Polska Ludowa w edukacji historycznej
Praca stanowi połączenie rozważań teoretycznych i propozycji praktycznych rozwiązań, dotyczących okresu Polski Ludowej, przydatnych w procesie szkolnej i pozaszkolnej edukacji historycznej. W tomie przedstawiono sposób wykorzystania różnorakich środków dydaktycznych, których świadome i poprawne stosowanie jest niezbędne w procesie nauczania-uczenia się (anegdoty, filmu dokumentalnego, filmu fabularnego, fotografii, muzyki popularnej, plakatu i prasy). Zaproponowano również istotną dla kształcenia umiejętności historycznych metodę oral history oraz zaoferowano zapoznanie się z propozycjami działań szeregu instytucji, które dokumentują miniony okres (Archiwum Historii Mówionej, Ośrodka Karta i Domu Spotkań z Historią w Warszawie, Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku w Radzionkowie, Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności, Instytut Pamięci Narodowej).
Tom powinien okazać się szczególnie przydatny dla nauczycieli i studentów historii, ale także osób zajmujących się popularyzacją nauki w ramach tak popularnej ostatnio formuły public history.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3628-2
- ISBN druku: 978-83-226-3626-8
- Liczba stron: 220
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Wstęp (Maciej Fic ) — 7 Marek Białokur Anegdota, dowcip, kawał jako źródła edukacji o Polsce Ludowej — 13 Barbara Techmańska, Małgorzata Skotnicka-Palka Fotografia „opozycyjna” jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — 27 Maciej Fic Muzyka rockowa jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — 38 Magdalena Ficoń Plakat jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — 53 Małgorzata Strzelecka Prasa jako źródło edukacji o Polsce Ludowej (casus „Tygodnika Powszechnego”) — 65 Anna Maciąg, Izabela Lewandowska Metoda oral history w edukacji i badaniach nad Polską Ludową (casus Archiwum Historii Mówionej Ośrodka Karta i Domu Spotkań z Historią w Warszawie) — 84 Marek Kosma Cieśliński „Ślady w kadrach” Film dokumentalny jako źródło edukacji o Polsce Ludowej (casus Polskiej Kroniki Filmowej) — 101 Dariusz Gołębiowski „Klient w krawacie jest mniej awanturujący się” Film komediowy jako źródło edukacji o Polsce Ludowej (casus kinematografii Stanisława Barei) — 110 Krystian Kazimierczuk Film fabularny jako źródło edukacji o Polsce Ludowej (casus Śmierci jak kromki chleba Kazimierza Kutza) — 120 Anna Gołębiowska Polska Ludowa w edukacji historycznej Anno Domini 2017 — 130 Ryszard Mozgol Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej na przykładzie działalności Instytutu Pamięci Narodowej — 145 Małgorzata Laburda-Lis Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej na przykładzie Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku w Radzionkowie — 160 Robert Ciupa Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej na przykładzie Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności — 167 Joanna Lusek Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej — projekt Archiwum Historii Mówionej „e-historie.pl” — 176 Wykaz wykorzystanych źródeł i literatury — 201 Summary — 217 Zusammenfassung — 218