U źródeł tożsamości rodzinnej. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej
Monografia Tomasza Bajkowskiego ma wiele istotnych walorów. Przede wszystkim jej problematyka badawcza wpisuje się w szeroki obszar interdyscyplinarnego zainteresowania współczesną rodziną, wzbogacając nauki społeczne o nowe aspekty wiedzy o tej podstawowej grupie społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny pochodzenia i jej roli w kształtowaniu tożsamości indywidualnej, rodzinnej i społecznej. Znaczącym walorem pracy jest też przyjęcie określonego modelu teoretycznego i jego operacjonalizacja metodologiczna, ujęcie systemowe pozwalające na prowadzenie analiz wielowymiarowych zależności i wskazanie złożoności systemu rodzinnego.
Z pewnością prezentowana książka wzbudzi zainteresowanie nie tylko w środowisku akademickim, lecz także wśród pedagogów praktyków. Może być wykorzystana w procesie kształcenia studentów i doktorantów na wielu kierunkach studiów i specjalnościach, gdzie rodzina jest przedmiotem analiz z perspektywy różnych dyscyplin naukowych.
z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek
Tomasz Bajkowski – adiunkt w Zakładzie Diagnoz Środowisk Wychowawczych w Katedrze Edukacji Międzykulturowej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe skupione są wokół psychopedagogicznej diagnozy różnych środowisk wychowawczych, systemowej diagnozy i terapii rodziny, procesów kształtowania się tożsamości młodzieży, kulturowych i społecznych aspektów kategorii kobiecości i męskości, komunikacji międzykulturowej oraz procesów psychoterapeutycznych. Jest autorem ponad 50 publikacji naukowych, m.in.: Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej (Warszawa 2010); Młodzież – Kultura – Tożsamość (Białystok 2012; współred. K. Sawicki); Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych (Warszawa 2013; współred. J. Nikitorowicz et al.). Był zespołów badawczych i eksperckich w projektach ministerialnych oraz finansowanych ze środków UE. Od ponad 20 lat realizuje się również jako diagnosta i psychoterapeuta w Prywatnej Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej „Pociecha” w Białymstoku.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-951-9
- ISBN druku: 978-83-7383-951-9
- Liczba stron: 396
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp 7 Rozdział 1. Rodzina jako system psychospołeczny 11 1.1. Konceptualizacja pojęcia rodziny – definicje, struktura i typologie 12 1.2. Systemowa teoria rodziny – bazowe kategorie poznawcze 24 1.3. Charakterystyka rodzin w Polsce – przemiany i obraz współczesny 32 Rozdział 2. Młodzież jako fenomen społeczny 43 2.1. Kategoria młodzieży w naukach społecznych – wielowymiarowość pojęcia 44 2.2. Społeczne teorie młodzieży – stawanie się dorosłym 57 2.3. Specyfika młodzieży akademickiej – portret studenta 67 Rozdział 3. Źródła tożsamości rodzinnej 77 3.1. Tożsamość jako interdyscyplinarna kategoria pojęciowa – odpowiedź na pytanie „kim jestem?” 78 3.2. Tożsamość osobowa, społeczna i kulturowa – kręgi identyfikacji człowieka 96 3.3. Rodzina jako źródło tożsamości młodzieży – odpowiedź na pytania „skąd jestem?” i „dlaczego taki jestem?” 105 Rozdział 4. Procedura badań własnych 113 4.1. Koncepcja badań własnych 114 4.1.1. Przedmiot i cele badań 115 4.1.2. Problemy i założenia badawcze 118 4.1.3. Operacjonalizacja zmiennych i ich wskaźników 124 4.1.4. Obrana metoda, techniki i narzędzia badawcze 125 4.1.5. Teren, organizacja i przebieg badań 138 4.1.6. Typy i sposoby analiz statystycznych oraz pomiaru danych 141 4.2. Charakterystyka grupy badanej 143 Rozdział 5. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej – empiryczna egzemplifikacja 152 5.1. Obraz rodziny pochodzenia badanych – analiza deklaracji 153 5.2. Elementy kształtujące postawy życiowe młodzieży akademickiej 169 5.3. Profile rodzin badanej młodzieży 175 Rozdział 6. Uwarunkowania obrazu systemu rodzinnego badanej młodzieży 186 6.1. Parametry tożsamości indywidualnej a obraz systemu rodzinnego 187 6.1.1. Płeć biologiczna badanych a obraz systemu rodzinnego 187 6.1.2. Rodzaj uczelni, na której studiują badani a obraz systemu rodzinnego 194 6.1.3. Miejsce pochodzenia osób badanych a obraz systemu rodzinnego 203 6.1.4. Miejsce zamieszkania osób badanych a obraz systemu rodzinnego 210 6.2. Komponenty tożsamości familijnej a obraz systemu rodzinnego 215 6.2.1. Typ rodziny pochodzenia osób badanych a obraz systemu rodzinnego 215 6.2.2. Wykształcenie rodziców osób badanych a obraz systemu rodzinnego 223 6.2.3. Aktywność zawodowa rodziców osób badanych a obraz systemu rodzinnego 240 6.2.4. Posiadanie rodzeństwa przez osoby badane a obraz systemu rodzinnego 253 6.3. Wybrane modele predyktorów obrazu rodziny 260 6.3.1. Modele regresji poczucia funkcjonalności rodzinnej 261 6.3.2. Modele regresji poziomu satysfakcji ze sposobu funkcjonowania rodziny pochodzenia osób badanych 273 Rozdział 7. Wnioski z badań i rekomendacje diagnostyczno-metodyczne 284 Bibliografia 299 Aneksy 318 Summary. At the Source of Family Identity. Family System in the Perception of Academic Youth 379 Table of contents 382 Spis tabel i rycin 384 Indeks osób 390