Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Podręczniki akademickie »
MENU
Podręczniki akademickie »

Organizacja ruchu kolejowego(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: 1, 2019

  • Autor: Marianna Jacyna, Piotr Gołębiowski, Mirosław Krześniak, Janusz Szkopiński

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    Mobi
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 55,00 zł
33,00
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 22,00 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Organizacja ruchu kolejowego

Wydawnictwo PWN przedstawia nowoczesną i bardzo potrzebną książkę – kompendium dotyczące transportu kolejowego w Polsce. W związku z dużymi nakładami w tym sektorze gospodarki (pieniądze w ramach budżetu UE) i dużego rynku w naszym kraju (hub transportowy) istnieje wyraźna potrzeba zmierzenia się z taką tematyką w obecnym czasie. Oto bowiem choćby w „Masterplanie dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r.” zapowiedziano modernizację linii kolejowych, budowę linii dużych prędkości, wdrożenie ERTMS (European Rail Traffic Management) – celem jest podniesienie atrakcyjności przewozów kolejowych między europejskimi państwami i budowę nowych przystanków i węzłów integracyjnych. Publikację tę charakteryzują: perspektywa organizatorów przewozu, ale również zarządcy infrastruktury, szerokie omówienie problemu interoperacyjności (wdrażanie systemu ERTMS, TSI „Ruch kolejowy”), zagadnienia dotyczące otoczenia biznesowego transportu kolejowego. Książka głównie kierowana do praktyków, profesjonalistów – np. biur projektowych, firm consultingowych rynku TSL, wszystkich zainteresowanych technicznymi i organizacyjnymi aspektami kolejnictwa. Będzie to również dobra lektura dla studentów kierunków politechnicznych oraz ekonomicznych – wydziałów transportu i logistyki.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9
1. Istota i zakres funkcjonowania transportu kolejowego 13
	1.1. Wykaz pojęć używanych w książce 13
	1.2. Opis pojęć istotnych w aspekcie tematyki związanej z transportem kolejowym 18
	1.3. Struktura rynku kolejowego  26
		1.3.1. Struktura rynku przewozów pasażerskich  26
		1.3.2. Struktura rynku przewozów towarowych   32
	1.4. Utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – interoperacyjność 37
2. System transportu kolejowego i jego podsystemy  45
	2.1. Pojęcie systemu transportu kolejowego, jego granice i obszar jego oddziaływania 45
	2.2. Podsystemy strukturalne i funkcjonalne   51
	2.3. Identyfikacja i ustalenie granic podsystemów strukturalnych 53
	2.4. Komplementarność celu działania systemu z funkcjami pełnionymi przez podsystemy 55
3. Infrastruktura sieci kolejowej w Polsce   56
	3.1. Klasyfikacja linii kolejowych  56
	3.2. Podział i funkcje punktów eksploatacyjnych na sieci kolejowej 60
	3.3. Uwarunkowania czasowe i wymagania techniczne oraz ruchowo-przewozowe rozwoju sieci bazowej i kompleksowej TEN-T 65
		3.3.1. Transeuropejska sieć transportowa TEN-T 65
		3.3.2. Sieć kompleksowa w odniesieniu do transportu kolejowego 67
		3.3.3. Sieć bazowa w odniesieniu do transportu kolejowego 70
	3.4. Europejska sieć korytarzy towarowych  77
	3.5. Tabor kolejowy i jego klasyfikacja 83
		3.5.1. Uwagi ogólne 83
		3.5.2. Tabor do obsługi przewozów pasażerskich   91
		3.5.3. Tabor do obsługi przewozów towarowych   96
4. Zasady i procedury prowadzenia ruchu pociągów na sieci kolejowej 100
	4.1. Organizacja ruchu na sieci kolejowej    100
	4.2. Uwagi o ogólne w zakresie kierowania ruchem i systemów bezpieczeństwa na sieci kolejowej 102
	4.3. Sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlaku   106
		4.3.1. Uwagi ogólne  106
		4.3.2. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej  107
		4.3.3. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej (PBL) 110
		4.3.4. Blokada samoczynna (SBL) 113
	4.4. Prowadzenie ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ETCS 115
	4.5. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na szlaku  119
		4.5.1. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej  119
		4.5.2. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej 120
	4.6. Zasady prowadzenia ruchu pociągów na posterunku ruchu  121
		4.6.1. Zasady ogólne 121
		4.6.2. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej   124
		4.6.3. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej 128
	4.7. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na posterunkach ruchu 134
