Między zapisem a literaturą
Książka o dziennikach pięciorga polskich dwudziestowiecznych pisarzy, ukazująca ich działalność diarystyczną w powiązaniu z życiem codziennym, wydarzeniami historycznymi, pracą literacką. Zakończona powodzeniem próba przywrócenia wagi badaniom z dziedziny socjologii literatury.
„Diarystyczna rzeczywistość jest rzeczywistością spersonalizowaną, istniejącą w uczuciach i myślach, reakcjach i postawach doświadczającej jej i zapisującej ją jednostki, osadzającą się w pokładach jej pamięci. Właśnie rzeczywistość, doświadczenie i pamięć traktowałbym jako te kategorie, które dowodzą nie tylko oryginalności i wartości tradycji diarystycznej polskich pisarzy w XX wieku, ale może również wyjątkowości i znaczenia polskiej literatury nowoczesnej w ogóle. Pierwszy tytuł tej książki, jaki długo nosiłem w głowie, by wreszcie z niego zrezygnować, brzmiał: Pisana rzeczywistość.”
Paweł Rodak, Od autora
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-1055-0
- ISBN druku: 978-83-235-0790-1
- Liczba stron: 642
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od autora 11 Rozdział I. Dziennik pisarza: między codzienną praktyką piśmienną a literaturą 29 Dziennik osobisty jako tekst i jako codzienna praktyka piśmienna 29 Dziennik pisarza: praktyka, materialność, tekst 42 Dziennik pisarza – próba typologii 66 Rozdział II. Dziennik pisarza wobec tradycji praktyk autobiograficznych 73 Tradycja europejska: od księgi rachunkowej do dziennika intymnego 73 Tradycja polska: od sylwy szlacheckiej do dziennika literackiego 82 Rozdział III. Prawda w dzienniku pisarza 103 Dziennik osobisty: między reprezentacją historyczną a literacką 103 Autobiograficzna tekstualność i życiowa praxis 106 Status prawdy w dzienniku: czas, osoba, materialność 111 Trzy prawdy dziennika: wydarzenie, doświadczenie, rzeczywistość 116 Rozdział IV. Rytuał przejścia. O dzienniku Stefana Żeromskiego 125 Cztery okresy dziennika 125 Diarysta Stefan Żeromski czy Stefan Ż.? 137 „Pali mi się we łbie!”, czyli szaleństwo kontrolowane 152 Miłość w dzienniku: między sztambuchem, listem i powieścią 166 Książki w dzienniku: między szkolnym zeszytem a notesem pamięci 190 Pierwszy polski modernista? 210 Jak zostaje się pisarzem 222 Rozdział V. Archiwum życia. O dzienniku Zofii Nałkowskiej 239 Między „życiem żytym” a „życiem pisanym” 239 „Trwać na poziomie istnienia” 248 Oczy. Komunikacja zamiast komunikatu 254 „Nauczyłam się być sama”. Dziennik jako przestrzeń autokomunikacji 264 „Los ludzi jest moją rzeczywistością”. Z wnętrza procesu komunikacji 273 „Wolę czytać Dostojewskiego niż pisać Nałkowską” 282 Heterogeniczna materialność dziennika: między zapisem a tekstem 296 „Zatrzymać pęd czasu…” Dziennik jako archiwum pamięci 306 Archiwum życia i literatura 313 Rozdział VI. Kompozycja istnienia. O dzienniku Marii Dąbrowskiej 327 Rękopis – maszynopis – druk 327 Dziennik egzocentryczny: „naprężony niepokój” 334 Od zeszytów do książki 345 Puste miejsca w dzienniku 357 Dąbrowska versus Gombrowicz 373 Bliźnia więź 378 Pogranicza autentyku: rdzeń literatury 384 „Strzęp człowieka połamany wewnętrznie” 393 Rozdział VII. Forma obecności. O Dzienniku Witolda Gombrowicza 405 Argentyna, kawiarnia i głos rzeczywisty 405 Giedroyc, Gide i dziennik interaktywny 413 Dziennik osobisty i literacki: między rękopisem, maszynopisem i drukiem 425 „Ja, Gombrowicz” 440 Po stronie rzeczywistości 456 Rzecz rzeczywista: ból 463 „To musi iść po linii mojej egzystencji” 469 „To moje dzieło, to jestem ja”. Literatura jako forma egzystencji 485 Rozdział VIII. Prywatny mikrokosmos. O Dzienniku pisanym nocą Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 495 Od „notesu z ołówkiem” do Dziennika 495 Patrzenie i czytanie 507 Dziennik jako przestrzeń asocjacji i interferencji 512 Dziennik jako kolekcja, czyli widzialne i niewidzialne 521 Między kroniką a autoportretem 532 „Zwoje pamięci”, czyli „po katastrofie historii” 541 Wiek XX i zło: „reflektory Kołymy skierowane na Buchenwald” 548 Opus magnum. Dziennik jako formuła twórczości 565 Bibliografia 581 Nota 617 Spis ilustracji 620 Indeks osób 626