Teoria i praktyka logopedyczna
Prezentowany tom zawiera prace z zakresu diagnozy, terapii i profilaktyki logopedycznej, wyniki badań oraz rozważania teoretyczne logopedów reprezentujących różne krajowe ośrodki badawcze, a także przedstawicieli pokrewnych dyscyplin naukowych: medycyny, językoznawstwa, pedagogiki, psychologii. Współczesna logopedia stoi przed różnymi wyzwaniami. Ponieważ wzrasta liczba pacjentów z zaburzeniami mowy, potrzebna jest dyskusja o pożądanych kierunkach rozwoju logopedii w XXI wieku, przedstawienie najnowszych wyników badań nad mechanizmami zaburzeń komunikacji językowej, metodami diagnozy czy terapii. Teoria i praktyka logopedyczna powinny uwzględniać [...] wzrost liczby osób w wieku senioralnym wymagających opieki logopedycznej, a także pacjentów w wieku produkcyjnym, chorujących na nowotwory jamy ustnej, krtani czy mózgu, których konsekwencją są zaburzenia mowy. Równie istotnym kierunkiem rozwoju współczesnej logopedii jest wczesna interwencja logopedyczna u dzieci już od okresu noworodkowego, wpisująca się w założenia profilaktyki logopedycznej [...]. Zawarte w monografii treści dotyczą podmiotów oddziaływań logopedycznych, czyli dzieci, dorosłych, seniorów z różnymi dysfunkcjami mowy i głosu oraz samych terapeutów. [...] Książka adresowana jest do logopedów, lekarzy, pedagogów, psychologów, lingwistów zajmujących się problematyką zaburzeń mowy. Wśród jej odbiorców powinni znaleźć się również studenci takich kierunków, jak: logopedia, filologia polska, psychologia, pedagogika, medycyna.
Ze Wstępu
„Przedłożona do oceny wydawniczej monografia wieloautorska to bardzo dobra wizytówka łódzkiej logopedii - jednego z ważniejszych w Polsce ośrodków prowadzących badania dyskursu zaburzonego oraz kształcącego przyszłych logopedów. Zaprezentowany zbiór tekstów, mimo iż zróżnicowany pod względem merytorycznym, językowym i edytorskim, jest tylko potwierdzeniem naukowej rangi logopedii w Uniwersytecie Łódzkim.”
Z recenzji dr. hab. Mirosława Michalika, prof. UP w Krakowie
- Kategorie:
- Redakcja: Ewa Gacka, Monika Kaźmierczak
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-105-8
- ISBN druku: 978-83-8142-104-1
- Liczba stron: 222
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Grażyna Gunia – Szanse i zagrożenia dla teorii i praktyki logopedii XXI wieku 15 Opportunities and threats for the theory and practice of speech therapy in the 21st century Grażyna Śmiech-Słomkowska, Małgorzata Peruga – Znaczenie mięśni w budowie i czynnościach narządów jamy ustnej 29 Importance of muscles for structure and function of oral cavity organs Justyna Antczak-Kujawin – Zaburzenia semantyki frazeologizmów u osób w łagodnej fazie otępienia alzheimerowskiego. wstępne wyniki badań 35 Disorders within the semantics of phrasemes in people with early stage alzheimer’s dementia. preliminary research results Katarzyna Bieńkowska – Sprawność językowa dzieci z uszkodzonym narządem słuchu 47 Linguistic performance of hearing impaired children Izabela Ejsmunt-Wieczorek – Sposoby tworzenia czasownikowych gniazd słowotwórczych przez dzieci w wieku przedszkolnym 57 The ways of building verbal word-formation nests by pre-school children Ewa Gacka – Diagnozowanie i usprawnianie funkcji oddechowej w postępowaniu logopedycznym. Ujęcie teoretyczne i praktyczne 71 Diagnosing and streamlining the respiratory function in speech-therapy proceedings. Theoretical and practical perspective Renata Gliwa – Fluencja słowna w otępieniu naczyniopochodnym – ujęcie kliniczne 85 Verbal fluency in vascular dementia – clinical approach Katarzyna Jachimowska, Agata Korycka – Logopeda wobec konsekwencji kolczykowania narządów zespołu ustno-twarzowego 105 Speech therapist facing consequences of oral piercing Aleksandra Jastrzębowska-Jasińska – Superwizja w zawodzie logopedy 119 Supervision for speech therapists Monika Kaźmierczak – Rola gestów fonicznych w wychowaniu komunikacyjnym dzieci przedszkolnych 131 Role of phonic gestures in communication education in kindergarten age children Dominika Kozłowska – Lokalizacja nowotworów głowy i szyi oraz jej znaczenie dla skutecznej terapii logopedycznej 141 The influence of the tumor location of hnc (head and neck cancer) on effective speech and swallow therapy Marlena Kurowska – Logopedyczne badania dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy i języka uwarunkowanymi korowo. projekt badań własnych 151 Logopedic researches of children and youth with cortical based speech and language disorders. own research project Renata Marciniak-Firadza – Jak logopeda może pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym? 163 How a speech therapist can help children with selective mutism? Justyna Sochacka – Mowa w zaniku wieloukładowym – problem diagnozy logopedycznej. Studium przypadku 177 The speech in multiple system atrophy – issue of language disorders diagnosis. Case study Anna Stefan – O głosie „wrażliwca” (wybrane zagadnienia) 189 About voice of very sensitive person (selected problems) Mateusz Szurek – Przesiewowe badanie mowy jako działanie służące identyfikacji dzieci z grupy ryzyka zaburzeń mowy 199 Screening examination of speech as a means of identyfing children at risk of speech disorders Ewelina Zając – Wpływ zaburzeń mowy u dzieci sześcio- i siedmioletnich na naukę czytania i pisania 213 The influence of speech disorders in six- and seven-year-old children on learning to read and write