie inaczej jest w polskim społeczeństwie. Gwałtownie spada liczba osób czytających cokolwiek. Sondaże są wręcz zastraszające.
Świadomość tego, jak wielką rolę odgrywa umiejętność czytania we współczesnym świecie, powinna skłaniać wszystkich nauczycieli do zwracania uwagi na kształcenie umiejętności czytania, co ma zapobiec późniejszym trudnościom w jej opanowaniu.
W książce Autor opisuje rodzaje czytania, metody stosowane w początkowej nauce czytania (także te eksperymentalne). Czytelnik znajdzie tu również informacje na temat cech dobrego czytania, troszeczkę historii na temat elementarzy, z których uczyli się nasi przodkowie. Ważną problematykę poruszono w rozdziale na temat dziecięcych trudności w czytaniu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-768-7
- ISBN druku: 83-7308-392-8
- Liczba stron: 224
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Część I Istota procesu czytania 1. Znaczenie słowa „czytanie” 2. Polskie elementarze do nauki czytania w latach 1550–1994 3. Fizyczna, fizjologiczna i psychologiczna istota nauki czytania 3.1. Analizator wzrokowy 3.2. Analizator słuchowy 3.3. Aparat rezonacyjno-artykulacyjny 3.4. Zjawiska psychofizyczne 4. Gotowość do nauki czytania 5. Determinanty efektywnego czytania 6. Higiena czytania 6.1. Ławka szkolna 6.2. Druk i papier 6.3. Oświetlenie 7. Rola umiejętności czytania Część II Metody nauki czytania 1. Metody syntetyczne 1.1. Metoda alfabetyczna 1.2. Metoda fonetyczna 1.2.1. Syntetyczna odmiana metody fonetycznej 1.2.2. Analityczna odmiana metody fonetycznej 1.3. Metoda sylabowa 2. Metody analityczne 2.1. Metoda wyrazowa 2.2. Metoda zdaniowa 2.3. Metoda globalna 3. Metody analityczno-syntetyczne 3.1. Metoda analityczno-syntetyczno-zgłoskowa 3.2. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa 3.2.1. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze wizualnym 3.2.2. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze funkcjonalnym 3.2.3. Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze fonetycznym 3.3. Metoda analityczno-syntetyczno-zdaniowa Część III Eksperymentalne metody nauki czytania 1. Metoda G. Domana 2. Metoda I. Majchrzak 3. Metoda barwno-dźwiękowa H. Metery 4. Metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego 5. Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz