MENU

Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2012

  • Autor: Bartłomiej Opaliński

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 85,00 zł
76,50
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów

Publikacja stanowi kompleksowe i wyczerpujące opracowanie niezwykle aktualnego zagadnienia związanego z rozdzieleniem poszczególnych kompetencji miedzy segmentami polskiej władzy wykonawczej.






Praca zawiera szczegółowe omówienie:


podziału zadań i kompetencji Prezydenta oraz Rady Ministrów w tak ważnych dziedzinach jak stosunki międzynarodowe oraz obronność i bezpieczeństwo państwa,
instytucjonalnych form współpracy Prezydenta i Rady Ministrów,
aktywności tych podmiotów w różnych sferach życia państwowego.



Autor opisuje ponadto konflikty wewnątrz władzy wykonawczej, występujące w ostatnich latach, oraz wyjaśnia wiele z tych sporów, wskazując, jak poszczególne uprawnienia Prezydenta RP i Rządu powinny być interpretowane i kształtowane, aby tego typu nieporozumienia się nie zdarzały.






Adresaci

Książka jest przeznaczona dla prawników administratywistów, przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, m.in. politologii, socjologii czy nauk społecznych. Może również stanowić pomoc dydaktyczna dla studentów prawa, administracji, politologii, nauk humanistycznych, zwłaszcza historii.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz ważniejszych skrótów 
 str. 15

Wstęp 
 str. 17

Rozdział I
Ewolucja wzajemnego usytuowania organów władzy wykonawczej w systemie organów władzy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej 
 str. 25

1. Model władzy wykonawczej w noweli konstytucyjnej z 7 kwietnia 1989 r. 
 str. 25

1.1. Wprowadzenie 
 str. 25

1.2. Restytucja urzędu prezydenta w okresie transformacji ustrojowej 
 str. 27

1.3. Koncepcja władzy wykonawczej w świetle porozumień Okrągłego Stołu i w noweli kwietniowej 
 str. 30

1.4. Funkcje ustrojowe i wzajemne usytuowanie podmiotów władzy wykonawczej w systemie organów władzy państwowej 
 str. 34

1.5. Konstytucyjne płaszczyzny współpracy podmiotów władzy wykonawczej 
 str. 39

1.6. Podsumowanie 
 str. 42

2. Model władzy wykonawczej w Małej Konstytucji z 17 października 1992 r. 
 str. 45

2.1. Wprowadzenie 
 str. 45

2.2. Ogólna charakterystyka władzy wykonawczej w systemie rozdzielonych władz 
 str. 48

2.3. Konstytucyjne płaszczyzny współpracy podmiotów władzy wykonawczej 
 str. 52

2.4. Podsumowanie 
 str. 59

3. Model władzy wykonawczej w świetle Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. 
 str. 62

3.1. Wprowadzenie 
 str. 62

3.2. Istota i pojęcie zasady podziału władz w Konstytucji RP 
 str. 64

3.3. Równowaga jako podstawowy atrybut zasady podziału władz 
 str. 65

3.4. Usytuowanie wzajemne organów władzy wykonawczej w systemie organów władzy państwowej 
 str. 68

3.5. Funkcje ustrojowe podmiotów władzy wykonawczej 
 str. 71

3.6. Prezydent jako najwyższy przedstawiciel państwa 
 str. 76

3.7. Przemieszczenie kompetencji władzy wykonawczej w okresie intensywnej transformacji ustrojowej 
 str. 79

3.8. Status ustrojowy Prezesa Rady Ministrów 
 str. 82

3.9. Konstytucyjny aksjomat współpracy między podmiotami władzy wykonawczej 
 str. 85

3.10. Podsumowanie 
 str. 88

Rozdział II
Delimitacja zadań i kompetencji prezydenta oraz Rady Ministrów w sferze stosunków międzynarodowych 
 str. 90

