Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU

Meddah – turecki teatr jednego aktora(eBook)

Spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2020

  • Seria / cykl: Communicare - historia i kultura

  • Autor: Agnieszka Aysen Kaim

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    mobi
    PDF
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 31,20 zł
28,08
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 3,12 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Meddah – turecki teatr jednego aktora

W świecie kultury muzułmańskiej, gdzie teatr nie zdołał wytyczyć sobie niezależnego miejsca wśród dziedzin sztuki, to właśnie ustność/oralność zrekompensowała jego brak wśród sztuk performatywnych. Turecki "meddah" rozwinął się pomiędzy wiekiem XI a XIX z formy opowiadacza w epicki teatr jednego aktora, pozostając w zgodzie z zasadami życia koczowniczego. Włączając elementy tradycji środkowoazjatyckiego szamana, starotureckiego pieśniarza epickiego "ozan" i arabskiego "maddaha" oraz tradycję perskiego opowiadacza "Księgi królewskiej. Szahname", przyjął także środki teatralne i dramatyczne. Jako forma artystyczna łączy sztukę opowiadania z ludowym teatrem tradycyjnym. Zaadoptowana w formie „widowiska narracyjnego” sztuka opowiadania zyskała uznaną pozycję na współczesnych scenach teatrów offowych, sprawdzając się z sukcesem w projektach międzykulturowych i interdyscyplinarnych. W kontekście omawianych tradycji ustnych kręgów kultur ałtajskiego i Bliskiego Wschodu potencjał performatywny sztuki opowiadania stanowi dla współczesnych artystów źródło inspiracji, oferując wzór modelu interaktywnego, równouprawniającego widza i artystę. The monograph explores performative potential of narrative art in oral traditions of Altai and Middle Eastern culture. Turkish "meddah" inspires contemporary artists, offering an active model, equal for both the artist and the audience. As an artistic form it developed between the 11th and 19th century. It unites epic theatre of one actor with the elements of tradition of a nomadic narrator, Central Asian shaman, epic singer "ozan", Arabic "maddah" and the Persian tradition of the narrator of "The Shahnameh".

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Nota transkrypcyjna 10
Wprowadzenie 11

Rozdział 1. Ustność – oralność 19
1.1. Czym jest ustność? 19
1.2. Model kultury pisma i model kultury oralnej czy model kultury mieszanej? 23
1.3. Meddahowanie (meddahlık) jako forma sztuki
opowiadania 38
1.4. Użycie formuły w sztuce opowiadania meddaha 55

Rozdział 2. Tradycje epickie i sztuka opowiadania na Bliskim Wschodzie oraz u ludów tureckich Azji Centralnej 83
2.1. Opowiadacze księgi 83
2.2. Perska tradycja opowiadania 96
2.3. Arabska tradycja opowiadania 117
2.4. Tradycja epicka i sztuka opowiadania u ludów
tureckich Azji Centralnej i Azji Mniejszej 127

Rozdział 3. Opisy występów opowiadaczy w relacjach
podróżników 158

Rozdział 4. Zarys historii formy meddaha 176

Rozdział 5. Repertuar meddaha 187
5.1. Wątki repertuarowe 187
5.2. Baśń oraz Księga tysiąca i jednej nocy jako źródło
repertuaru meddaha 191
5.3. Świat przedstawiony w opowieściach meddahów 196
5.4. Styl i język meddaha 199

Rozdział 6. Rozwój formy opowiadania w stronę
teatralności 201
6.1. Elementy widowiskowe w tradycyjnej epice ustnej 201
6.2. Transformacja opowiadacza w aktora 202
6.3. Rozwój środków wyrazu meddaha 204
6.4. Dramatyzacja opowiadania 205
6.5. Tekst spisany a wykonywany 207

Rozdział 7. Teatr meddaha 220
7.1. Teatr słowa i dźwięku 220
7.2. Rekwizyty teatru meddaha 223
7.3. Taklit – aktorska imitacja 225
7.4. Improwizacja 234
7.5. Konstrukcja seansu 236
7.6. Miejsce występów i organizacja przestrzeni 340
7.7. Relacja opowiadacz–widz 243
7.8. Dygresja jako szczególna forma relacji pomiędzy
opowiadaczem i widzem 250

Rozdział 8. Sztuka meddaha w kontekście współczesnych
konwencji teatralnych 256
8.1. Meddah a aktor Brechta 256
8.2. Efekt obcości a deziluzja w sztuce opowiadania
meddaha 259
8.3. Konwencja teatru meddaha a komedia stand-up 264
8.4. Próba porównania konwencji teatru meddaha ze
współczesną formą monodramu 270

