MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Kinezjologia edukacyjna w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Lublin, 2017

  • Autor: Magdalena Wójcik

  • Wydawca: UMCS

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 37,80 zł
34,02
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Kinezjologia edukacyjna w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną

Specyfika pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną zmusza pedagogów i terapeutów do ciągłych poszukiwań nowych metod pracy, które zachęcą dzieci do poznawania najbliższego otoczenia. Wymaga to jednak wielkiego wyczucia i zrozumienia problemu, by umiejętnie dostosować konkretne ćwiczenia do rodzaju zaburzeń u danego dziecka. Nie każda bowiem metoda może być wykorzystana w terapii dzieci z wszystkimi niepełnosprawnościami, nie oznacza to jednak, iż nie możemy z powodzeniem wykorzystywać pewnych jej elementów. Nie ma metody, która sprawdzałaby się w każdej sytuacji problemowej, którą można stymulować i usprawniać wszelkie zaburzenia rozwojowe - dlatego zadaniem pedagogów i terapeutów jest wyćwiczenie w sobie umiejętności doboru poszczególnych ćwiczeń do zamierzeń terapeutycznych.

Jedną z metod, która może pomóc dzieciom w maksymalnym, na miarę ich możliwości, rozwoju tak ważnych umiejętności percepcyjno-motorycznych, jest kinezjologia edukacyjna.

Zaprezentowane w niniejszej pracy badania dotyczą znaczenia oraz stopnia efektywności kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu podstawowych umiejętności szkolnych u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w lekkim stopniu, a szczegółowe scenariusze zajęć terapeutycznych dają możliwość wdrożenia tych oddziaływań w proces edukacyjno-terapeutyczny.

Publikacja ze względu na tematykę, adresowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, zwłaszcza studentów pedagogiki specjalnej. Kierowana jest również do czynnych pedagogów specjalnych, psychologów, terapeutów, specjalistów terapii pedagogicznej, a także rodziców i opiekunów dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, poszukujących wskazówek, inspiracji i nowych możliwości właściwych oddziaływań terapeutycznych w trosce o jak najlepszy rozwój dziecka.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp   9
Rozdział I 13
Teoretyczny kontekst niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim   13
	1.1.	Definicja niepełnosprawności intelektualnej   13
	1.2.	Kryteria diagnostyczne i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej   21
	1.3.	Czynniki etiologiczne niepełnosprawności intelektualnej   28
	1.4.	Symptomatologia niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim   32

Rozdział II 41
Integracja sensoryczno-motoryczna a rozwój podstawowych umiejętności szkolnych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim   41
	2.1.	Funkcje percepcyjno-motoryczne w rozwoju dziecka   41
	2.2.	Rozwój podstawowych umiejętności szkolnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.   47
		2.2.1. Umiejętności czytania i pisania   47
		2.2.2. Umiejętności matematyczne   54

Rozdział III 61
Kinezjologia edukacyjna jako metoda wspomagająca rozwój psychoruchowy dziecka   61
	3.1.	Podstawowe założenia teoretyczne kinezjologii edukacyjnej   61
	3.2.	Metodyka ćwiczeń kinezjologicznych według programu. Gimnastyki Mózgu®   68
		3.2.1. Ćwiczenia na przekroczenie linii środkowej ciała   69
		3.2.2. Ćwiczenia wydłużające mięśnie   74
		3.2.3. Ćwiczenia energetyzujące i podnoszące pozytywne nastawienie   77
	3.3.	Przegląd badań dotyczących skuteczności kinezjologii edukacyjnej   80
	3.4.	Kinezjologia edukacyjna – skuteczna terapia czy pseudonauka   84

Rozdział IV 89
Metodologiczne podstawy i organizacja badań własnych   89
	4.1.	Cel, problemy badawcze i hipotezy robocze   89
	4.2.	Model badań, metody, techniki i narzędzia badawcze   91
		4.2.1.	Seria Testów Czytania i Pisania dla klas I-III Szkoły Podstawowej T. Straburzyńskiej i T. Śliwińskiej   99
		4.2.2.	Karta Oceny Pisma E. Skrzetuskiej   101
		4.2.3.	Testy do Diagnozy Działalności Matematycznej Dzieci z Klas Początkowych wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, H. Moroza, J. Łyska, M. Wojnowskiej   102
		4.2.4.	Kwestionariusz informacji o dziecku   104
		4.2.5.	Kwestionariusz wywiadu   105
		4.2.6.	Arkusz obserwacyjny   105
	4.3.	Teren, organizacja i przebieg badań   105
	4.4.	Charakterystyka badanych grup    107
	4.5.	Metody opracowania wyników badań własnych   113

Rozdział V 117
Opis programu zajęć usprawniających z wykorzystaniem ćwiczeń kinezjologii edukacyjnej   117
	5.1.	Program zajęć usprawniających   117
	5.2.	Scenariusze zajęć usprawniających   119
		5.2.1.	Ćwiczenia wstępne PACE   119
		5.2.2.	Usprawnianie percepcji wzrokowej   121
		5.2.3.	Usprawnianie umiejętności analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej   122
		5.2.4.	Usprawnianie sprawności grafomotorycznych   123
		5.2.5.	Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej   124
		5.2.6.	Usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej   126
		5.2.7.	Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej   127
		5.2.8.	Ćwiczenia usprawniające tempo czytania   129
		5.2.9.	Rozwijanie sprawności w zakresie dużej i małej motoryki   131
		5.2.10.	Ćwiczenia poprawiające koncentrację   132
		5.2.11.	Rozwijanie sprawności manualnych – ekspresja plastyczna   133
		5.2.12.	Ćwiczenia usprawniające rozpoznawanie i zapamiętywanie liter i liczb   135
		5.2.13.	Ćwiczenia rozluźniające, rozciągające mięśnie i relaksujące   136
		5.2.14.	Utrwalanie poznanych wiadomości   138
		5.2.15.	Ćwiczenia pobudzające   139
		5.2.16.	Zabawy muzyczno-ruchowe   141
		5.2.17.	Usprawnianie funkcji wielozmysłowych    144
		5.2.18.	Usprawnianie umiejętności werbalnych   145
		5.2.19.	Ćwiczenia usprawniające tempo pisania   147
		5.2.20.	Ćwiczenia sportowe   148