1. Prezydent RP jako najwyższy reprezentant państwa w stosunkach międzynarodowych 
 str. 90

1.1. Wprowadzenie 
 str. 90

1.2. Uprawnienia reprezentacyjne prezydenta wynikające z art. 133 Konstytucji RP. Uwagi ogólne 
 str. 92

1.3. Prezydent jako organ ratyfikujący umowy międzynarodowe 
 str. 94

1.4. Konstytucyjne kategorie ratyfikowanych umów międzynarodowych 
 str. 96

1.5. Ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej 
 str. 99

1.6. Problem zakwalifikowania umowy międzynarodowej do jednej z konstytucyjnych kategorii 
 str. 103

1.7. Kontrasygnata aktu ratyfikacji umowy międzynarodowej 
 str. 105

1.8. Umowy międzynarodowe ratyfikowane w trybie art. 90 Konstytucji. Uwagi ogólne 
 str. 108

1.9. Przekazanie kompetencji organów władzy państwowej w niektórych sprawach 
 str. 110

1.10. Dwa tryby wyrażenia zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej na podstawie art. 90 Konstytucji 
 str. 114

1.11. Uprawnienia prezydenta związane z ratyfikacją umowy międzynarodowej, o której mowa w art. 90 Konstytucji RP 
 str. 118

1.12. Ratyfikacja traktatu z Lizbony przez Prezydenta RP 
 str. 122

1.13. Prawo do czynnej i biernej legacji 
 str. 129

1.14. Podsumowanie 
 str. 132

2. Współdziałanie prezydenta i Rady Ministrów w sferze polityki zagranicznej 
 str. 134

2.1. Wprowadzenie 
 str. 134

2.2. Zawieranie umów międzynarodowych 
 str. 136

2.3. Współdziałanie władzy wykonawczej w zakresie polityki zagranicznej. Praktyka prezydentury Aleksandra Kwaśniewskiego 
 str. 139

2.4. Współdziałanie władzy wykonawczej w zakresie polityki zagranicznej. Praktyka prezydentury Lecha Kaczyńskiego 
 str. 144

2.5. Podsumowanie 
 str. 148

3. Zagadnienie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem RP a Prezesem Rady Ministrów o reprezentację Polski w Radzie Europejskiej 
 str. 150

3.1. Wprowadzenie 
 str. 150

3.2. Rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego przez Trybunał Konstytucyjny 
 str. 155

3.3. Zdania odrębne do postanowienia Trybunału Konstytucyjnego 
 str. 162

3.4. Podsumowanie 
 str. 165

Rozdział III
Delimitacja zadań i kompetencji prezydenta oraz Rady Ministrów w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa 
 str. 168

1. Prezydent jako strażnik obronności i bezpieczeństwa państwa 
 str. 168

1.1. Wprowadzenie 
 str. 168

1.2. Najwyższe zwierzchnictwo prezydenta nad Siłami Zbrojnymi 
 str. 171

1.3. Uprawnienia najwyższego zwierzchnika Sił Zbrojnych w czasie pokoju 
 str. 174

1.4. Uprawnienia najwyższego zwierzchnika Sił Zbrojnych w czasie wojny 
 str. 175

1.5. Pozostałe uprawnienia prezydenta wynikające z funkcji najwyższego zwierzchnika Sił Zbrojnych 
 str. 176

1.6. Uprawnienia prezydenta wynikające z ustawy o Policji 
 str. 178

1.7. Bezpośrednie relacje prezydenta z armią 
 str. 181

1.8. Powszechna lub częściowa mobilizacja i użycie Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej Polskiej 
 str. 182

1.9. Rada Bezpieczeństwa Narodowego 
 str. 187

1.10. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego 
 str. 192

1.11. Podsumowanie 
 str. 195

2. Zadania ustrojowe i kompetencje Rady Ministrów i administracji rządowej w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa 
 str. 196

