Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci w normie intelektualnej i dzieci z zespołem Downa
Praca wpisuje się w najlepszy nurt tradycji kontekstualnych badań empirycznych języka dziecka z pogranicza językoznawstwa i psychologii rozwojowej, wyznaczony m.in. przez nazwiska J.B. de Courtenaya, S. Szumana, G.W. Shugar, M. Smoczyńskiej, M. Przetacznikowej, L. Kaczmarka, M. Kielar-Turskiej i in.; dodajmy – badań poszerzonych jednak o nowatorską propozycję kognitywnej metodologii opisu. […] Książka odznacza się przemyślaną konstrukcją podporządkowana kognitywnej oraz psycholingwistycznej metodologii, skoncentrowaną na problemie organizowania i wyrażania w języku wiedzy o emocjach podstawowych (takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd, ciekawość) oraz niektórych emocjach pochodnych (podziw, tęsknota i zdziwienie) przez dzieci pozostające na różnych etapach rozwoju poznawczego. (Z recenzji prof. dr. hab. Jana Ożdżyńskiego)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-227-9028-1
- ISBN druku: 978-83-227-9028-1
- Liczba stron: 432
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział I 17 Język – myślenie – rzeczywistość. Obraz świata ukryty w języku 17 1.1. Główne tezy dotyczące roli języka w tworzeniu rzeczywistości 17 1.1.1. Kognitywne ujęcie znaczenia 31 1.1.2. Pojęcie „językowego obrazu świata” 38 1.1.3. Model definicji kognitywnej 41 1.2. Reprezentacja wiedzy w umyśle 44 1.2.1. Pojęcie umysłu 44 1.2.2. Modele funkcjonowania poznawczego 47 1.2.2.1. Rola procesów poznawczych w przetwarzaniu informacji 51 1.2.2.2. Reprezentacja poznawcza. Modele wiedzy o świecie i wiedzy językowej 54 Rozdział II 65 Natura zjawisk emocjonalnych 65 2.1. Fundamenty psychologii emocji 66 2.2. Ekspresja emocji. Emocje podstawowe i pochodne 68 2.3. Neuropsychologiczne modele emocji 73 2.4. Charakterystyka zjawisk emocjonalnych 75 2.4.1. Poznawcza reprezentacja emocji 78 2.4.2. Inteligencja emocjonalna a aleksytymia 80 2.5. Lingwistyczne sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych 80 Rozdział III 91 Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka 91 3.1. Rozwój pojęciowy w ujęciu J. Piageta 91 3.2. Nabywanie i tworzenie pojęć w koncepcji L. S. Wygotskiego 98 3.3. Koncepcja J. S. Brunera 100 3.4. Psycholingwistyczne koncepcje opanowywania znaczeń 101 3.5. Znaczenie wyrazu w pracach o charakterze językoznawczym 106 3.6. Rozwój dzieci z zespołem Downa 110 3.6.1. Charakterystyka cech fizycznych 111 3.6.2. Charakterystyczne cechy osobowości i temperamentu 113 3.6.3. Zdolności intelektualne i rozwój społeczny osób z zespołem Downa 115 3.6.4. Rozwój mowy w zespole Downa 120 3.7. Konkretny i hierarchiczny poziom funkcjonowania poznawczego człowieka 124 Rozdział IV 129 Podstawy metodologiczne pracy 129 4.1. Problem badawczy 129 4.2. Charakterystyka badanych grup 135 4.3. Sposób zbierania materiału 140 Rozdział V 147 Językowa projekcja emocji w wypowiedziach sześcioletnich dzieci 147 5.1. Interpretacje wyrazów mimicznych 147 5.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji 152 5.2.1. Radość 152 5.2.2. Ciekawość 162 5.2.3 Zdziwienie 170 5.2.4. Podziw 176 5.2.5. Strach 178 5.2.6. Złość 191 5.2.7. Smutek 199 5.2.8. Wstręt 209 5.2.9. Wstyd 217 5.2.10. Tęsknota 225 5.3. Podsumowanie 231 Rozdział VI 245 Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dziesięcioletnich dzieci 245 6.1. Interpretacje wyrazów mimicznych 245 6.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji 248 6.2.1. Radość 248 6.2.2. Ciekawość 257 6.2.3. Zdziwienie 264 6.2.4. Podziw 271 6.2.5. Strach 277 6.2.6. Złość 288 6.2.7. Smutek 298 6.2.8. Wstręt 305 6.2.9. Wstyd 311 6.2.10. Tęsknota 317 6.3. Podsumowanie 324 Rozdział VII 337 Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci z zespołem Downa 337 7.1. Interpretacje wyrazów mimicznych 337 7.2. Eksplikacje semantyczne nazw emocji 344 7.2.1. Radość 345 7.2.2. Ciekawość 350 7.2.3. Zdziwienie 353 7.2.4. Podziw 354 7.2.5. Strach 354 7.2.6. Złość 361 7.2.7. Smutek 364 7.2.8. Wstręt 366 7.2.9. Wstyd 367 7.2.10. Tęsknota 369 7.3. Podsumowanie 373 Rozdział VIII 381 Podobieństwa i różnice w sposobach definiowania nazw emocji 381 Bibliografia 391 Aneks 415 Załącznik nr 1 Mimiczne wyrazy emocji 415 Załącznik nr 2 Prace dzieci 421