Ochrona i edukacja konsumentów na rynku kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych
W dzisiejszych czasach konsument jest przedmiotem zainteresowania nie tylko producentów oraz sprzedawców dóbr i usług konsumpcyjnych, ale także instytucji bankowych, parabankowych, które kuszą bogatą ofertą kredytów lub pożyczek.
Zdiagnozowanie stanu ochrony i edukacji konsumentów na rynku kredytów hipotecznych oraz konsumpcyjnych, poziomu wiedzy i istniejącej ochrony prawnej było głównym celem badawczym Autorki niniejszej publikacji. W przejrzysty sposób zaprezentowała ona wyniki swoich dociekań badawczych, wskazując we wnioskach m.in. na zbyt niski poziom ubankowienia Polaków, konieczność wzmożenia działań edukacyjnych, które skutkować będą wzrostem kompetencji konsumentów nie tylko na rynku krajowym, ale także transgranicznym.
Publikacja ta jest kompendium wiedzy, którą powinien posiadać współcześnie każdy konsument, bowiem stając się uczestnikiem rynku usług bankowych, biorcą kredytów, pożyczek czy korzystając z produktów bankowych powinien być partnerem instytucji bankowych, a nie słabszym podmiotem rynku.
Książka jest adresowana do szerokiego grona Czytelników, zarówno do osób zainteresowanych problematyką ochrony i edukacji konsumentów, współczesnym konsumentem jako podmiotem badań, a także do instytucji i organizacji kształtujących politykę bankową, konsumencką oraz pracowników naukowych, studentów uczelni ekonomicznych i pozaekonomicznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7941-427-7
- ISBN druku: 978-83-7556-262-0
- EAN: 9788375562620
- Liczba stron: 172
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Konsument jako podmiot rynku usług bankowych 11
1.1. Konsument jako podmiot badań 11
1.2. Zmiana w sytuacji ekonomicznej polskich konsumentów według typów społeczno-ekonomicznych gospodarstw domowych 17
1.3. Sytuacja mieszkaniowa Polaków w latach 2004-2013 20
1.4. Zmiany zachodzące w wyposażeniu gospodarstw domowych 29
Rozdział 2
Konsument na rynku kredytów konsumpcyjnych i hipotecznych i jego prawa 33
2.1. Ubankowienie polskich konsumentów 33
2.2. Korzystanie z usług depozytowych i transferowych 38
2.3. Korzystanie gospodarstw domowych z kredytu konsumpcyjnego i hipotecznego 43
Rozdział 3
Polityka konsumencka 51
3.1. Założenia polityki konsumenckiej na lata 2014-2020 na tle strategii polityki konsumenckiej realizowanej w latach 2007-2013 51
3.2. Prawa konsumentów 61
3.3. Dyrektywa o kredycie konsumenckim jako element realizowanej polityki konsumenckiej 76
Rozdział 4
Zachowania konsumentów na rynku usług kredytowych w świetle wyników badań 83
4.1. Charakterystyka badania 83
4.2. Korzystanie przez konsumentów z produktów bankowych 85
4.3. Cele zaciągania kredytów i znajomość warunków umowy 97
4.4. Obszary naruszania praw konsumentów a reakcje konsumentów 109
4.5. Spontaniczna i wspomagana znajomość instytucji i organizacji konsumenckich 114
Rozdział 5
Znaczenie działań edukacyjnych w kreowaniu odpowiedzialnego konsumenta 119
5.1. Zarządzanie finansami gospodarstwa domowego a zagrożone zobowiązania 119
5.2. Rola edukacji finansowej w racjonalizowaniu zachowań konsumentów 130
5.3. Znaczenie edukacji konsumenckiej w przeciwdziałaniu niewypłacalności konsumentów 137
Podsumowanie 147
Bibliografia 153
Spis tabel 167
Spis map, wykresów 171