Jestem więc mówię Między niebytem a formami istnienia
Książka składa się z czterech części. W części pierwszej wskazuje się na różnicę między tekstem mówionym a pisanym. W części drugiej zaprezentowano problemy związane z nauczaniem języka polskiego i przygotowaniem kadry do tego nauczania na Białorusi (w Grodnie). W części trzeciej ukazano wybrane propozycje dotyczące kształcenia uczniowskich umiejętności związanych z wypowiedzią ustną, podkreślając też rolę, jaką odgrywa mówienie w relacji nauczyciel – uczeń. W części czwartej przedstawiono różne formy wpływu współczesnej kultury na uczniowski język mówiony.
- Kategorie:
- Redakcja: Beata Kapela-Bagińska, Grażyna Tomaszewska, Zofia Pomirska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-224-3
- Liczba stron: 228
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
I SPECYFIKA MÓWIENIA 23 Grażyna B. Tomaszewska. Potrzeba wielości (wstęp) 7 Anita Szwajkowska. Przypisywanie dźwięków literom a czytanie, czyli kilka uwag o dychotomii zapisu i żywego słowa 25 Karolina Kwak. Mówię, żeby istnieć. Wpływ różnych tekstów kultury na mówienie 37 Zofia Pomirska. Humor dziecięcych wypowiedzi 49 Małgorzata Antuszewicz. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”. Wypowiedzi ustne uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum 59 II JAK KSZTAŁCIĆ MÓWIENIE 75 Beata Gromadzka. Metoda projektu w dyskursie edukacyjnym 77 Anna Adamiec. Rozmowa a gimnazjalny projekt edukacyjny. Próba rozważań 85 Halina Popławska. Eksplikacja literacka a kształcenie sprawności wypowiadania się ucznia 95 Regina Pawłowska. Interpretacja głosowa tekstu a czytanie ze zrozumieniem 105 Urszula Czernikowska. Polonista w świecie tekstów multimedialnych, czyli o kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej uczniów gimnazjum 119 III. WSPÓŁCZESNA KULTURA A MÓWIENIE 129 Ewa Dunaj. Poeta mówi 131 Justyna Rybka. „Sorry memory”, czyli o wpływie mediów na ustne wypowiedzi uczniowskie 145 Dorota i Piotr Polaszkowie. Wpływ Internetu na socjolekt uczniowski 157 Agnieszka A. Niekrewicz. Siema ziomy, czyli o etykiecie językowej w rozmowach młodzieży 171 IV. KIEDY POLSKI JEST OBCYM… (U PRZYJACIÓŁ Z GRODNA) 183 Светлана Мусиенко. Зофья Налковская в полонистическом пространстве Беларуси (просветительно-образовательный аспект) 185 Helena Bilutenko. Księga K.A. Żery Vorago rerum. Torba śmiechu. Groch z kapustą. A każdy pies z innej wsi… na zajęciach polonistów grodzieńskich 195 Alina Pawlukiewicz. Zasób słownictwa podstawą kompetencji komunikacyjnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego 205 Indeks osobowy 213 Streszczenia w języku angielskim 215