Rozmowy obrazów, t. 1
Obrazy mówią, choć nie zawsze wprost. Podobnie jak poezja, do każdego mogą przemówić inaczej. Uważne patrzenie, a w konsekwencji widzenie, to najprostszy sposób, aby przełamać onieśmielenie wobec sztuki i pokonać dystans dzielący widza i „milczący” obraz. A zatem obrazy mówią do zaciekawionych nimi widzów, ale czy mogą ze sobą rozmawiać?
W książce jest wiele przykładów, w których malarze nowocześni i współcześni nawiązują do dzieł dawnych mistrzów, np. Éduard Manet w Śniadaniu na trawie bawi się motywem z Koncertu pasterskiego Tycjana. Są również zestawienia mniej oczywiste, ze względu na podobieństwo tematów, wyrazu albo funkcji. W rozdziale Dyptyki. Dewocja i adoracja jest mowa o piętnastowiecznym dyptyku służącym prywatnej dewocji i dziele Warhola, w którym powszechnie adorowana celebrytka Marilyn Monroe zastąpiła Madonnę.
Książka jest zachętą do słuchania obrazów i przysłuchiwania się ich rozmowom. Mosty pomiędzy dziełami z odległych epok albo dyskretne dialogi malowideł, które powstały w podobnych czasach, to inspiracje do tego, aby patrzeć i czerpać przyjemność ze skojarzeń i własnych interpretacji.
Patronat medialny:

Już jesienią pojawi się drugi tom „Rozmów obrazów”!
Rothko i Tycjan, Pollock i Tintoretto – co łączy tych artystów? Dla pierwszych ważna była wibrująca plama barwna i przenikające się kolory, dla drugich gwałtowny malarski gest. W drugim tomie „Rozmów obrazów” dzieła wybitnych twórców połączone są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań, których się podejmowali. Były to: triki optyczne i iluzjonistyczne, namalowanie burzy, mgły i wody, ale też fenomen fałszerstw sztuki i trudne do wytłumaczenia mechanizmy, powodujące, że cena obrazu może być wyższa od luksusowej rezydencji. Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie książki stały się tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast nurtujące artystów problemy z przestrzenią, iluzją, kolorem i światłem, a także namalowaniem niemożliwego.
Zachęcamy do zapoznania się z filmem:
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21294-0
- ISBN druku: 978-83-01-21228-5
- Liczba stron: 328
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 I. AUTOPORTRETY MALARZY. ZBAWICIEL I GRZESZNIK 15 Zbawiciel sztuki 20 Skruszony grzesznik 27 II. KOBIETY MALARKI. W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI 33 Tamara w zielonym bugatti 38 Dwie Fridy 44 III. OBLICZA WŁADCÓW I WODZÓW. IDEALIZACJA I POCHLEBSTWO 51 Nowe wcielenie Wertumnusa 56 Prawdziwe oblicze księżniczki 62 Triumfy wodza i cesarza 68 IV. CO KRYJĄ OBLICZA PAPIEŻY? 75 Straszliwy papież i książę malarzy 80 Portret portretu 87 V. DOSTOJNICY Z NADZIEJĄ NA ZBAWIENIE 93 Pobożność i pycha 98 Kondotier w Królestwie Bożym 104 VI. DYPTYKI. DEWOCJA I ADORACJA 111 Madonna i śmiertelnik 116 Śmierć i dziewczyna 122 VII. PORTRETY INNYCH 129 Najbrzydszy portret świata 135 Kobieta z brodą 141 VIII. WIZERUNKI MIESZCZAN 147 Bankiet u strzelców 152 Badacze ludzkiego ciała 158 Strażnicy Amsterdamu 164 IX. SCENY Z ŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO 171 Portret pełen tajemnic 177 Komiczna walentynka 183 Małżeństwo modne 189 X. ALEGORIE MIŁOŚCI 195 Słodycz i gorycz miłości 200 Zwycięstwo kapryśnego Amora 206 XI. OBRAZY DLA KOLEKCJONERÓW 211 Jowisz i motyle 216 Gertruda jest Gertrudą, jest Gertrudą, jest Gertrudą… 222 XII. GRY JAKO METAFORY ŻYCIA 229 Gra w szachy, gra w życie 236 Syn marnotrawny i oszuści 243 XIII. LUDZIE I ICH DOMY 249 Rozkosze i niebezpieczeństwa obfitości 254 Wnętrze pełne seksapilu 260 XIV. BOGOWIE I MIESZCZANIE 267 Bogowie w Ferrarze 272 Współcześni, którzy przemijają 278 XV. POECI I FLANEURZY 285 Arkadia, czyli Utopia 290 Skandal w trawie 296 XVI. OBRAZY ŚMIERCI 301 Męczennik rewolucji 306 Rozbitkowie z Meduzy 313 XVII. WIZJE POCZĄTKU I KOŃCA ŚWIATA 319 Utopia ziemskiego raju 325 Koniec świata 332 Źródła ilustracji 340