2.1. Wprowadzenie 
 str. 196

2.2. Ogólne kierownictwo rządu w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa 
 str. 198

2.3. Uprawnienia Prezesa Rady Ministrów w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa 
 str. 200

2.4. Uprawnienia władzy wykonawczej w zakresie użycia lub pobytu Sił Zbrojnych RP poza granicami państwa 
 str. 205

2.5. Uprawnienia Ministra Obrony Narodowej w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa 
 str. 209

2.6. Uprawnienia Ministra Spraw Wewnętrznych w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa 
 str. 215

2.7. Służby specjalne w systemie bezpieczeństwa państwa 
 str. 219

2.8. Podsumowanie 
 str. 220

3. Rozgraniczenie kompetencji władzy wykonawczej w dziedzinie stanów nadzwyczajnych 
 str. 221

3.1. Wprowadzenie 
 str. 221

3.2. Stan wojenny 
 str. 226

3.3. Rozporządzenie z mocą ustawy 
 str. 233

3.4. Stan wyjątkowy 
 str. 245

3.5. Sejmowa kontrola wprowadzenia stanu wojennego i stanu wyjątkowego 
 str. 249

3.6. Stan klęski żywiołowej 
 str. 252

3.7. Stan wojny i czas wojny 
 str. 257

3.8. Instytucje zarządzania kryzysowego 
 str. 261

3.9. Podsumowanie 
 str. 263

Rozdział IV
Instytucjonalne formy współpracy prezydenta i Rady Ministrów 
 str. 267

1. Kontrasygnata aktów urzędowych prezydenta 
 str. 267

a) Kontrasygnata w polskim prawie konstytucyjnym przed uchwaleniem Konstytucji z 1997 roku 
 str. 267

a.1. Wprowadzenie 
 str. 267

a.2. Kontrasygnata w ustawie rządowej z 3 maja 1791 r. 
 str. 271

a.3. Kontrasygnata w Konstytucji Księstwa Warszawskiego z 22 lipca 1807 r. oraz ustawie konstytucyjnej Królestwa Polskiego z 27 listopada 1815 r. 
 str. 274

a.4. Kontrasygnata w świetle dekretu z 22 listopada 1918 r. oraz uchwała z 20 lutego 1919 r. o powierzeniu Józefowi Piłsudskiemu dalszego sprawowania urzędu Naczelnika Państwa 
 str. 276

a.5. Kontrasygnata w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 r. 
 str. 277

a.6. Kontrasygnata w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 23 kwietnia 1935 r. 
 str. 280

a.7. Kontrasygnata w Polsce w latach powojennych (1944-1989) 
 str. 283

a.8. Kontrasygnata w Polsce w okresie transformacji ustrojowej 
 str. 285

a.9. Podsumowanie 
 str. 290

b) Kontrasygnata w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. 
 str. 292

