MENU

Kwestionariusze osobowości

(eBook)

Strategie i procedura konstruowania

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2006

  • Autor: Bogdan Zawadzki

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 37,00 zł
25,90
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Scholar - oficjalny sklep

Kwestionariusze osobowości

Książka ta stanowi wartościowe, monograficzne opracowanie powszechnie stosowanej w środowisku psychologów metody kwestionariuszy osobowości. Nie jest ona tylko zreferowaniem stanu literatury przedmiotu, lecz także autorskim ujęciem problematyki kwestionariuszy osobowości. O jej szczególnej wartości świadczy to, że Autor odwołuje się do swoich bogatych doświadczeń – użytkownika kwestionariuszy, badacza konstruującego (lub współkonstruującego) oryginalne kwestionariusze oraz specjalisty od kulturowych adaptacji zagranicznych kwestionariuszy. W Polsce od wielu już lat nie opublikowano monografii poświęconej kwestionariuszom i ich znaczeniu w diagnostyce psychologicznej oraz badaniach naukowych. Z tego względu prezentowana książka stanowi unikatową pozycję w polskim piśmiennictwie psychologicznym, bardzo potrzebną dla podniesienia kultury tworzenia narzędzi psychometrycznych. Będzie ona stanowiła wartościową lekturę tak dla psychologów zajmujących się diagnostyką osobowości, jak i wszystkich specjalistów, zainteresowanych problematyką konstruowania standaryzowanych narzędzi diagnostycznych.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP	9
ROZDZIAŁ 1. KWESTIONARIUSZ JAKO METODA BADANIA OSOBOWOŚCI	13
	1.1. WPROWADZENIE	13
	1.2. ZARYS HISTORII INWENTARZY OSOBOWOŚCI	16
		1.2.1. Kwestionariusze osobowości w Polsce	23
	1.3. KWESTIONARIUSZE OSOBOWOŚCI – OPIS METODY	25
		1.3.1. Specyfika budowy kwestionariusza osobowości	29
		1.3.2. Kwestionariusz jako narzędzie do pomiaru cechy (syndromu) osobowości	37
		1.3.3. Interpretacja wyników kwestionariusza	43
		1.3.4. Zastosowania badawcze i rodzaje inwentarzy osobowości	49
	1.4. GŁÓWNE PROBLEMY METODOLOGICZNE ORAZ WARTOŚĆ DIAGNOSTYCZNA INWENTARZY OSOBOWOŚCI	52
	1.5. PROBLEMY ETYCZNE KONSTRUOWANIA i STOSOWANIA KWESTIONARIUSZY OSOBOWOŚCI	69
ROZDZIAŁ 2. STRATEGIE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI	77
	2.1. WPROWADZENIE	77
	2.2. STRATEGIA TEORETYCZNA (DEDUKCYJNA)	82
		2.2.1. Cel strategii	82
		2.2.2. Podstawy teoretyczne	82
		2.2.3. Zalety i wady podejścia teoretycznego	83
		2.2.4. Kluczowy aspekt procedury	85
		2.2.5. Analiza psychometryczna	86
		2.2.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy dedukcyjnych	88
		2.2.7. Kwestionariusz Temperamentu PTS jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii teoretycznej	89
	2.3. STRATEGIA WEWNĘTRZNA (INDUKCYJNA)	96
		2.3.1. Cel strategii	96
		2.3.2. Podstawy teoretyczne	96
		2.3.3. Zalety i wady podejścia indukcyjnego	97
		2.3.4. Kluczowy aspekt procedury	101
		2.3.5. Analiza psychometryczna	103
		2.3.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy indukcyjnych	105
		2.3.7. Polska Lista Przymiotnikowa (PLP) jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii indukcyjnej	106
	2.4. STRATEGIA KRYTERIALNA (ZEWNĘTRZNA)	110
		2.4.1. Cel strategii	110
		2.4.2. Podstawy teoretyczne	110
		2.4.3. Zalety i wady podejścia kryterialnego	111
		2.4.4. Kluczowy aspekt procedury	117
		2.4.5. Analiza psychometryczna	119
		2.4.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy kryterialnych	122
		2.4.7. Kwestionariusz Objawowy „S” jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii kryterialnej	123
	2.5. STRATEGIE ŁĄCZĄCE RÓŻNE PODEJŚCIA	127
		2.5.1. Inwentarz Wzorów Osobowości (IWO) jako przykład kwestionariusza skonstruowanego według strategii połączonych	128
	2.6. ANALIZA PORÓWNAWCZA CHARAKTERYSTYKI PSYCHOMETRYCZNEJ SKAL SKONSTRUOWANYCH W RAMACH RÓŻNYCH STRATEGII	130
ROZDZIAŁ 3. PROCEDURA KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI	137
	3.1. WPROWADZENIE	137
	3.2. ETAP I – WYBÓR STRATEGII KONSTRUKCJI ORAZ PRZYGOTOWANIE PLANU PRAC KONSTRUKCYJNYCH	138
	3.3. ETAP II – ANALIZA PODSTAW TEORETYCZNYCH INWENTARZA: TEORII PSYCHOLOGICZNEJ, WIEDZY LUB METODOLOGII	138
		3.3.1. Analiza czynników zniekształcających wyniki kwestionariuszowe oraz podjęcie decyzji o opracowaniu skali kontrolnych	146
	3.4. ETAP III – TWORZENIE POZYCJI KWESTIONARIUSZOWYCH	153
		3.4.1. Wybór procedury odpowiadania oraz formy pozycji kwestionariuszowych	154
		3.4.2. Generowanie wskaźników cech	155
		3.4.3. Zapisywanie pozycji kwestionariuszowych	163
			3.4.3.1. Zrozumiałość treści pozycji a ich własności językowe	165
			3.4.3.2. Wieloznaczność interpretacyjna – „niejasność” treści pozycji	173
			3.4.3.3. Ogólność – konkretność treści pozycji	175
			3.4.3.4. Dostępność zachowań w osobistym doświadczeniu	175
			3.4.3.5. Podatność pozycji na czynniki zniekształcające: tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną), symulowania oraz style odpowiadania	176
				3.4.3.5.1. Podatność pozycji na tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną)	176
				3.4.3.5.2. Podatność pozycji na tendencję do symulowania	182
				3.4.3.5.3. Własności pozycji a style odpowiadania	184
			3.4.3.6. Kontrola zrównoważenia puli pozycji pod względem klucza odpowiedzi	196
			3.4.3.7. Ocena formalnych własności pozycji	198
		3.4.4. Wprowadzanie opcji odpowiedzi do pozycji	202
		3.4.5. Przekształcanie odpowiedzi w wyniki liczbowe – problem ważenia pozycji oraz opcji odpowiedzi	211
		3.4.6. Przygotowanie skal kontrolnych	214
			3.4.6.1. Kwestionariusz Aprobaty Społecznej jako przykład skali do badania tendencji do dysymulowania/symulowania	214
			3.4.6.2. Skala „nieuważności” Kwestionariusza Objawowego „SII” jako przykład skali do badania indywidualnych stylów odpowiadania	222
	3.5. ETAP IV – PRZYGOTOWANIE INWENTARZA DO BADAŃ	228
		3.5.1. Kwestie administracyjne kwestionariusza	228
		3.5.2. Instrukcja kwestionariuszowa	230
		3.5.3. Ustalenie kolejności pozycji w kwestionariuszu	232
		3.5.4. Przygotowanie arkusza odpowiedzi	233
	3.6. ETAP V – OPRACOWANIE WERSJI KOŃCOWEJ KWESTIONARIUSZA: BADANIE INWENTARZEM ORAZ ANALIZA PSYCHOMETRYCZNA	235
		3.6.1. Sposób doboru osób badanych oraz skład demograficzny i liczebność próby	235
		3.6.2. Analiza psychometryczna wyników	240
	3.7. ETAP VI – WERYFIKACJA WŁASNOŚCI PSYCHOMETRYCZNYCH INWENTARZA: ANALIZA RZETELNOŚCI I TRAFNOŚCI POMIARU	247
	3.8. ETAP VII – OPRACOWANIE NORM WYNIKÓW SKAL INWENTARZA	258
	3.9. ETAP VIII – OPRACOWANIE PODRĘCZNIKA	264
	3.10. UNIWERSALIZACJA KULTUROWA – NOWY TREND W PROCEDURZE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI	274
		3.10.1. Studia leksykalne – uniwersalizacja poprzez konstruowanie kulturowo specyficznych kwestionariuszy osobowości	278
		3.10.2. Badania pawłowowskich wymiarów temperamentu – uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych/specyficznych kulturowo inwentarzy	279
		3.10.3. Badania cech ujmowanych przez Regulacyjną Teorię Temperamentu – uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych kulturowo inwentarzy	280
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA	287
BIBLIOGRAFIA	289
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

