Pedagogika i język. Perspektywa ponowoczesna
Głównym celem pracy jest rekonstrukcja wybranych wątków współczesnej filozofii postmodernistycznej zorientowanej na kategorię języka w perspektywie możliwych reinterpretacji na gruncie pedagogiki. Inaczej (metaforycznie) rzecz ujmując, cel ten sprowadza się do znalezienia odpowiedzi na pytanie, zadane pierwotnie przez Hilary’ego Putnama, a powtórzone przez Jerzego Kmitę w tytule jego pracy: Jak słowa łączą się ze światem? Interesuje mnie przede wszystkim świat wychowania, ponieważ zakładam, że to właśnie wychowanie jest procesem elementarnym z punktu widzenia edukacji i jej zjawisk. Postmodernizm zasadniczo zakwestionował postrzeganie wychowania w kategoriach waloryzujących jego jakość i poszukujących optymalnej jego postaci na rzecz krytycznego i politycznego opisu tej praktyki w społeczeństwie uwikłanym w mechanizmy wiedzy i władzy. Jednocześnie ponowoczesność zaproponowała zupełnie nowy język owego krytycznego opisu, język, który rezygnując ze statusu narzędzia, uzyskał wymiar konstruowania rzeczywistości, znosząc jej dotychczasowe fundamentalistyczne i esencjalistyczne atrybuty. Ponieważ język już nie tylko opisuje, lecz także tworzy rzeczywistość (wychowania), to pytanie Putnama nabiera w pedagogice szczególnego znaczenia. Taka performatywna i autoreferencyjna perspektywa języka utrzymuje bowiem pytanie o jakość wychowania, a nie tylko opisu, dzięki temu, że proces ten został przynajmniej częściowo przeniesiony na poziom języka z jego nowymi kategoriami w ujęciu postmodernistycznym. Język postmodernistycznie interpretowanej edukacji stał się dzięki temu przestrzenny, performatywny i metaforyczny, a rezygnując z dualistycznych rozróżnień, pozbawił pedagogikę jej tradycyjnych roszczeń przenoszących odpowiedzialność za wychowawcze wybory na tamtą stronę dyskursu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3596-2
- ISBN druku: 978-83-233-3596-2
- Liczba stron: 212
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 7 1. PEDAGOGIKA I FILOZOFIA. W stronę ponowoczesności 13 1.1. Zakresowe i funkcjonalne rozumienie filozofii a sposoby myślenia o edukacji 13 1.2. Końce filozofii a redefinicje statusu pedagogiki 21 1.3. Punkty orientacyjne epistemologii postmodernistycznej 26 1.3.1. Geneza postmodernizmu – wokół Welschowskich obszarów wieloznaczności pojęcia 27 1.3.2. Epistemologia postmodernizmu w służbie języka ponowoczesnego. Z modernizmem w tle 31 1.3.3. (Post)model pedagogiki – szkic w kontekście języka 40 1.4. (Anty)humanizm ponowoczesny a język. Z edukacją w tle 43 1.5. Od zmierzchu filozofii do końca metafizyki i gloryfikacji języka 56 2. JĘZYK I FILOZOFIA. Wokół zwrotu lingwistycznego 69 2.1. Wprowadzenie 69 2.2. Konteksty problemowo-historyczne filozofii języka. W stronę emancypacji języka 71 2.3. Podstawowe obszary namysłu nad językiem 81 2.3.1. Parole 82 2.3.2. Langue 85 2.3.3. Referencja 89 2.4. Radykalne odwrócenie perspektywy Locke’a a zmiany w uprawianiu filozofii i postrzeganiu kultury 92 3. JĘZYK I METODA. Od teorii do narracji 97 3.1. Paradygmaty, paradogmaty czy zwroty w humanistyce – pedagogice 97 3.1.1. Paradygmat – pomiędzy consensus omnium a „sposobami użycia języka” 100 3.1.2. Paradogmaty 103 3.1.3. Zwroty w humanistyce jako semiosferze 104 3.2. Ponowoczesne spory niekonkluzywne a koherencja i ciągłość wiedzy pedagogicznej 108 3.3. Pedagogika wobec metod analizy problemu języka ponowoczesności 116 4. JĘZYK I PEDAGOGIKA. Od dyskursu o języku do języków dyskursu w pedagogice 123 4.1. Wertykalna i horyzontalna perspektywa języków pedagogiki 123 4.2. Kategorie ponowoczesnego języka pedagogiki 127 4.2.1. Antyfundamentalizm – czy na pewno principiis non est diputandum 127 4.2.2. Antyesencjalizm – od istoty do przygodności 135 4.2.3. Metaforyczność, czyli dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa 143 4.2.4. Performatywność 157 4.2.5. Przestrzenność czająca się na obrzeżach dyskursu 166 5. EGZEMPLIFIKACJE. W stronę praktyk i konsekwencji używania języka ponowoczesnego 175 5.1. Josef Mitterer i nie-dualizujący sposób mówienia 175 5.2. Stanley Fish i wspólnoty interpretacyjne 184 5.3. Richard Rorty – człowiek jako istota opisująca 193 ZAKOŃCZENIE. Jak słowa łączą się ze światem… wychowania 199 BIBLIOGRAFIA 205