Rozdział VI 151
Analiza i interpretacja wyników badań własnych   151
	6.1.	Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności czytania   151
		6.1.1. Znajomość liter   152
		6.1.2. Tempo czytania   161
		6.1.3. Technika czytania   173
		6.1.4. Czytanie ze zrozumieniem   176
	6.2.	Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności pisania   180
		6.2.1. Pisanie ze słuchu   181
		6.2.2. Pisanie z pamięci   184
		6.2.3. Przepisywanie tekstu   188
		6.2.4. Obraz graficzny pisma   192
	6.3.	Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności matematycznych   199
		6.3.1. Zbiory i ich elementy   200
		6.3.2. Liczby naturalne i system pozycyjny   201
		6.3.3. Dodawanie i odejmowanie   205
		6.3.4. Mnożenie i dzielenie   208
		6.3.5. Liczenie pieniędzy   208
		6.3.6. Figury geometryczne i mierzenie długości   210
		6.3.7. Mierzenie pojemności i masy   212
		6.3.8. Mierzenie czasu   215
		6.3.9. Ogólny poziom umiejętności matematycznych   215
	6.4.	Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności szkolnych w świetle analizy indywidualnych przypadków   217
		6.4.1. Przykłady osiągnięć uczniów klasy II   218
		6.4.2. Przykłady osiągnięć uczniów klasy III   226
Podsumowanie i wnioski   235
Bibliografia   243
Spis schematów, tabel i wykresów   251
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

46,20 zł
57,75 zł

Metoda mini-EduBall. Wychowanie i rozwój dziecka w świetle odkryć neuronauki.

Wychowanie dziecka do świata przyszłości powinno polegać na przygotowaniu go do ciągłego samorozwoju - w tym umiejętności praktycznego wykorzystywania posiadanej wiedzy - oraz do samodzielnego i efektywnego funkcjonowania społecznego.Biorąc na ce...
45,00 zł
50,00 zł

Skradziona kultura. Jak Zachód wykorzystuje cudzą własność intelektualną

W książce przedstawiono problem przywłaszczenia kulturowego, czyli wykorzystywania cudzego dziedzictwa niematerialnego. Każdy rozdział opracowania zawiera omówienie innej dziedziny życia (m.in. mody, reklamy, muzyki, filmu, sportu, turystyki), w...
121,50 zł
135,00 zł

Postępowanie w sprawach z zakresu prawa pracy

W publikacji w sposób kompleksowy przedstawiono teoretyczne i praktyczne zagadnienia postępowania przed sądem w sprawach z zakresu prawa pracy oraz postępowania przedsądowego. Autorzy szeroko prezentują stanowisko judykatury i pogląd...
23,40 zł
30,00 zł

Dzieci pustyni. Pamiętnik matki zastępczej

WstępMarzyłam o tzw. wcześniejszej emeryturze. Miałam dość łączenia pracy zawodowej z obowiązkami domowymi, które sprowadzały się do odgrywania roli zarówno mamy, jak i taty, przejścia przez trudny okres nauki mojej cór...
12,86 zł
14,95 zł

Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej

Kolejna publikacja w ramach serii „Edukacja dla Mądrości”, inspirowanej koncepcją i dokonaniami Roberta J. Sternberga (Teaching for Wisdom)- praktyczny poradnik metodyczny dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów, pracuj...
46,80 zł
52,00 zł

Masaż i inne techniki manualne stosowane u dzieci w zaburzeniach sensorycznych

Przewodnik dla terapeutów! Książka stanowi kompendium wiedzy z zakresu diagnostyki oraz terapii za pośrednictwem masażu u dzieci w różnym przedziale wiekowym, u których występuje nadwrażliwość lub podwrażliwość w zakresie zmysłu do...
15,30 zł
17,00 zł

Wybrane zagadnienia pracy socjalnej

Wieloautorska monografia Wybrane zagadnienia pracy socjalnej powstała w wyniku namysłu nad polem praktyki działalności społecznej oraz aktywności dydaktycznej służącej przygotowaniu i doskonaleniu zawodowemu służb społecznych. W katalogu owych służb lo...
22,40 zł
32,00 zł

Psychospołeczne i edukacyjne mechanizmy stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci sezonowych migrantów

To książka o losie setek tysięcy dzieci cyrkularnych migrantów. Nazywa się je często „eurosierotami”. W jaki sposób dzieci te są spostrzegane, oceniane i traktowane przez innych? Autor książki w 12 badaniach (5 korelacyjnych i...
45,43 zł
59,00 zł

Prawa naturalne dziecka

Książka Céline Alvarez stała się we Francji bestsellerem już w dniu premiery. Do dnia dzisiejszego setki tysięcy rodziców i pedagogów odetchnęło z ulgą, znajdując w niej odpowiedź na nurtujące ich pytania o wychowanie i naukę. Dlac...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!