13,93 zł
19,90 zł

Fotografia osobowości. Wizerunek osób o cechach ciemnej triady osobowości

Publikacja jest efektem refleksji i badań nad powiązaniami między „ciemnymi” cechami osobowości ludzi a ich preferencjami do autoprezentacji na fotografii oraz nad tym, w jaki sposób są oni na podstawie zdjęć odbierani. Książka zawie...
22,50 zł
25,00 zł

Mistrzowie i uczniowie. Kształtowanie warsztatu, osobowości i postaw współczesnego artysty

Treści książki zostały zredagowane w układzie 13 odrębnych rozdziałów, jako niezależne od siebie wykłady, których lektura chronologicznie może być zupełnie dowolna. Zbiór tych wykładów w ogólności może być podzielony ...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Praktyk (ISTP)

Książka „Twój typ osobowości: Praktyk (ISTP)” to kompendium wiedzy na temat „praktyka” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczegó...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Entuzjasta (ENFP)

Książka „Twój typ osobowości: Entuzjasta (ENFP)” to kompendium wiedzy na temat „entuzjasty” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczeg&o...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Idealista (INFP)

Książka „Twój typ osobowości: Idealista (INFP)” to kompendium wiedzy na temat „idealisty” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczeg&oac...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Opiekun (ISFJ)

Książka „Twój typ osobowości: Opiekun (ISFJ)” to kompendium wiedzy na temat „opiekuna” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczegó...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Dyrektor (ENTJ)

Książka „Twój typ osobowości: Dyrektor (ENTJ)” to kompendium wiedzy na temat „dyrektora” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczeg&oacu...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Prezenter (ESFP)

Książka „Twój typ osobowości: Prezenter (ESFP)” to kompendium wiedzy na temat „prezentera” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczeg&oa...
26,55 zł
29,50 zł

Twój typ osobowości: Logik (INTP)

Książka „Twój typ osobowości: Logik (INTP)” to kompendium wiedzy na temat „logika” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczególny...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!