Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w USA i w Szwecji
Starzenie się w ogólnym rozumieniu oznacza zmiany zachodzące w ludzkim organizmie na przestrzeni całego cyklu życia. W świetle uwarunkowań społeczno-ekonomicznych starzenie się jest procesem związanym ze zmianą ról społecznych – „na cykl osiągania dojrzałości biologicznej nakłada się cykl zdolności produkcyjnej, który jest związany z miejscem w społecznym podziale pracy”. Zatem na kompleksową politykę senioralną powinny składać się takie obszary, jak polityka rynku pracy, koordynacja systemu zabezpieczenia społecznego, pomoc socjalna, opieka długoterminowa, opieka zdrowotna, polityka edukacyjna, mieszkaniowa, transportowa, poradnictwo prawne i inne. Zestawienia statystyczne, badania ilościowe i jakościowe umożliwiają formułowanie prognoz. Prognozowanie z kolei, zarówno na gruncie demograficznym, jak i ekonomicznym, pozwala na opracowanie programu reform z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Publikacja stanowi ważny głos w debacie publicznej nad społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi konsekwencjami starzenia się populacji. Autorka dokonuje przeglądu współczesnych rozwiązań polityki społecznej wobec starzenia się ludności z perspektywy międzynarodowej, koncentrując się na doświadczeniach Stanów Zjednoczonych i Szwecji. Przedstawia wiele systemowych rozwiązań z zakresu polityki społecznej, zaczerpniętych z krajów o bogatej tradycji polityki na rzecz seniorów. Opisuje przykłady dobrych praktyk oraz formułuje rekomendacje dla Polski.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-121-1
- ISBN druku: 978-83-8088-108-2
- Liczba stron: 316
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział 1. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Stanach Zjednoczonych 33 1.1. Struktura demograficzna społeczeństwa amerykańskiego 38 1.2. Charakterystyka amerykańskiego modelu państwa dobrobytu 47 1.3. Kształtowanie się amerykańskiego modelu polityki społecznej wobec starzenia się ludności w ujęciu historycznym 55 1.4. Specyfika amerykańskiego systemu emerytalnego 69 1.5. Przegląd rządowych programów i usług skierowanych do osób starszych 83 1.6. System opieki długoterminowej w Stanach Zjednoczonych 93 1.7. Dobre praktyki 100 1.7.1. Program zintegrowanej opieki długoterminowej dla osób starszych (Program of All-Inclusive Care for the Elderly) 101 1.7.2. „Model wioski” jako metoda realizacji koncepcji „starzenia się w społeczności” (aging in community) 106 1.7.3. Funkcjonowanie „miast emerytów” na przykładzie Sun City w Arizonie 108 1.7.4. Programy i usługi skierowane do osób starszych na szczeblu lokalnym – case study miasta Berkeley w stanie Kalifornia 114 1.7.5. Amerykańskie Stowarzyszenie Emerytów (AARP) jako przykład organizacji reprezentującej interesy seniorów na scenie politycznej 119 1.8. Podsumowanie i wnioski 123 Rozdział 2. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Szwecji 131 2.1. Struktura demograficzna Szwecji 138 2.2. Charakterystyka nordyckiego modelu państwa opiekuńczego 142 2.3. Rozwój szwedzkiego modelu polityki społecznej wobec starzenia się ludności w ujęciu historycznym 148 2.4. Charakterystyka szwedzkiego systemu emerytalnego 154 2.5. Sektor usług opiekuńczych dla osób starszych w Szwecji 162 2.5.1. Koncepcja nowego zarządzania publicznego (New Public Management) w szwedzkim sektorze usług dla seniorów 166 2.5.2. Przesłanki polityczne częściowej prywatyzacji szwedzkiego sektora opieki 169 2.6. Dobre praktyki 173 2.6.1. Perspektywa długofalowa i rozbudowana polityka rodzinna jako metody przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian demograficznych 174 2.6.2. Skuteczna polityka aktywizacji zawodowej osób starszych 177 2.6.3. Zastosowanie nowych technologii w służbie seniorom 183 2.6.3.1. Nowe technologie w sektorze opieki długoterminowej 184 2.6.3.2. Nowe technologie w systemie ochrony zdrowia 187 2.6.3.3. Nowe technologie jako narzędzie społecznej aktywizacji 189 2.6.4. Wsparcie ze strony państwa dla nieformalnych opiekunów 191 2.6.5. „Pasja dla życia” (Passion för Livet) – program aktywizacji osób starszych w regionie Jönkoping w centralnej Szwecji 195 2.7. Podsumowanie i wnioski 199 Rozdział 3. Doświadczenia amerykańskie i szwedzkie – rekomendacje dla polityki społecznej wobec starzenia się ludności w Polsce 211 3.1. Model amerykański i szwedzki: podobieństwa i różnice 214 3.2. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Polsce 230 3.2.1. Struktura demograficzna kraju 232 3.2.2. Rozwój polskiej polityki społecznej w ujęciu historycznym 236 3.2.3. Polityka społeczna wobec starzenia się ludności w Polsce – stan obecny 239 3.2.4. Diagnoza 254 3.3. Rekomendacje dla Polski 262 3.3.1. Rekomendacje w zakresie wzmocnienia struktury rządowych i pozarządowych organów reprezentujących interesy seniorów 263 3.3.2. Rekomendacje w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian demograficznych 266 3.3.3. Rekomendacje w zakresie podnoszenia jakości i rozszerzenia oferty polskiego sektora opieki 271 3.3.4. Rekomendacje w zakresie podnoszenia świadomości społecznej (awareness raising), działania o charakterze informacyjnym i edukacyjnym 277 3.3.5. Rekomendacje w zakresie przebudowy przestrzeni publicznej pod kątem potrzeb osób starszych 280 3.3.6. Rekomendacje w zakresie dalszych prac naukowo-badawczych 282 Podsumowanie 284 Bibliografia 295 Spis table 313 Spis wykresów 315 Od Redakcji 317