Style funkcjonowania młodych osób z uszkodzeniami słuchu w bliskich relacjach interpersonalnych
Inspiracją do podjęcia tematyki było doświadczenie pracy w poradnictwie psychologicznym dla studentów z niepełnosprawnością. Funkcjonowanie młodzieży z poważnymi uszkodzeniami narządu słuchu w relacjach interpersonalnych zasługuje na zainteresowanie psychologów i pedagogów. Trudności we wzajemnym rozumieniu się przeżywają wszyscy ludzie, również doskonale słyszący, ale osoby z uszkodzonym słuchem mają tych kłopotów znacznie więcej i są one bardziej dotkliwe, często niełatwe do przezwyciężenia. Wartość badań zaprezentowanych w monografii wynika z tego, że dostarczają wiarygodnych argumentów uzasadniających potrzebę zorganizowanego wsparcia dla studiującej młodzieży dotkniętej uszkodzeniami słuchu, a także – pośrednio – potrzebę opieki psychologicznej nad rodzinami wychowującymi dzieci z uszkodzeniami słuchu i nad samymi osobami z tym ograniczeniem zmysłowym zwłaszcza w okresie adolescencji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-574-2
- ISBN druku: 978-83-8142-573-5
- Liczba stron: 324
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 9 Przedmowa 11 Rozdział I. Uszkodzenie słuchu jako zjawisko wieloaspektowe 17 1. Uszkodzenie słuchu jako niepełnosprawność 17 1.1. Wybrane definicje i klasyfikacje uszkodzeń słuchu 17 1.2. Medyczne aspekty uszkodzenia słuchu 27 1.3. Psychologiczne aspekty uszkodzenia słuchu 33 1.4. Społeczne aspekty uszkodzenia słuchu 42 2. Komunikowanie się osób z niepełnosprawnością słuchu z otoczeniem 52 Rozdział II. Relacje interpersonalne 67 1. Koncepcja przywiązania jako pierwowzór relacji społecznych w okresie dorosłości 68 1.1. Koncepcja Mary Ainsworth 69 1.2. Typologia stylów przywiązaniowych osób dorosłych Cindy Hazan i Philipa Shavera 71 1.3. Typologia stylów przywiązania Kim Bartholomew 75 2. Samotność jako podstawa istnienia relacji interpersonalnych 77 3. Rodzaje relacji interpersonalnych 83 4. Czynniki decydujące o wyborze partnerów relacji interpersonalnych 98 5. Wybrane uwarunkowania funkcjonowania w relacjach interpersonalnych 104 5.1. Cechy osobowości 104 5.2. Poczucie bezpieczeństwa i prężność osobowa 109 5.3. Kompetencje społeczne 112 5.4. Oczekiwania związane z pełnieniem ról rodzinnych 115 5.5. Niepełnosprawność 119 Rozdział III. Metodologiczne założenia badań własnych 129 1. Problem, pytania badawcze i paradygmat badawczy 129 2. Charakterystyka wykorzystanych metod 139 2.1. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P.T. Costy i R.R. McCrae 139 2.2. Kwestionariusz Poczucia Bezpieczeństwa i Prężności Osobowej KPB-PO Z. Uchnasta 140 2.3. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak 142 2.4. Skala Oczekiwań Rodzinnych SOR D. Müller 143 2.5. Skala do Badania Poczucia Samotności SBS Z. Dołęgi 145 2.6. Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych KSP M. Plopy 146 2.7. Arkusz danych demograficznych D. Müller 147 3. Organizacja i przebieg badań 148 4. Charakterystyka badanych osób 149 5. Zastosowane procedury statystyczne 158 Rozdział IV. Psychologiczna charakterystyka grup studentów z uszkodzeniami słuchu zróżnicowanych ze względu na styl funkcjonowania w relacjach interpersonalnych 161 1. Wyodrębnienie grup o różnych stylach funkcjonowania w relacjach interpersonalnych 161 2. Charakterystyka psychologiczna wyodrębnionych grup studentów z uszkodzeniami słuchu 166 2.1. Struktura osobowości 166 2.2. Kompetencje społeczne 168 2.3. Oczekiwania związane z pełnieniem ról rodzinnych 170 2.4. Poczucie bezpieczeństwa i prężność osobowa 172 3. Przewidywanie przynależności do grup o różnych stylach funkcjonowania w relacjach interpersonalnych na podstawie zmiennych niezależnych 174 4. Dyskusja wyników 176 Podsumowanie i wnioski 189 Zakończenie i implikacje praktyczne 197 Bibliografia 203 Aneks 1 225 Aneks 2 227 Arkusz danych demograficznych 229