Technologie informacyjno-komunikacyjne w wojewódzkich bibliotekach pedagogicznych w Polsce
Wojewódzkie biblioteki pedagogiczne to regionalne biblioteki specjalne, które odgrywają istotną rolę w upowszechnianiu technologii informacyjnokomunikacyjnych w oświacie, inspirowaniu i organizowaniu edukacji czytelniczej i medialnej, prowadzeniu działalności informacyjno-bibliograficznej, a także gromadzeniu literatury naukowej i fachowej dla nauczycieli oraz innych pracowników pedagogicznych. W publikacji omówiono wykorzystani e technologii informacyjno-komunikacyjnych do realizacji zadań bibliotek pedagogicznych na przykładzie dużych regionalnych książnic w latach 2019–2020. Ponadto uporządkowano i zebrano kwestie terminologiczne oraz prawne związane z funkcjonowaniem nowych technologii w tego typu bibliotekach. Dodatkową wartość monografii stanowi autorska analiza struktury organizacyjnej wojewódzkich książnic pedagogicznych na terenie kraju.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8331-105-0
- ISBN druku: 978-83-8331-104-3
- Liczba stron: 214
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Metody, techniki i narzędzia badawcze 10 Stan badań, model doboru literatury przedmiotu 11 Rozdział 1. Funkcje i zadania bibliotek pedagogicznych w przeszłości oraz współcześnie 15 1.1. Funkcje i zadania bibliotek pedagogicznych – rozważania terminologiczne 17 1.2. Funkcje i zadania bibliotek w ujęciu historycznym 21 1.3. Współczesne zadania bibliotek pedagogicznych a ich statuty – analiza porównawcza na przykładzie książnic pedagogicznych szczebla wojewódzkiego 31 Rozdział 2. Technologie informacyjno-komunikacyjne w Polsce i na świecie – rozważania terminologiczne 39 2.1. Różnice pomiędzy anglojęzycznym i polskim rozumieniem terminu technology 40 2.2. Information technology a information and communication technology – początki i rozważania terminologiczne na gruncie literatury anglojęzycznej 48 2.3. Technologia(e) informacyjna(e) a technologie informacyjno-komunikacyjne – początki i rozważania terminologiczne na gruncie literatury polskiej 51 Rozdział 3. Nauczyciel bibliotekarz jako realizator zadań biblioteki pedagogicznej 71 3.1. Kategorie pracowników wojewódzkich bibliotek pedagogicznych w świetle ich statutów 71 3.2. Nauczyciel bibliotekarz – kwalifikacje i awans zawodowy 74 Rozdział 4. Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy nauczycieli bibliotekarzy wojewódzkich bibliotek pedagogicznych w świetle wyników badań własnych 79 4.1. Metodyka badań 79 4.2. Przedmiot badań, problemy badawcze 79 4.3. Metody badań i omówienie narzędzia badań 80 4.4. Populacja i próba badawcza 82 4.5. Opis procedury badawczej 93 Rozdział 5. Prezentacja i omówienie wyników badań 95 5.1. Charakterystyka ankietowanych 96 5.2. Termin „technologie informacyjno-komunikacyjne” w rozumieniu ankietowanych 100 5.3. Formy dokształcania w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych preferowane przez ankietowanych 112 5.4. Realizacja zadań statutowych wojewódzkich bibliotek pedagogicznych przez ankietowanych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych 114 5.5. Wspomaganie szkół i placówek oświatowych w wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych 122 5.6. Wyposażenie wojewódzkich bibliotek pedagogicznych na użytek realizacji statutowych zadań 124 Rozdział 6. Wnioski z badań 127 Rozdział 7. Refleksje końcowe 131 Bibliografia 135 Zastosowane skróty 153 Spis tabel 155 Spis wykresów i schematów 157 Spis załączników 159 Załącznik 1. Wojewódzkie biblioteki pedagogiczne – dane zebrane (stan na 1 lipca 2019 r.) 161 Załącznik 2. TIK w pracy bibliotekarzy wojewódzkich bibliotek pedagogicznych 175 Załącznik 3. Technologie informacyjno-komunikacyjne – definicje według nauczycieli bibliotekarzy wojewódzkich bibliotek pedagogicznych 181 Indeks osobowy 207 Streszczenie i słowa kluczowe 211 Summary and keywords 213