		4.7.1. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej   134
		4.7.2. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej  135
5. Procedura konstruowania rozkładu jazdy pociągów  136
	5.1. Organizowanie ruchu na sieci kolejowej   136
	5.2. Zdolność przepustowa i przewozowa linii kolejowych  142
		5.2.1. Założenia ogólne do obliczania zdolności przepustowej linii kolejowych   142
		5.2.2. Zdolność przepustowa szlaku dla pociągów posiadających jednakowe charakterystyki   144
		5.2.3. Zdolność przepustowa linii dla pociągów posiadających niejednakowe charakterystyki    148
		5.2.4. Zdolność przewozowa linii kolejowych     153
6. Technologia pasażerskich przewozów kolejowych   156
	6.1. Charakterystyka ruchu pasażerskiego  156
	6.2. Zasady organizacji międzynarodowych i krajowych przewozów kolejowych 165
		6.2.1. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia finansowania 165
		6.2.2. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia organizatora przewozu 168
		6.2.3. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia zarządcy infrastruktury 172
		6.2.4. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia potrzeb przewozowych 172
		6.2.5. Jakość usług przewozowych   175
	6.3. Obliczanie wielkości potrzeb przewozowych w przewozach pasażerskich  184
		6.3.1. Istota modeli potoków ruchu   184
		6.3.2. Elementy modelu potoków ruchu   186
		6.3.3. Procedura opracowania modelu potoków ruchu   188
	6.4. Obiegowanie pojazdów kolejowych oraz planowanie pracy drużyn trakcyjnych i konduktorskich    202
		6.4.1. Obiegowanie pojazdów trakcyjnych  202
		6.4.2. Obiegowanie składów pociągów     207
		6.4.3. Planowanie pracy drużyn konduktorskich     211
		6.4.4. Planowanie pracy drużyn trakcyjnych  216
		6.4.5. Czas pracy drużyn pociągowych     218
	6.5. Mierniki ruchu pasażerskiego   221
7. Technologia towarowych przewozów kolejowych    227
	7.1. Planowanie ruchu towarowego na sieci kolejowej z punktu widzenia przewoźnika 227
	7.2. Procedura planowania przemieszczania wagonów ładownych i pustych   230
	7.3. Technologia przewozów w procesie obsługi eksploatacyjnej  232
	7.4. Koszty w różnych systemach przewozu    237
	7.5. Technologia przemieszczania wagonów w systemie zwartym  240
	7.6. Technologia przemieszczania wagonów w systemie rozproszonym   243
	7.7. Mierniki ruchu towarowego   247
8. Interoperacyjność i cel wdrażania wymagań w ruchu kolejowym 249
	8.1. Standardy techniczne w obszarze sieci kolejowych państw UE   249
	8.2. Likwidacja barier technicznych i eksploatacyjnych pomiędzy poszczególnymi sieciami państw członkowskich UE    255
		8.2.1. Problematyka różnic technicznych     255
		8.2.2. Problematyka różnic eksploatacyjnych i prawnych     259
		8.2.3. Dotychczasowe rozwiązania w celu likwidacji barier   260
		8.2.4. Likwidacja barier przez wdrożenie interoperacyjności  261
	8.3. Wprowadzenie powiązań w obszarze systemu transportu kolejowego 263
		8.3.1. Uwagi ogólne   263
		8.3.2. Granice podsystemów     267
	8.4. Poprawa dostępności infrastruktury    268
	8.5. Stwierdzenie interoperacyjności systemu kolei   275
		8.5.1. Uwagi ogólne    275
		8.5.2. Warunek interoperacyjności linii kolejowej   275
		8.5.3. Warunek interoperacyjności dla pojazdów   277
		8.5.4. Warunek interoperacyjności dla pociągu     279
		8.5.5. Warunek interoperacyjności systemu kolei   280
9. Techniczne specyfikacje interoperacyjności      284
	9.1. Przeznaczenie I zakres zastosowania   284
	9.2. Parametry techniczne, warunki graniczne, odstępstwa od stosowania TSI  303
	9.3. Moduły oceny składników interoperacyjności i podsystemów strukturalnych 307
10. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury i taboru kolejowego   310
	10.1. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury kolejowej   310
	10.2. Dopuszczenie do eksploatacji taboru kolejowego     319
11. Zgodność podsystemów a ruch pociągów interoperacyjnych     323
	11.1. Interfejsy i powiązania pomiędzy podsystemami    323
	11.2. Zgodność infrastruktury stałej z suprastrukturą ruchomą   329
	11.3. Planowanie tras pociągów interoperacyjnych na podstawie bazy RINF   331
	11.4. Warunki dopuszczenia do ruchu pociągu na danej linii kolejowej  339
12. Otoczenie biznesowe transportu kolejowego  345
	12.1. Łańcuch wartości w procesach przewozowych   345
	12.2. Jakość usług w łańcuchach wartości 355
Bibliografia  357
Skorowidz skrótów 369
Załącznik 1  371
Załącznik 2  379
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Marianna Jacyna

