Rozrywki XXI wieku a prawo własności intelektualnej
Wysłuchaj audycji radia TOK FM z udziałem Autorki >>
Książka przedstawia związki własności intelektualnej z niektórymi charakterystycznymi dla naszych czasów rozrywkami – blogami, Instagramem, fanartem, flash mobami, grami komputerowymi (w tym e‑sportem), a także sportem rekreacyjnym, fitnessem czy gotowaniem. Wskazuje, dlaczego pewne zjawiska/mody się pojawiają, na czym polegają i jakie mogą rodzić problemy prawne. Autorka zwraca uwagę, że dzięki prawu własności intelektualnej niektóre aktywności ludzkie bardzo się rozwinęły (np. sport amatorski), zaś w innych obszarach, pozornie niezwiązanych z prawem (cosplay, larpy, drag queens), jego nieznajomość może stać się przyczyną wielu kłopotów. Przytacza najciekawsze orzeczenia sądowe, wskazuje, gdzie dochodzi lub może dojść do naruszenia cudzych praw wyłącznych, a także sygnalizuje potrzebę uregulowania prawnego określonych typów działalności.
Adresaci:Publikacja będzie interesującą lekturą nie tylko dla prawników oraz studentów prawa, lecz także dla organizatorów różnych eventów, jak również innych osób zajmujących się omówioną w książce tematyką.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8187-468-7
- ISBN druku: 978-83-8187-282-9
- EAN: 9788381874687
- Liczba stron: 312
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 11 Wstęp 13 Rozdział I LARP – zanurzeni w innym świecie 15 1. Historia larpów 17 2. Larpy w ujęciu socjologicznym i psychologicznym 22 3. Elementy gry 26 4. Larpy a dobra niematerialne 29 5. Spór o strzałki z pianki 38 6. Podsumowanie 40 Rozdział II Flash mob – błyskawiczny tłum 41 1. Historia flash mobów 43 2. Flash mob w działalności marketingowej 48 3. Flash mob w Polsce 56 4. Niekomercyjny flash mob 57 5. Kwestie prawne 62 6. Podsumowanie 67 Rozdział III Cosplay – zabawa w przebieranie 69 1. Historia cosplayu 71 2. Cosplay w Japonii 74 3. Cosplay a własność intelektualna 78 4. Ochrona prawna kostiumu/przebrania 82 5. Podsumowanie 97 Rozdział IV Fanart – być jak J.K. Rowling 99 1. Historia fanartu 101 2. Kultura fanowska 105 3. Fanfiction a fair use 110 4. Niepisane reguły 121 5. Fanart i znaki towarowe 124 6. Podsumowanie 126 Rozdział V Blogi – kilka słów o ekskribicjonizmie 127 1. Historia blogowania 129 2. Społeczeństwo sieci 134 3. Blog jako prasa 135 4. Dlaczego ludzie blogują? 143 5. Blogi a prawo 146 6. Blogi w Rosji 151 7. Podsumowanie 151 Rozdział VI Instagram – jak zostać influencerem 153 1. Historia Instagrama 155 2. Prawna ochrona fotografii 162 3. Instagram a własność intelektualna 165 4. Influencer marketing 170 5. Podsumowanie 180 Rozdział VII Mens sana in corpore sano 181 1. Historia sportu rekreacyjnego 183 2. Jakość życia a aktywność fizyczna 187 3. Przemysł sportowy a własność intelektualna 191 4. Sport a prawo autorskie 199 5. Fitness a prawo własności intelektualnej 202 6. Odpowiedzialność cywilna trenerów 208 7. Podsumowanie 209 Rozdział VIII Od Mario Bros do e-sportu 211 1. Historia gier komputerowych 213 2. Sport elektroniczny 226 3. E-sport i własność intelektualna 231 4. Podsumowanie 237 Rozdział IX Know-how. Przez żołądek do… 239 1. Prapoczątki 241 2. Historia żywienia 244 3. Najstarsze przepisy kulinarne 249 4. Ochrona prawna przepisu kulinarnego 252 5. Ochrona na podstawie prawa własności przemysłowej 260 6. Tajemnica przedsiębiorstwa 264 7. Podsumowanie 266 Rozdział X RuPaul i uprzedzenia 267 1. Wprowadzenie 269 2. Historia drag queen 273 3. Własność intelektualna drag queen 279 4. Drag queen jako artysta wykonawca 282 5. Oskarżenia 289 6. Podsumowanie 293 Zakończenie 295 Literatura 297