Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU
Black Week

Psychologia dorastania(eBook)

Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2013

  • Autor: Alicja Senejko, Anna Oleszkowicz

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 49,00 zł
34,30
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 14,70 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Psychologia dorastania

Dorastanie jest szczególnym okresem zarówno w życiu nastolatka, jak i jego otoczenia. Aby rozumieć rozwój młodego człowieka, warto zauważyć, jak bardzo wpływają na niego przemiany kulturowo-cywilizacyjne. Procesy globalizacji stwarzają zupełnie nowe, dotychczas nieuwzględniane w teoriach naukowych, warunki rozwoju. Książka dostarcza odpowiedzi na pytania: - jak kształtują się wzorce atrakcyjności fizycznej młodzieży stale korzystającej z mediów, - jakie znaczenie mają realne i wirtualne przyjaźnie i związki w dobie portali społecznościowych, - jak krystalizuje się tożsamość i światopogląd nastolatka, - jak przebiega rozwój poznawczy człowieka dorastającego w społeczeństwie informacyjnym, skąd się bierze bunt młodzieńczy i jakie są źródła młodzieńczego idealizmu. Książka pozwala zrozumieć prawidłowości i dostrzec nieprawidłowości rozwoju nastolatków w sferze biologicznej, seksualnej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp                                                                          9

Rozdział 1 (Młody) człowiek a wyzwania współczesnego świata − wprowadzenie     13
1.1. Dialektyka przemian globalizacyjnych                                           14
1.2. Oczekiwane kierunki zmian rozwojowych w adolescencji i wczesnej dorosłości      18

Część I Dojrzewanie w społeczeństwie informacyjnym 25

Rozdział 2 Spostrzeganie własnej atrakcyjności w kontekście przemian biologicznych i kulturowych                                                                  27
2.1. Akceleracja rozwoju a współczesne warunki życia                                28
2.2. Dojrzewający mózg jako biologiczna podstawa zmian w zachowaniu               30
2.3. Dojrzewanie seksualne                                                        33
	2.3.1. Edukacja seksualna                                                      37
	2.3.2. Negatywne skutki zachowań seksualnych młodzieży                        43
2.4. Kulturowe koncepcje atrakcyjności fizycznej                                     48
2.5. Autoprezentacja jako podstawa powodzenia                                     53

Rozdział 3 Kondycja zdrowotna adolescentów i ich jakość życia w dobie intensywnych zmian cywilizacyjnych                                                        55
3.1. Samopoczucie adolescentów                                                   56
3.2. Zachowania zdrowotne młodzieży                                              59
	3.2.1. Aktywność fizyczna młodzieży                                           61
	3.2.2. Sposób odżywiania się                                                   62
	3.2.3. Pielęgnacja i ochrona ciała                                               62
	3.2.4. Zachowania ryzykowne                                                  63
3.3. Wybrane przykłady chorób cywilizacyjnych i zagrożeń w okresie dorastania        66
	3.3.1. Depresja młodzieńcza                                                   66
	3.3.2. Przewlekłe zmęczenie                                                   71
	3.3.3. Problematyczne używanie internetu                                       73
3.4. Zdrowie a rozwój umiejętności kontrolowania ekspresji uczuć i wzrost wglądu we własne emocje                                                             75

Rozdział 4 Formowanie się różnych aspektów identyfikacji płciowej w społeczeństwach postmodernistycznych                                  79
4.1. Płeć psychologiczna – aspekty kulturowe płci                                    80
4.2. Kulturowe zmiany w stereotypach płci                                          84
4.3. Negatywne i pozytywne konsekwencje przezwyciężania stereotypów płci           85
4.4. Od orientacji seksualnej ku tożsamości seksualnej                                87
	4.4.1. Rozwój orientacji hetero- i homoseksualnej                                88
	4.4.2. Tożsamość seksualna jako kategoria społeczna                             91

Część II Zmiany w sposobie rozumienia siebie i świata w rzeczywistości zglobalizowanej 93

Rozdział 5 Rozwój poznawczy w okresie dorastania                                     95
5.1. Rozwój świadomości a wyzwania współczesności                                95
	5.1.1. Problem uświadamiania sobie pojęć i ich zamierzonego używania w okresie dorastania w ujęciu Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego                       96
	5.1.2. Operacje konkretne i formalne a rozwój w dobie globalizacji                 98
	5.1.3. Operacje konkretne i formalne jako narzędzia radzenia sobie z rzeczywistością ponowoczesną                                                          103
	5.1.4. Operacje formalne a transgresje                                          104
5.2. Rozwój poznawczy w adolescencji a myślenie relatywistyczne                     106
	5.2.1. Relatywizm myślenia dorastających a globalizacja                            109
5.3. Świadomość a narzędzia poznawcze rozumienia świata                           110
	5.3.1. Rozwój świadomości w ujęciu Juana Pascual-Leone                         111