Profesor, kierownik Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej w latach 2006-2016; dziekan Wydziału Transportu PW na kadencję 2016–2020, wiceprzewodnicząca Komitetu Transportu PAN (2012–2016). Brała udział w wielu projektach badawczych i konsultingowych dla przemysłu o tematyce transportowej i logistycznej. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących planowania, modelowania i optymalizacji systemów transportowych i logistycznych, wielokryterialnego wspomagania decyzji oraz rozwiązywania wielokryterialnych transportowych problemów decyzyjnych.

Piotr Gołębiowski

Dr inż., adiunkt na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. Absolwent Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Specjalizuje się w zagadnieniach organizacji ruchu kolejowego (w szczególności w zakresie konstrukcji rozkładów jazdy oraz techniki ruchu kolejowego), technologii pasażerskich przewozów kolejowych oraz modelowania systemów i procesów transportowych. Jest autorem wielu publikacji naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Brał udział w licznych projektach badawczych i rozwojowych, zwłaszcza związanych z tematyką transportu kolejowego. Prywatnie pasjonat kolejnictwa.

Mirosław Krześniak

Dr inż., naczelnik Wydziału Planowania i Analiz Handlowych w PKP CARGO S.A. Absolwent Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Praktyczna znajomość PKP – 31 lat pracy na różnych stanowiskach (m. innymi: dyżurnego ruchu, zawiadowcy stacji, dyspozytora, naczelnika wydziału, dyrektora  biura, członka rady zarządzającej). Ukończone studia podyplomowe w zakresie - Zarządzania Projektami, Ubezpieczeń. Odbyte kursy tematyczne dotyczące m. innymi: mechanizmów dofinansowywania projektów z funduszy UE, zarządzania, aspektów prawnych działalności Spółek, audytu wewnętrznego. Znajomość rozwiązań nauki w zakresie logistyki – Członek Rady Konsultacyjnej Nauka-Gospodarka – Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

Janusz Szkopiński

Dr inż., naczelnik Wydziału monitorowania wdrażania interoperacyjności w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Absolwent Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej oraz programu „Executive MBA” w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ponad 25. letnie doświadczenie w branży kolejowej, w tym realizacji projektów studialnych i technicznych w zakresie organizacji ruchu i analiz infrastruktury. Specjalizuje się w ocenie projektów inwestycyjnych w obszarze wdrażania interoperacyjności oraz warunków dopuszczenia do eksploatacji urządzeń i budowli kolejowych. Uczestniczył jako przedstawiciel Urzędu Transportu Kolejowego w pracach grupy Central-East-North Geographic Interest Group on Cross-Acceptance (2011-2013) oraz jako przedstawiciel PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w pracach grupy Interoperability/ERTMS of Rail Freight Corridor 8 (2014-2016). Autor rozprawy doktorskiej pt.: „Model oceny dostosowania linii kolejowych do wymagań interoperacyjności”.

