Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji
Głównym celem książki jest zaprezentowanie problematyki inteligencji i zdolności twórczych dzieci niższych klas szkoły podstawowej oraz sposobów jej stymulacji w procesie kształcenia. Szerokie rozumienie pojęcia zdolności i uzdolnień pozwala dostrzec je w każdym rodzaju aktywności dziecka: podczas myślenia, działania, odczuwania czy wartościowania.
W książce poświęcono wiele uwagi ukazaniu konkretnych przykładów ćwiczeń stymulujących inteligencję i kreatywność. Istotną rolę w tym zakresie odkrywa najbliższe środowisko społeczno-wychowawcze i jego oddziaływanie, a zwłaszcza nauczyciel, jak również świadomi swych zadań rodzice i opiekunowie.
Książka skierowana jest do uczących się nauczycieli i studentów pedagogiki (przede wszystkim wczesnoszkolnej), pracujących nauczycieli klas młodszych, jak również pedagogów wyższych szczebli nauczania, wychowawców organizujących różnorodne zajęcia szkolne, rodziców i wszystkich osób zainteresowanych i poszukujących sposobów kierowania własnym rozwojem.
- Kategorie:
- Redakcja: Danuta Czelakowska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-767-0
- ISBN druku: 978-83-7308-894-8
- Liczba stron: 239
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Inteligencja i zdolności twórcze – podstawowe pojęcia 1.1. Poglądy na inteligencję i jej rozumienie – koncepcje, terminologia, modele 1.2. Rodzaje inteligencji 1.3. Zdolności i uzdolnienia – definicje, pojęcia pokrewne 1.4. Problem inteligencji i zdolności dzieci w świetle literatury 1.5. Strukturalne koncepcje inteligencji i zdolności 1.6. Teorie czynników równorzędnych – J. P. Guilford 1.7. Najnowsze koncepcje rozwoju inteligencji i zdolności 1.7.1. Rozwojowa teoria inteligencji J. Piageta 1.7.2. Triadowa koncepcja inteligencji R. Sternberga 1.7.3. Teoria inteligencji złożonej H. Gardnera Twórczość i jej istota 2.1. Podstawowe cechy twórczości 2.2. Aktywność twórcza jako wartość 2.3. Proces twórczy i jego etapy 2.4. Twórczość jako cecha osobowości i postawa Psychofizjologiczne i społeczne aspekty rozwoju inteligencji i zdolności 3.1. Dziedziczne zdolności dzieci 3.2. Psychofizyczne postawy inteligencji 3.3. Środowisko a rozwój zdolności dzieci 3.4. Uzdolnienia w świetle teorii psychospołecznych 3.4.1. Teoria potrzeb A. Maslowa 3.4.2. Twórcze wybory rozwoju E. Eriksona Poznawanie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym 4.1. Rozwój zdolności z perspektywy najnowszych teorii 4.2. Rozwijanie myślenia twórczego dzieci 4.3. Inteligencja a kreatywność 4.4. Charakterystyka uczniów zdolnych w edukacji wczesnoszkolnej 4.5. Identyfikacja dzieci zdolnych 4.6. Metody diagnozy zdolności 4.7. Sposoby rozpoznawania uzdolnień uczniów Kształcenie zdolności dzieci – koncepcje i metody 5.1. Modele rozpoznawania i kształcenia uczniów zdolnych 5.2. Metody i formy pracy z uczniami zdolnymi 5.3. Przyspieszanie nauczania 5.4. Rozszerzanie programu kształcenia 5.5. Kształcenie zróżnicowane w nauczaniu dzieci