Rozdział 9. Narracja w stylu meddaha we współczesnej
dramaturgii tureckiej 272
9.1. Przykłady narracji opowiadacza w formach
widowiskowych 272
9.2. Widowisko narracyjne meddaha 277
9.3. Rodzaj narratora i autonarracja w teatrze meddaha 279
9.4. Przykłady wykorzystania narracji meddaha we współczesnej dramaturgii tureckiej 283

Rozdział 10. Miejsce sztuki meddaha we współczesnej
kulturze tureckiej 303
10.1. Przykłady meddahowania we współczesnym teatrze
tureckim 303
10.2. Meddah w telewizji i w filmie 319

Rozdział 11. Edukacyjna i terapeutyczna rola
opowiadacza 326
Wnioski końcowe 335
Aneks
Wywiad z Erolem Günaydınem 342
Słowniczek 352
Bibliografia 355
Indeks nazwisk 374
Spis ilustracji 380
Ilustracje 383
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Seria
Brak informacji

36,00 zł

Jesteśmy jedną wielką rodziną

Kolejna ważna książka z punktu widzenia wychowania "do zdrowia i harmonijnego rozwoju", w postaci "poradnika edukacji siebie". Pozwala spojrzeć szerzej na rozwój dziecka, jak i pogłębić swe własne możliwości wspierania, opiek...
24,00 zł

Jedna krowa łaciata

Pełne ciepła i humoru wierszyki dla dzieci, które otwierają Czytelnika na piękno otaczającego świata i zapraszają do krainy, gdzie przenikają się rzeczywistość i fantazja. Znajdziemy tu rozmaite zwierzęta: słowika, co przędzie marzenia, kota, ps...
3,59 zł

Pisanie dla sceny – narracje współczesnego teatru - Justyna Kowal: Reportaż jako materiał sceniczny. Teatralne świadectwo Cynkowych chłopców

We współczesnych badaniach teatralnych przekonanie o dynamicznej, pełnej napięcia relacji tekst – scena funkcjonuje jako pewnik nie wymagający w zasadzie rozbudowanych uzasadnień naukowych. Różnorodność działań podejmowanych w obsza...
3,59 zł

Pisanie dla sceny – narracje współczesnego teatru - Kamila Paprocka-Jasińska: Myśl słaba a praktyki narracyjne we współczesnym teatrze

We współczesnych badaniach teatralnych przekonanie o dynamicznej, pełnej napięcia relacji tekst – scena funkcjonuje jako pewnik nie wymagający w zasadzie rozbudowanych uzasadnień naukowych. Różnorodność działań podejmowanych w obsza...
27,90 zł

Trzy dni i jedno życie

Tajemnicza śmierć sześciolatka wstrząsa społecznością małego francuskiego miasteczka. Jednak ofiarą tej tragedii jest także sam morderca, kilkunastoletni chłopak, który już nigdy nie zazna spokoju. Odtąd każdy jego dzień naznaczony będzie piętne...
2,49 zł

Stosunki międzynarodowe na początku XXI wieku. Wybrane aspekty - 01 Polityka zagraniczna państwa jako jedna z kategorii w nauce o stosunkach międzynarodowych. Wybrane aspekty

Głównym celem badawczym pracy była szeroko pojęta analiza procesów i trendów zachodzących na arenie międzynarodowej na początku XXI wieku (w jego pierwszej i drugiej dekadzie). Celem szczegółowym było również wskazani...
24,90 zł

Jeden dobry dzień

To jest tajemnica Romy Ligockiej: jej książki pisane są zawsze bardzo osobiście i emocjonalnie. Stąd ich siła i wyjątkowa więź z czytelnikami. Pisarka przygląda się światu, który ją otacza, opowiada nam swoje życie – zawsze trochę inaczej,...
31,50 zł

Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego

Tom zbiorowy „Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego”. Konferencja w 50 rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego przynosi rozważania teatrologów i filologów klasycznych na temat twórczości naukowej ...
31,20 zł

Teatr elżbietański

W książce zamieszczono starannie dobrane teksty dotyczące teatru elżbietańskiego – jego relacji do polityki i władzy, kulturowego aspektu wykonawstwa, problemu techniki inscenizacji – ujawniające bogactwo możliwości poetyki kulturowej. Ich ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!