b.1. Wprowadzenie 
 str. 292

b.2. Zakres kontrasygnaty 
 str. 293

b.3. Akty wolne od kontrasygnaty 
 str. 298

b.4. Prerogatywy w stosunku do władzy ustawodawczej 
 str. 302

b.5. Prerogatywy w stosunku do Rady Ministrów 
 str. 307

b.6. Prerogatywy w stosunku do władzy sądowniczej 
 str. 309

b.7. Pozostałe prerogatywy prezydenta 
 str. 311

b.8. Podmioty kontrasygnujące i tryb udzielenia kontrasygnaty 
 str. 314

b.9. Podsumowanie 
 str. 318

2. Rada Gabinetowa 
 str. 320

2.1. Wprowadzenie 
 str. 320

2.2. Rudymenty instytucji Rady Gabinetowej w polskim prawie konstytucyjnym 
 str. 321

2.3. Rada Gabinetowa w Małej Konstytucji z 1947 roku 
 str. 323

2.4. Rada Gabinetowa w Polsce w okresie transformacji ustrojowej 
 str. 325

2.5. Rada Gabinetowa w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. 
 str. 327

2.6. Praktyka funkcjonowania Rady Gabinetowej w pierwszej dekadzie obowiązywania Konstytucji RP z 1997 roku 
 str. 334

2.7. Podsumowanie 
 str. 337

Zakończenie 
 str. 339

Aneks 
 str. 345

Bibliografia 
 str. 425

1. Opracowania i monografie 
 str. 425

2. Konstytucje i ustawy konstytucyjne 
 str. 448

3. Ustawy 
 str. 449

4. Umowy międzynarodowe 
 str. 453

5. Uchwały Sejmu 
 str. 455

6. Uchwały i rozporządzenia Rady Ministrów 
 str. 455

7. Rozporządzenia i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów 
 str. 457

8. Rozporządzenia, zarządzenia i postanowienia Prezydenta RP 
 str. 458

9. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i Sądu Najwyższego 
 str. 460

10. Prasa 
 str. 462

11. Źródła internetowe 
 str. 462

12. Pozostałe źródła 
 str. 463
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

74,82 zł
95,92 zł

Wzory pism i umów oraz ich ewidencja księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych

W pierwszej części publikacji zaprezentowano ponad 170 przykładowych wzorów/szablonów pism oraz notatek służbowych, które mogą być pomocne pracownikom komórek finansowych przy bieżącym redagowaniu nowych pism urzędowych czy ...
12,90 zł
15,00 zł

Wytwarzanie i charakteryzowanie membran do przemysłowego rozdzielania mieszanin gazowych oraz modelowanie wybranych procesów prowadzonych z ich udziałem

Monografia jest poświęcona membranowemu rozdzielaniu mieszanin gazowych. Podsumowujeprace badawcze autora związane z wytwarzaniem nowych polimerowych membran nieporowatychdo realizacji przemysłowych procesów rozdzielania mieszanin ga...
1,82 zł
2,02 zł

Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży

Czytelnictwo książek w ostatniej dekadzie stanowi poważny problem. Rozwój internetu i telewizji sprawił, że młody uczeń i dorastający nastolatek niechętnie sięga po źródła pisane. Ten nawyk pozostanie do końca życia. Stąd postulat pedagog...
11,15 zł
14,30 zł

Między wojną a dyplomacją

Niniejsza monografia jest pierwszą w Polsce próbą przedstawienia głównych założeń oraz kierunków polityki zagranicznej monarchii kastylijsko-aragońskiej na przełomie XV i XVI wieku. Autor w swojej pracy odchodzi od dominującego w h...
53,10 zł
59,00 zł

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia po zmianach. Składki ZUS od wynagrodzeń członków rad nadzorczych oraz członków zarządu spółek

Od 1 stycznia 2016 r. w istotny sposób zmienią się zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym przez osoby, które wykonują pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z...
24,08 zł
28,00 zł

Jestem więc mówię Między niebytem a formami istnienia

Książka składa się z czterech części. W części pierwszej wskazuje się na różnicę między tekstem mówionym a pisanym. W części drugiej zaprezentowano problemy związane z nauczaniem języka polskiego i przygotowaniem kadry do tego nauczania n...
14,70 zł
21,00 zł

Między wierszami

Między wierszami… to zbiór interpretacji jedenastu wierszy poetów polskich XX wieku, których tematem głównym jest zarówno problematyka śmierci i żałoby, jak i przezwyciężające lęk pragnienie odnalezienia się w ...
24,99 zł
35,70 zł

Między Śląskiem a Wileńszczyzną

Publikacja ukazuje paralele losów Górnego Śląska i Wileńszczyzny, wzajemne związki w sferze kultury i bezpośrednie kontakty w okresie II Rzeczypospolitej. Kiedy w 1922 r. kształtowały się granice państwa polskiego, a w jego obszarze znala...
44,00 zł
55,00 zł

Funkcje Prezydenta w Polskiej Tradycji Ustrojowej

Prezydent to najczęściej stosowane określenie jednoosobowej głowy państwa republikańskiego. Z powszechności występowania tego urzędu we współczesnych demokracjach nie wynika jednak jego jednolity prawnoustrojowy status.Odmienność modeli prezyden...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!