Inni Klienci oglądali również

Wdrożenie RODO w małych i średnich organizacjach. Praktyczny poradnik

Jak chronić dane osobowe według nowych zasad obowiązujących od 25 maja 2018 r.? Zapewnienie prawa do prywatności przechodzi prawdziwą rewolucję; każda organizacja musi zmienić sposób postępowania z danymi osobowymi. Dotychczas obowiązywał model,...
26,00 zł

Karol Adamiecki – polski współtwórca nauki organizacji i zarządzania (biografia i dokonania)

W monografii przyjęty został układ, by tak rzec, naturalny. Po krótkim i selektywnym przedstawieniu dziejów organizatorskiej empirii i przełomu, jakim były prace, poglądy i praktyka F.W. Taylora (rozdział pierwszy), uwagę skupiono wyłączn...

Wybrane aspekty w zarządzaniu organizacją XXI wieku Innowacje – Gospodarka – Społeczeństwo (red.) Joanna Nowakowska-Grunt, Ireneusz Miciuła - 12.EKONOMICZNY ASPEKT ZAUFANIA

Słowem redaktorów Monografia „Wybrane aspekty w zarządzaniu organizacją XXI wieku” jest efektem teoretycznych i praktycznych badań wielu autorów z różnych ośrodków akademickich, których głównym cele...

Wybrane metody oceny dynamiki układu ruchu człowieka

Celem niniejszej pracy było opracowanie i uzasadnienie wyboru metod pomiarowych do oceny układu ruchu człowieka przydatnych do celów optymalizacji leczenia i rehabilitacji. Przedstawiono przegląd piśmiennictwa dotyczący metrologicznych aspekt&oa...

Organizacja nauczania indywidualnego – najważniejsze zadania dyrektora

Poznaj 7 zadań dyrektora związanych z organizacją nauczania indywidualnego. W publikacji odpowiadamy na takie pytania jak: jaka jest podstawa organizacji indywidualnego nauczania, jaki uczeń może być objęty indywidualnym nauczaniem, komu powierzyć taki...
28,00 zł

Metoda analizy bezpieczeństwa czynnego pojazdów kolejowych

Praca dotyczy badania i oceny bezpieczeństwa jazdy pojazdów kolejowych w kontekście zagrożenia wykolejeniem. Przedstawiona metoda oceny bezpieczeństwa czynnego opiera się na analizie zespołu czynników wpływających na prawdopodobieństwo wy...
8,00 zł

Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji - 09 Podsumowanie; Aneks; Bibliografia

Książka zawiera przegląd badań poświęconych sposobom budowania uzasadnień decyzji etycznych i źródeł moralnego oraz niemoralnego zachowania się człowieka w miejscu pracy. Autorka postawiła sobie za cel przegląd najbardziej istotnych teorii, tłum...
27,90 zł

Ruchy

Mała kolejowa mieścina na rubieżach czasoprzestrzeni, zaludniona przez drugorzędnych aktorów, żałosnych skandalistów i spocone boginie nocy. Bieg rzeczy dawno utracił tu swój linearny charakter – jedna przyczyna wywołuje wiel...

Zarządzanie organizacją XXI wieku Innowacje – Gospodarka – Społeczeństwo - KAPITAŁ LUDZKI JAKO STRATEGICZNY ZASÓB ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM

Monografia „Zarządzanie organizacją XXI wieku” jest efektem aktualnych badań wielu autorów z różnych ośrodków akademickich, których głównym celem w przedstawionych rozdziałach jest dostarczenie metod i por...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!