Rozdział 6 Ku dojrzałej podmiotowości                                                  115
6.1. Rozwój samoregulacji i samoświadomości dorastających                          115
	6.1.1. Samokontrola w ujęciach psychologii rozwojowej i społecznej               117
	6.1.2. Rozwój samoregulacji dorastających w dobie globalizacji                    122
6.2. Rozwój osobowości dorastających w dobie globalizacji                            123
	6.2.1. Podstawowe funkcje Ja i rozwój osobowości w ujęciu Juana Pascual-Leone i Ronalda Irwina                                                        124
	6.2.2. Systemy regulacji i rozwój osobowości w ujęciu Giseli Labouvie-Vief         126
	6.2.3. Rozwój koncepcji Ja a samoocena w okresie dorastania                      127
	6.2.4. Rozwój Ja w dobie globalizacji                                            130
	6.2.5. Rozwój osobowości a reagowanie na sytuacje stresowe                      134

Rozdział 7 Ku dojrzałej tożsamości indywidualnej                                       138
7.1. Rozwój tożsamości dorastających z perspektywy tradycyjnych ujęć                138
7.2. Przykłady współczesnych modeli tożsamości                                    145
	7.2.1. Tożsamość jako struktura i jako proces – ujęcie Michaela Berzonsky’ego      145
	7.2.2. W kierunku globalnego rozumienia tożsamości osobistej                    149

Część III Zmiany w relacjach społecznych w kontekście przemian cywilizacyjnych 155

Rozdział 8 Reorganizacja relacji z rodzicami                                             157
8.1. Dojrzewanie biologiczne i jego wpływ na relacje rodzinne                        158
8.2. Kontekst psychologiczny i społeczny kształtowania się nowych relacji z rodzicami                                                                  159
	8.2.1. Przejmowanie przez młodzież kontroli nad własnym życiem                 162
	8.2.2. Relacje z rodzicami w kontekście zmian społecznych – konflikt pokoleń      163
	8.2.3. Obszary sporu między rodzicami i dziećmi                                167
	8.2.4. Rola buntu w relacjach z dorosłymi                                       170
8.3. Racjonalna kooperacja – koloryt współczesnych relacji dzieci z dorosłymi          173
	8.3.1. Programowe opóźnienie w zakresie osiągania niezależności ekonomicznej – przygotowanie do kariery zawodowej                                    180

Rozdział 9 Wzrost znaczenia grupy rówieśniczej                                        186
9.1. Znaczenie grupy rówieśniczej w kontekście kształtującej się tożsamości            186
	9.1.1. Charakterystyka współczesnych grup pokoleniowych                       190
9.2. Rodzaje relacji z rówieśnikami                                                 196
	9.2.1. Oblicza przyjaźni                                                        196
	9.2.2. Związki preintymne                                                     199
	9.2.3. Relacje interpersonalne w cyberprzestrzeni                                201
9.3. Tożsamość społeczna adolescentów                                             206
	9.3.1. Rodzaje kategorii MY                                                    208
9.4. Dwa oblicza młodzieńczej samotności                                          209

Część IV Zmiany w sposobie wartościowania w dobie globalizacji 211

Rozdział 10 Formowanie się systemu etycznego młodzieży                              213
10.1. Rozwój moralny w ujęciu klasycznych modeli Jeana Piageta i Lawrence’a Kohlberga                                                                  213
10.2. Współczesne podejścia społeczno-relacyjne do rozwoju moralnego               215
10.3. Rozwój moralny a plastyczność zachowań etycznych w ujęciu Dennisa Krebsa i Kathy Denton                                                              218
10.4. Świadoma i nieświadoma motywacja, leżąca u podstaw rozumowania moralnego                                                                  220
10.5. Rodzaje sądów włączonych w moralną ocenę zachowań                         222
10.6. Rozwój sądów moralnych w ciągu życia                                        225
10.7. Szanse i zagrożenia formowania się systemu etycznego młodzieży w zglobalizowanej rzeczywistości                                             227

Rozdział 11 Światopogląd młodzieży                                                      231
11.1. Kształtowanie się światopoglądu i systemu wartości jako zadanie rozwojowe      233
11.2. Analiza wybranych aspektów treściowych światopoglądu młodzieńczego          237
	11.2.1. Idealizm – pragmatyzm – praktycyzm                                  237
	11.2.2. System wartości i orientacje światopoglądowe w kontekście przemian społeczno-kulturowych                                               242
11.3. Kształtowanie się cnót obywatelskich – solidarność społeczna                   245

Zamiast zakończenia: dylematy tożsamościowe dorastających             249
Aneks. Zarys teorii operatorów konstruktywnych Juana Pascual-Leone    256
Bibliografia                                                                    261
Indeks nazwisk                                                                287
Indeks rzeczowy                                                               294
O Autorach                                                                    298
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Alicja Senejko

Doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz w Dolnośląskiej Wyższej Szkole Służb Publicznych „Asesor” we Wrocławiu.

