Oswojenie traumy
Niniejsza książka wpisuje się w nurt aktywnych działań skupionych wokół zagadnień psychologii traumy. Stanowi wyjątek wśród prac poświęconych tej problematyce w tym sensie, że autorzy artykułów podejmują temat traumy nie tylko z perspektywy klinicznej, psychoterapii i neuronauk, ale również z punktu widzenia psychologii rozwoju człowieka i osobowości, a nawet psychologii wychowawczej i społecznej, co pozwala zarysować różnorodną charakterystykę tego zagadnienia oraz wzbogacić istniejący wachlarz strategii profilaktycznych i technik terapeutycznych.
Tom Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień ma trzyczęściową strukturę. Część pierwsza książki, zatytułowana Doświadczanie traumy – wyzwanie dla badaczy i terapeutów, zawiera trzy artykuły. Główny artykuł, wprowadzający, autorstwa Alicji Senejko, pt. Doświadczanie traumy. Wybrane czynniki chroniące i czynniki ryzyka, przedstawia zagadnienia traumy w ujęciu rozwojowym, społecznym i opartym na wiedzy z zakresu neuronauk. Dziedziny te pomagają zrozumieć mechanizmy leżące u podłoża zaburzeń potraumatycznych i rozwoju potraumatycznego opisywane w najnowszych wynikach badań. Autorka próbuje w swojej pracy odpowiedzieć na pytania: Co sprzyja radzeniu sobie z traumą? Jakie czynniki i warunki utrudniają osiągnięcie dobrostanu psychicznego po doświadczeniu PTW oraz ograniczają możliwość potraumatycznego wzrostu i rozwoju? Analizy zawarte w artykule Senejko prowadzi z perspektywy własnego, funkcjonalno-czynnościowego modelu obrony psychologicznej (MFCOP) w zastosowaniu do problematyki traumy, definiując ją w kategoriach zablokowania realizacji najważniejszych czynników motywacyjnych (standardów regulacji) człowieka. Ujęcie to i przytaczane w artykule badania autorka wykorzystuje do zarysowania ważnych, w jej przekonaniu, czynników chroniących i czynników ryzyka w doświadczaniu traumy i radzeniu sobie z nią.
-
Kategorie:
-
Książki
-
Język wydania:
polski
-
EAN:
9788380957671
-
Liczba stron:
254
-
Wymiary:
14.5x21cm
Alicja Senejko
Doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz w Dolnośląskiej Wyższej Szkole Służb Publicznych „Asesor” we Wrocławiu.
Zajmuje się badaniami nad przebiegiem rozwoju w adolescencji i dorosłości, zwłaszcza kształtowaniem osobowości i specyfiką radzenia sobie z zagrożeniami.
Autorka funkcjonalno-czynnościowego ujęcia aktywności obronnej. Opublikowała 40 artykułów oraz monografię. Redagowała też 3 prace zbiorowe (w tym współredagowała dwa tomy Polish Psychological Bulletin).
Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Sekcji Psychologii Rozwojowej PTP, European Association for Research on Adolescence (EARA), oraz International Society for the Study of Behavioral Development (ISSBD).