Najem i użyczenie egzemplarzy utworu jako odrębne pola eksploatacji
Książka stanowi pierwsze monograficzne opracowanie instytucji najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako odrębnych pól eksploatacji dzieł chronionych na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Pierwsza część pracy poświęcona została ukazaniu przesłanek, genezy i efektów normatywnego wyodrębnienia najmu i użyczenia jako oddzielnych pól eksploatacji utworu z uwzględnieniem międzynarodowych umów z zakresu prawa autorskiego, unijnej dyrektywy dotyczącej tego zagadnienia oraz ustawodawstwa polskiego.
Część druga zawiera prezentację najmu i użyczenia egzemplarzy utworu w świetle obecnie obowiązujących w Polsce przepisów. Przedstawiono tu najważniejsze z merytorycznego punktu widzenia aspekty tej materii, tj.:
praktycznie istotne zagadnienie dozwolonego korzystania z wynajętych i użyczonych egzemplarzy utworu,
problematykę podmiotu autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu oraz
kwestię charakteru, treści i ograniczenia tego prawa.
Adresaci:
Książka adresowana jest zarówno do prawników praktyków (sędziów, radców prawnych, adwokatów), jak i do przedstawicieli nauki oraz studentów prawa.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-5450-9
- ISBN druku: 978-83-264-4142-4
- EAN: 9788326454509
- Liczba stron: 532
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów str. 11 Uwagi wstępne str. 15 Część pierwsza Normatywne wyodrębnienie najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako pól eksploatacji str. 21 Rozdział I Przesłanki i geneza wyodrębnienia najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako pól eksploatacji str. 23 1. Pola eksploatacji utworu w zakresie autorskich praw majątkowych str. 23 2. Wyodrębnienie najmu egzemplarzy utworu jako pola eksploatacji str. 31 2.1. Przesłanki wyodrębnienia str. 31 2.2. Najem egzemplarzy utworu a wyczerpanie prawa autorskiego str. 33 2.2.1. Wyczerpanie prawa - geneza i charakter instytucji str. 33 2.2.2.Wyczerpanie w prawie Unii Europejskiej str. 41 2.2.3. Normatywne ujęcie instytucji wyczerpania i prawa najmu egzemplarzy utworu str. 44 3. Wyodrębnienie użyczenia egzemplarzy utworu jako pola eksploatacji str. 50 3.1. Przesłanki wyodrębnienia str. 50 3.2. Prawo publicznego użyczania (public lending right) str. 51 3.2.1. Pojęcie i geneza instytucji str. 51 3.2.2. Regulacja prawna str. 53 Rozdział II Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w międzynarodowym prawie autorskim str. 57 1. Wypożyczanie fonogramów i wideogramów - inicjatywy rozwiązania problemu str. 57 2. Wiążące Polskę umowy w dziedzinie prawa autorskiego str. 63 3. Najem i użyczenie w Konwencji berneńskiej i Konwencji powszechnej str. 67 4. Najem i użyczenie w Porozumieniu TRIPS str. 73 5. Najem i użyczenie w Traktacie WIPO o prawie autorskim str. 82 Rozdział III Dyrektywa 2006/115/WE w sprawie najmu i użyczenia str. 89 1. Geneza i cele dyrektywy 2006/115/WE w sprawie najmu i użyczenia str. 89 2. Treść dyrektywy 2006/115/WE str. 97 2.1. Autorskie prawo najmu i użyczenia str. 97 2.2. Ograniczenia autorskiego prawa publicznego użyczenia str. 109 2.3. Przedmiot autorskiego prawa najmu i użyczenia str. 118 2.4. Podmiot autorskiego prawa najmu i użyczenia str. 125 2.5. Wynagrodzenie autorskie str. 129 3. Zasady implementacji dyrektywy 2006/115/WE str. 133 4. Implementacja dyrektywy w zakresie prawa użyczenia. Raport Komisji Europejskiej str. 137 Rozdział IV Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w polskich ustawach o prawie autorskim (zarys rozwoju) str. 147 1. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1926 r. str. 147 1.1. Autorskie prawa majątkowe na polu najmu i użyczenia str. 147 1.2. Dozwolony użytek publiczny w zakresie najmu i użyczenia str. 152 2. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1952 r. str. 155 2.1. Autorskie prawa majątkowe na polu najmu i użyczenia str. 155 2.2. Wypożyczanie egzemplarzy utworu str. 158 3. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1994 r. - charakterystyka ogólna str. 162 3.1. Regulacja prawna najmu i użyczenia str. 162 3.1.1.Najem i dzierżawa - wersja pierwotna str. 162 3.1.2. Zmiany regulacji str. 172 3.2. Pojęcie egzemplarza i oryginału utworu str. 180 3.2.1. Pojęcie egzemplarza utworu str. 180 3.2.2.Oryginał utworu jako jego egzemplarz str. 189 3.3. Pojęcie najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 197 Część druga Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1994 r. str. 207 Rozdział V Podmiot autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 209 1. Twórca i współtwórcy utworu podmiotami autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 209 1.1. Twórca utworu str. 209 1.2. Współtwórcy utworu str. 212 2. Inny niż twórca