Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych
Tytuł publikacji i problematyka zamieszczonych w niej artykułów wpisują się w obszar interdyscyplinarnych badań i dyskusji nad kształtem współczesnej edukacji – w tym edukacji polonistycznej – i perspektyw jej rozwoju. Znaczącą rolę w opisach tego zagadnienia pełnią procesy będące konsekwencją przełomowych zmian, jakie zachodzą w świecie pod wpływem nowych mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych, ekspansywnej popkultury, cyfryzacji oraz wielu innych zjawisk wyznaczających aktualne i przyszłe kierunki rozwoju społeczno-kulturowego. Wiele z nich dotyczy napięć, jakie powstają pod wpływem oddziaływania przeciwstawnych trendów, tj. między tym co globalne a tym co lokalne; tym co uniwersalne a tym co jednostkowe; między tradycją a nowoczesnością, dążeniem do osiągnięcia równowagi a eksponowaniem chaosu i niepewności; między trwałością i ciągłością zjawisk a ich zróżnicowaniem, niestałością i wieloznacznością itd. Tak diagnozowane realia współczesności zdaniem wielu badaczy to epokowe wyzwania szkolne i edukacyjne.
- Kategorie:
- Redakcja: Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-998-9
- ISBN druku: 978-83-7784-998-9
- Liczba stron: 304
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie Przeobrażenia w kulturze jako wyzwania edukacyjne 7 Marta Rusek Bitwa książek i bitwa o książki. Transformacje kształcenia literackiego 13 Iwona Morawska Kanon lektur szkolnych Krytyka i obrona 29 Beata Kędzia-Klebeko Czytelnik w mediosferze – współczesny uczeń wobec wyzwań obowiązkowych lektur szkolnych 45 Anna Ślósarz Lektury szkolne po remediacji druku 55 Krzysztof Koc Narracja o wielokulturowości w szkolnej edukacji polonistycznej (zarys koncepcji) 77 Mariusz M. Leś Science fiction w edukacji humanistycznej. Ustalenia i perspektywy 91 Agata Kucharska-Babula „Grająca” literatura – refleksja o lekturach w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia 103 Dariusz Szczukowski Nauczyciel-ignorant czyta poezję najnowszą 115 Barbara Myrdzik Dlaczego ważne jest tworzenie opowieści o własnym życiu? Rozważania przy lekturze „Ostatniego rozdania” Wiesława Myśliwskiego 127 Grażyna B. Tomaszewska Alegoria prawdy: Jacek Dehnel, Matka Makryna 139 Bogumiła Brogowska Dulska czy nie Dulska? Efekty „otwierania” Zapolskiej 159 Beata Kapela-Bagińska Polonistyczne (i)granie z Lalką Sposoby interpretacji powieści Bolesława Prusa wobec innowacyjnych metod pracy na lekcjach 171 Anna Adamiec Eliza Orzeszkowa i Jadwiga Ostromęcka: dialog dydaktyczny i tożsamościowy 187 Karolina Pol Problemy z aniołem Henryk Sienkiewicz w postrukturalnych strategiach 199 Małgorzata Gajak-Toczek, Beata Gala-Milczarek Edukacja ku starości w kręgu kinematografii polskiej (na wybranych przykładach) 209 Dorota Karkut Komu dzisiaj potrzebna jest przeszłość? Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego w dyskursie edukacyjnym i historycznym 227 Maria Szoska Nowa twarz Małego Księcia O nowych sposobach odczytania opowieści Antoine’a de Saint-Exupéry’ego 241 Grażyna Wiśniewska Zabawa wobec wyzwań współczesnej edukacji 253 Halina Wiśniewska Zmiany struktury nazw zawodów w dzisiejszej Polsce 265 Emilia Czarnota Frazeologizmy mitologiczne w wybranych podręcznikach do języka polskiego dla liceum i technikum 277 Edyta Wójcicka Dyktanda w teorii i praktyce edukacyjnej 287