Zajmuje się badaniami nad przebiegiem rozwoju w adolescencji i dorosłości, zwłaszcza kształtowaniem osobowości i specyfiką radzenia sobie z zagrożeniami.

Autorka funkcjonalno-czynnościowego ujęcia aktywności obronnej. Opublikowała 40 artykułów oraz monografię. Redagowała też 3 prace zbiorowe (w tym współredagowała dwa tomy Polish Psychological Bulletin).

Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Sekcji Psychologii Rozwojowej PTP, European Association for Research on Adolescence (EARA), oraz International Society for the Study of Behavioral Development (ISSBD).

Anna Oleszkowicz

Doktor habilitowany; psycholog, profesor nadzwyczajny w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Wieloletni członek Zarządu Sekcji Psychologii Rozwojowej przy PTP.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół rozwojowych problemów okresu dorastania, buntu młodzieńczego oraz kryteriów i przejawów dorosłości.

Autorka wielu naukowych i popularnonaukowych prac z tego zakresu, w tym monografii Kryzys młodzieńczy - istota i przebieg (1995), Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania, formy, skutki (2006), Sposób na wagary. Jak radzić sobie z absencją uczniów? (2010, współautor).

Od 2008 roku pełni funkcję Dyrektora Instytutu Psychologii.

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

4,99 zł

Psychologia uwagi

"Psychologia uwagi" autorstwa Théodule Ribot z 1888 roku w przekładzie J. K. Potockiego. Théodule-Armand Ribot (1839-1916) to francuski psycholog i filozof. Uczył się w Lycée de St Brieuc. Od 1856 roku zaczął pracować jak...
4,99 zł

Psychologia i zagadnienie wartości

Artykuł Stanisława Brzozowskiego „Psychologia i zagadnienie wartości” ukazał się po raz pierwszy w piśmie „Przegląd Społeczny” 1906, nr 10 z 21 maja i nr 11 z 26 maja. Część końcowa (akapit od słów „Dyskusje z powod...
4,99 zł

Choroby osobowości

"Choroby osobowości" autorstwa Théodule Ribot z 1885 roku w przekładzie J. K. Potockiego. Théodule-Armand Ribot (1839-1916) to francuski psycholog i filozof. Uczył się w Lycée de St Brieuc. Od 1856 roku zaczął pracować ja...
4,99 zł

Umysł i ciało

Dzieło Aleksandra Baina, jednego z głównych przedstawicieli psychologii doświadczalnej. Fragment: „Bezwładność nie może być przypisana przyjemności, przykrości, wyobrażeniu, o ile je poznajemy zmysłem zewnętrznym: przynależy ona tylko fizy...
4,99 zł

Współczesna psychologija pozytywna w Anglii

"Psychologia uwagi" autorstwa Théodule Ribot z 1870 roku w przekładzie Juliana Ochorowicza. Théodule-Armand Ribot (1839-1916) to francuski psycholog i filozof. Uczył się w Lycée de St Brieuc. Od 1856 roku zaczął pracować ...
22,14 zł

Diagnoza dysleksji Najważniejsze problemy

Książka w usystematyzowany sposób przedstawia problemy związane z diagnozowaniem dysleksji. Adresowana jest przede wszystkim do praktyków – psychologów, pedagogów i logopedów, którzy profesjonalnie zajmuj...
4,99 zł

Choroby woli

"Choroby woli" autorstwa Théodule Ribot z 1883 roku w przekładzie J. K. Potockiego. Théodule-Armand Ribot (1839-1916) to francuski psycholog i filozof. Uczył się w Lycée de St Brieuc. Od 1856 roku zaczął pracować jako nau...
4,99 zł

Za moich czasów

Pamiętnik dowódcy straży bezpieczeństwa prawego brzegu Wisły powiatu warszawskiego, a potem majora pospolitego ruszenia tegoż powiatu, Leona Drewnickiego- autora chłopskiego pochodzenia, piszącego językiem nieliterackim, reprezentującym wyrażnie...

Psychologia myślenia spiskowego

Monografia naukowa na temat uwarunkowań, natury i konsekwencji myślenia spiskowego. Autorka opisuje determinanty i mechanizmy tego zjawiska, zajmuje się m.in. zróżnicowaniem rodzajów teorii spiskowych, ich mechanizmami poznawczymi i skutk...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!