podmiot autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 216 2.1. Wydawca lub producent utworu zbiorowego str. 216 2.2. Pracodawca str. 217 2.3. Instytucja naukowa str. 225 2.4. Uczelnia str. 235 3. Podmiot praw autorskich na polu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu audiowizualnego str. 240 3.1. Producent utworu audiowizualnego str. 240 3.2. Współtwórcy jako uprawnieni do wynagrodzenia z tytułu najmu egzemplarzy str. 252 Rozdział VI Autorskie prawo do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 261 1. Charakter i treść autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 261 2. Autorskie prawo do korzystania z utworu na polu najmu i użyczenia jego egzemplarzy str. 263 2.1 Treść autorskiego prawa do korzystania z utworu na polu najmu i użyczenia str. 263 2.2. Umowa najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako instrument wykonywania uprawnienia autora str. 268 2.3. Status prawny autora jako wynajmującego w świetle kodeksu cywilnego str. 270 2.3.1 Autor jako strona umowy najmu egzemplarzy utworu str. 270 2.3.2. Prawa i obowiązki autora jako wynajmującego egzemplarze utworu str. 278 2.4. Status prawny autora jako użyczającego w świetle kodeksu cywilnego str. 284 3. Prawo do rozporządzania utworem na polu najmu i użyczenia jego egzemplarzy str. 291 3.1 Ustawowe zasady wykonywania prawa do rozporządzania utworem na polu najmu i użyczenia str. 291 3.1.1 Umowy uprawniające do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 291 3.1.2. Pactum de non cedendo str. 296 3.1.3. Ustawowy wymóg specyfikacji pól eksploatacji utworu str. 299 3.2. Zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi na polu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 312 3.2.1 Status prawny organizacji zbiorowegozarządzania str. 312 3.2.2. Stosunek prawny twórcy z organizacją zbiorowego zarządzania str. 318 3.2.3. Domniemanie uprawnienia organizacji zbiorowego zarządzania z art. 105 pr. aut. str. 322 3.2.4. Właściwa organizacja zbiorowego zarządzania na polu najmu egzemplarzy utworu audiowizualnego str. 328 3.3. Rozporządzanie utworem audiowizualnym na polu najmu jego egzemplarzy str. 332 4. Prawo do wynagrodzenia z tytułu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu str. 334 4.1. Pojęcie i charakter prawa do wynagrodzenia str. 334 4.2. Wykonywanie prawa do wynagrodzenia str. 342 4.2.1. Zasady ogólne str. 342 4.2.2. Wykonywanie prawa do wynagrodzenia przez organizację zbiorowego zarządzania str. 345 5 Dozwolony najem i użyczenie egzemplarzy utworu - ograniczenia praw autorskich str. 355 5.1. Istota dozwolonego użytku utworu w zakresie najmu i użyczenia jego egzemplarzy str. 355 5.2. Dozwolony użytek publiczny w zakresie najmu egzemplarzy utworu str. 361 5.3. Dozwolony użytek publiczny w zakresie użyczenia egzemplarzy utworu str. 366 Rozdział VII Dozwolone korzystanie z wynajętych i użyczonych egzemplarzy utworu str. 376 1. Dozwolone korzystanie z utworu przy użyciu egzemplarza wynajętego i użyczonego str. 376 1.1. Podstawy dozwolonego korzystania z chronionego utworu str. 376 1.2. Umowna modyfikacja przepisów o dozwolonym użytku chronionych utworów str. 378 1.3. Przesłanki dozwolonego korzystania z chronionego utworu według art. 34 i 35 pr. aut. str. 382 2. Dozwolony użytek osobisty utworu utrwalonego na egzemplarzu wynajętym lub użyczonym str. 386 2.1. Pojęcie i zakres dozwolonego użytku osobistego str. 386 2.1.1. Pojęcie dozwolonego użytku osobistego str. 386 2.1.2. Zakres dozwolonego użytku osobistego str. 391 2.2. Ustawowe ograniczenia dozwolonego użytku osobistego określonych kategorii utworów str. 401 2.2.1 Utwory architektoniczne i architektoniczno-urbanistyczne str. 401 2.2.2. Elektroniczne bazy danych str. 402 2.2.3. Programy komputerowe str. 414 2.3. Odpłatne zwielokrotnianie utworu dla własnego użytku osobistego str. 426 2.4. Zwielokrotnienie utworu dla użytku osobistego w ramach działalności gospodarczej str. 436 3. Dozwolony użytek publiczny utworu utrwalonego na egzemplarzu wynajętym lub użyczonym str. 437 3.1. Pojęcie dozwolonego użytku publicznego str. 437 3.2. Treść dozwolonego użytku publicznego str. 439 4. Status prawny najemcy egzemplarza utworu w świetle kodeksu cywilnego str. 450 4.1. Najemca egzemplarza utworu str. 450 4.2. Prawa i obowiązki najemcy egzemplarza utworu str. 452 4.2.1. Zapłata czynszu str. 452 4.2.2. Sposób używania egzemplarza i jego zwrot str. 454 4.2.3.Wady egzemplarza najętego str. 461 5. Status prawny biorącego egzemplarz utworu w użyczenie w świetle kodeksu cywilnego str. 466 5.1. Osoba biorąca egzemplarz utworu w użyczenie str. 466 5.2 Prawa i obowiązki biorącego egzemplarz utworu w użyczenie str. 467 Podsumowanie str. 473 Źródła prawa str. 491 Orzecznictwo sądowe str. 495 Bibliografia str. 507