MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Jurysprudencja 20. Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2023

  • Autor: Karolina Mendecka

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 24,95 zł
21,46
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Jurysprudencja 20. Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym

Celem serii wydawniczej „Jurysprudencja” jest publikowanie monografii z zakresu teorii i filozofii prawa, a także dyscyplin prawniczych podejmujących problematykę teoretyczno- i filozoficzno-prawną w ramach własnych badań przedmiotowych. Inicjatywa powołania tego rodzaju serii wydawniczej spotkała się z dużym zainteresowaniem wszystkich ośrodków naukowych zajmujących się wskazaną problematyką, a także znanych naukowców z ośrodków zagranicznych.
Redaktorzy serii
Marek Zirk-Sadowski, Bartosz Wojciechowski
*
Autorka książki koncentruje się na usystematyzowaniu najważniejszych kwestii oraz dostarczeniu niezbędnych wskazówek dotyczących pojęcia dobra dziecka. Nietzscheańska opozycja apollińska-dionizyjska stanowi wszechstronną propozycję ujęcia przedstawionych w pracy filozoficzno- i teoretycznoprawnych zagadnień. Pierwiastek apolliński symbolizuje intelekt, prawo i jednostkę, natomiast dionizyjski – siłę natury, instynkt oraz wspólnotę. Przyjęta w monografii formuła opierająca się na przeciwstawieniu dwóch żywiołów nawiązuje do wielu przeciwieństw – począwszy od wspólnotowego i indywidualistycznego spojrzenia na dobro i dobro dziecka przez filozofię liberalną i komunitariańską aż po teoretycznoprawne omówienie koncepcji dobra dziecka jako klauzuli oraz zasady prawnej w świetle orzecznictwa sądów oraz trybunałów krajowych i międzynarodowych.
W rozważaniach Autorki można odnaleźć jej osobiste, emocjonalne zainteresowanie analizowanym tematem. Dzięki temu publikacja nie jest jedynie „suchym”, pozbawionym życia wywodem naukowym. Wręcz przeciwnie – odnosi się do spraw doniosłych z pasją i emocją. Autorka nie ucieka też od trudnych społecznie tematów, co nadaje monografii aktualny wydźwięk.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Bielskiej-Brodziak, prof. UŚ
Autorka przybliża dwie perspektywy myślenia o dobru dziecka, z których wyłania się obraz idei dobra dziecka w świetle napięcia między dobrem jednostki a dobrem wspólnym. Monografia jest napisana językiem komunikatywnym, co warto podkreślić, ponieważ Autorka udowadnia, że o problemach filozoficznych można pisać w sposób jasny i zrozumiały.
Z recenzji dr. hab. Przemysława Kaczmarka, prof. UWr

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp	7

I. Tradycja ideowa	15
1.	Etymologia pojęcia dobra	17
2.	Koncepcje dobra w ujęciu filozoficznym	19
2.1.	Wspólnotowe spojrzenie na dobro: filozofia scholastyczna	22
2.2.	Odrodzenie dobra w znaczeniu indywidualistycznym	25
2.3.	Filozofia współczesna wobec problematyki dobra	31
2.4.	Współczesne filozofki wobec dobra	34
3.	Dobro: uwagi podsumowujące	36

II.	Dobro jednostki a dobro wspólne	39
1.	Dobro jednostki	41
1.1.	Dobro jednostki: centrum zainteresowania myśli liberalnej	46
1.1.1.	John Rawls: sprawiedliwość a dobro jednostki	49
1.1.2.	Ronald Dworkin: indywidualizm etyczny	50
1.1.3.	John Gray: liberalizm modus vivendi	52
1.1.4.	Joseph Raz: dobrostan a interes jednostki	53
1.1.5.	Robert Nozick: wolność, własność i jednostka	54
1.2.	Liberałowie wobec dobra jednostki: uwagi podsumowujące	56
2.	Dobro wspólne 	57
2.1.	Źródło rozmyślań o dobru wspólnym: katolicka nauka społeczna	61
2.2.	Komunitariańska perspektywa na dobro wspólne	68
2.2.1.	Michael Sandel: jednostka we wspólnocie	70
2.2.2.	Charles Taylor: dobro bezpośrednio wspólne	72
2.2.3.	Amitai Etzioni: złoty środek	74
2.2.4.	Michael Walzer: dobra społeczne	76
2.2.5.	Alasdair MacIntyre: dobro wspólne a cnota	77
3.	Między dobrem jednostki a dobrem wspólnym	79
3.1.	Will Kymlicka: współczesne spojrzenie na wspólnotę i jednostkę	80
3.2.	Andrzej Szahaj: liberalna obrona dobra wspólnego	82
4.	Prawo wobec dobra wspólnego i dobra jednostki	84
5.	Jednostka a wspólnota: uwagi podsumowujące	96

