Rozwój polskich portów morskich
Porty morskie są wielofunkcyjnymi punktami transportowymi o złożonej strukturze własnościowej i organizacyjnej. Na ich obszarze prowadzi działalność wiele podmiotów, wykonujących szeroki wachlarz usług i świadczeń.
Z punktu widzenia nadawców i odbiorców ładunków handlu zagranicznego oraz właścicieli środków transportowych port morski jest miejscem, w którym realizowane są procesy produkcyjne, wymagające specyficznych umiejętności i doświadczenia. Stanowią one bowiem niezwykle istotne ogniwo międzynarodowych procesów transportowych w relacjach lądowo-morskich. Pogłębiona wiedza na temat ich roli, funkcjonowania i rozwoju może być przydatna każdemu, kto interesuje się zagadnieniami wymiany międzynarodowej i logistycznymi łańcuchami dostaw.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-036-2
- ISBN druku: 978-83-7865-036-2
- Liczba stron: 195
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 I. Charakterystyka polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej 11 1. Podstawowe informacje o portach 11 2. Organizacja działalności przeładunkowo-składowej 15 2.1. Port w Gdańsku 15 2.1.1. Terminale specjalistyczne 15 2.1.2. Terminale uniwersalne 21 2.2. Port w Gdyni 24 2.2.1. Terminale specjalistyczne 25 2.2.2. Terminale uniwersalne 28 2.3. Port w Szczecinie 31 2.3.1. Terminale specjalistyczne 31 2.3.2. Terminale uniwersalne 36 2.4. Port w Świnoujściu 39 2.4.1. Terminale specjalistyczne 39 2.4.2. Terminale uniwersalne 41 3. Ocena stanu technicznego potencjału portowego 43 II. Obsługa ładunków, pasażerów i statków 47 1. Obroty ładunkowe i liczba obsłużonych statków 47 2. Struktura obsłużonych ładunków 51 3. Obsługa ruchu promowego i wycieczkowego 59 4. Regularne połączenia żeglugowe z polskich portów 62 4.1. Żegluga liniowa 62 4.2. Żegluga promowa 66 III. Zarządzanie polskimi portami morskimi 70 1. Administracja morska 70 2. Podstawowe metody zarządzania portami morskimi 74 3. Podmioty zarządzające portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej 76 4. Gospodarka nieruchomościami i infrastrukturą portową 83 5. Członkostwo w międzynarodowych organizacjach portowych 89 IV. Struktury organizacyjne i własnościowe podmiotów świadczących usługi portowe 91 1. Uwagi ogólne na temat przekształceń organizacyjnych i własnościowych w portach 91 2. Spółki przeładunkowe i pomocnicze 93 2.1. Port w Gdańsku 93 2.2. Port w Gdyni 95 2.3. Porty w Szczecinie i w Świnoujściu 97 3. Spółki holownicze i pilotowe 100 4. Jednostki zapewniające ochronę przeciwpożarową i bezpieczeństwo portów 102 5. Inne podmioty działające w portach morskich 104 V. Opłaty pobierane w portach 108 1. Przychody zarządzających portami 108 1.1. Opłaty portowe 108 1.2. Opłaty dzierżawne i inne 114 2. Opłaty za usługi operatorów terminali przeładunkowych 115 3. Opłaty za usługi holownicze, pilotowe i cumownicze 117 VI. Podstawowe inwestycje portowe w latach 2004–2013 121 1. Potrzeby inwestycyjne 121 2. Inwestycje zrealizowane przy współudziale środków Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004–2006 122 2.1. Port w Gdańsku 123 2.2. Port w Gdyni 124 2.3. Port w Szczecinie 125 3. Podstawowe inwestycje w portach w latach 2007–2013 125 3.1. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 125 3.2. Inwestycje realizowane przy współudziale środków PO Infrastruktura i Środowisko 127 3.2.1. Port w Gdańsku 127 3.2.2. Port w Gdyni 130 3.2.3. Porty w Szczecinie i w Świnoujściu 135 3.3. Inne projekty inwestycyjne realizowane w portach 139 3.3.1. Port w Gdańsku 139 3.3.2. Port w Gdyni 143 3.3.3. Porty w Szczecinie i Świnoujściu 146 VII. Działania poprawiające dostęp do portów 148 1. Inwestycje poprawiające dostęp do portów od strony lądu 148 1.1. Warunki dostępu dla transportu drogowego 148 1.2. Inwestycje drogowe zrealizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 149 1.3. Inwestycje drogowe zrealizowane w ramach PO Infrastruktura i Środowisko 151 1.3.1. Do portów Trójmiasta 151 1.3.2. Do portów zachodniego wybrzeża 155 1.4. Warunki dostępu dla transportu kolejowego 156 1.5. Inwestycje kolejowe realizowane w ramach PO Infrastruktura i Środowisko 159 1.5.1. Do portów Trójmiasta 159 1.5.2. Do portów zachodniego wybrzeża 161 1.6. Inwestycje rzeczne 163 2. Inwestycje poprawiające dostęp do portów od strony morza 164 VIII. Charakterystyka i rozwój wybranych portów lokalnych 168 1. Podstawowe informacje o portach 168 2. Port w Darłowie 171 3. Port w Elblągu 174 4. Port w Kołobrzegu 179 5. Port w Policach 182 Bibliografia 185 Słownik 187