III. Dobro dziecka w perspektywie filozoficznoprawnej	99
1.	Dziecko w perspektywie filozoficznoprawnej	100
1.1.	Dziecko i dzieciństwo z perspektywy historycznofilozoficznej	101
1.2.	Rodzina i dobro wspólne w kontekście dziecka	104
1.3.	Filozoficzne spojrzenie na dobro dziecka	113
2.	Dziecko jako podmiot praw	122
2.1.	Podmiotowość dziecka	123
2.2.	Rodzina jako podstawowa komórka społeczna: prawo wobec zmian	127
2.3.	Dobro i interes dziecka w świetle prawa	134
3.	Dobro dziecka: uwagi podsumowujące	147

IV.	Dobro dziecka w ujęciu teoretycznoprawnym: między wspólnotą a jednostką	149
1.	Konstrukcja normatywna dobra dziecka	150
1.1.	Kilka uwag o zasadach prawa – koncepcje wybrane	152
1.2.	Krótka charakterystyka klauzul generalnych	158
1.3.	Zasada prawa a klauzula generalna: uwagi porównawcze	162
2.	Dobro dziecka – zasada czy klauzula?	166
2.1.	Zasada dobra dziecka jako nadrzędna norma prawa	166
2.2.	Niedookreślony charakter klauzuli dobra dziecka – studium przypadku	180
2.3.	Dobro dziecka: apollińska zasada, dionizyjska klauzula	185
3.	Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym	187

Zakończenie	193

Bibliografia	197
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

27,20 zł
34,00 zł

Dziecko w świecie muzyki

          Jest szósta pozycją z unikalnej serii Nauczyciele-Nauczycielom. Jej celem jest kształtowanie wrażliwości na dźwięki wszelkiego rodzaju, na muzykę codziennego życia w świecie ludzi, przyrody i sz...
44,91 zł
49,90 zł

Dziecko Holokaustu

PRAWDZIWA HISTORIA DZIEWCZYNKI CUDEM OCALONEJ Z ŻYDOWSKIEGO GETTA. INSPIRUJĄCA HISTORIA O PRZETRWANIU I NADZIEI W OBLICZU GROZY. Rachela, nazywana Laleczką, urodziła się w getcie w 1941 roku. Jej rodzice, Jakub i Cypa byli gotowi na wszystko, byle tylk...
91,80 zł
102,00 zł

Konstytucyjne prawo dziecka do szczególnej opieki zdrowotnej

Celem książki jest podnoszenie świadomości prawnej w zakresie przestrzegania praw dzieci, które są pacjentami lub świadczeniobiorcami, do świadczeń zdrowotnych oraz zapewnienia im prawa do szczególnej opieki zdrowotnej, której pods...
161,10 zł
179,00 zł

Sytuacja prawna ojca dziecka poczętego w polskim prawie rodzinnym

Prezentowana publikacja ukazuje całokształt uregulowań prawnych dotyczących sytuacji ojca dziecka poczętego w polskim prawie rodzinnym począwszy od normatywnych podstaw ochrony ojcostwa (obejmującego również prenatalny okres życia dziecka), prze...
12,00 zł
15,00 zł

Dobre wychowanie. Savoir-vivre dla dzieci

To jedyne na polskim rynku wydanie współczesnego savoir-vivre’u dla dzieci, oparte na realiach XXI wieku. Zawiera ważne zasady codziennego życia w rodzinie, szkole i wśród kolegów. Pomaga wychować dziecko na człowieka mądrego...
7,20 zł
8,00 zł

Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem

Celem monografii było ukazanie, w jaki sposób terapia językowa wpływa na całościowe funkcjonowanie dzieci z autyzmem. W osiągnięciu zamierzonego celu pomogło oparcie się na wiedzy neurologopedycznej, językoznawczej oraz psychologicznej oraz zast...
11,76 zł
14,70 zł

Tuwim dzieciom

Zbiór wszystkich najpopularniejszych wierszyków dla dzieci Juliana Tuwima, liczący aż 37 utworów, w formie e-booka. Dzięki temu elektronicznemu wydaniu (pierwszemu w historii) te ponadczasowe wiersze są teraz dostępne na czytnikach...
14,40 zł
18,00 zł

Obraz edukacji dziecka w Polsce i na Ukrainie

Intencją redaktorki tomu jest skierowanie uwagi na dynamiczne związki między szeroko pojętą zmianą społeczną a pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną. To, w jaki sposób myślimy o edukacji dzieci i o nich samych, a także idee kraju i epoki, w k...
28,00 zł
35,00 zł

Wychowanie do empatii. Koncepcje teoretyczne, metody i programy wspierania empatii u dzieci w wieku szkolnym

Empatia pojmowana jako zdolność do współodczuwania oraz rozumienia stanów innych osób jest jedną z najważniejszych umiejętności społecznych. Potrzeba napisania tej książki wynikła zarówno z doświadczeń praktycznych Autora &n...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!