Ucieleśnienie
Podjęta w książce problematyka sytuuje się w obszarze psychologii klinicznej dziecka i psychologii rozwojowej. Autorka otyłość traktuje jako zaburzenie, w którego istnienie uwikłany jest komponent psychiczny, rozpatrywany w kontekście relacji matka–dziecko. Pytania sformułowane w pracy dotyczą czynników psychicznych, pozostających w związku z otyłością u dzieci i adolescentów. Książka jest adresowana do psychologów, psychoterapeutów i studentów psychologii, ale mogą z niej korzystać także lekarze.
Joanna Radoszewska – dr nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania naukowe: otyłość i zaburzenia jedzenia u dzieci i adolescentów. Autorka publikacji dotyczących psychicznych uwarunkowań powstawania i utrzymywania się otyłości i zaburzeń jedzenia. Konsultant w Zakresie Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, w odniesieniu do problemów dzieci chorych somatycznie.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-495-8
- ISBN druku: 978-83-7383-495-8
- Liczba stron: 224
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Od autorki 11 Wstęp 13 Rozdział 1. Wstęp do psychopatologii otyłości 15 1.1. Wprowadzenie 15 1.2. Kryteria diagnozy otyłości w psychologii 16 1.3. Epidemiologia 18 1.4. Miejsce problemu otyłości w klasyfikacjach zaburzeń 19 1.5. Otyłość a zaburzenia odżywiania 20 1.6. Otyłość a inne zaburzenia psychiczne 22 Rozdział 2. Otyłość w ujęciu psychologii klinicznej 26 2.1. Wprowadzenie 26 2.2. Problem otyłości w ujęciu poznawczo-behawioralnym 27 2.3. Problem otyłości w ujęciu psychoanalitycznym 31 2.3.1. Otyłość w ujęciu Hildy Bruch 34 2.3.1.1. Otyłość rozwojowa 35 2.3.1.2. Otyłość reaktywna 36 2.3.2. Podsumowanie 37 2.4. Problem otyłości w ujęciu systemowym 37 2.5. Problem otyłości w ujęciu społeczno-kulturowym 41 2.6. Podsumowanie 47 Rozdział 3. Wprowadzenie do problematyki badań 49 3.1. Teoretyczna rama pracy 49 3.2. Osobowe uwarunkowania psychicznego funkcjonowania osoby 52 3.3. Definicje 54 3.4. Pytania badawcze 55 Rozdział 4. Metody badania w psychologii klinicznej 58 4.1. Wprowadzenie 58 4.2. Test Apercepcji dla Dzieci, wersja z postaciami zwierząt (CAT-A) jako metoda badania poczucia tożsamości dziecka 60 4.2.1. Test Apercepcji dla Dzieci, wersja z postaciami zwierząt (CAT-A) 60 4.2.2. Wymiary do analizy poczucia tożsamości dziecka 64 4.2.2.1. Poczucie kontaktu z samym sobą 64 4.2.2.2. Rodzaj dostępnych treści doświadczania siebie 66 4.2.2.3. Poczucie odrębności psychicznej 68 4.2.2.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie 68 4.3. Rozmowa kliniczna jako metoda badania osoby 69 4.3.1. Rozmowa kliniczna 69 4.3.2. Rozmowa kliniczna jako metoda badania poczucia tożsamości adolescenta 71 4.3.2.1. Opis metody 71 4.3.3. Rozmowa kliniczna jako metoda badania psychicznej reprezentacji matki/ojca u dziecka 72 4.3.4. Rozmowa kliniczna jako metoda badania psychicznej reprezentacji dziecka u matki 73 4.3.4.1. O rozmowie z matkami 73 4.3.4.2. Opis rozmowy z matką 75 4.4. Wymiary do analizy rozmowy klinicznej 77 4.5. Uwagi metodologiczne 81 Rozdział 5. Poczucie tożsamości dzieci leczonych z powodu otyłości 82 5.1. O dzieciach otyłych 82 5.1.1. Zachowania jedzeniowe 82 5.1.2. Samoocena 85 5.1.3. Doświadczanie ciała 86 5.1.4. Podsumowanie 87 5.2. Metoda badania 88 5.2.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań 88 5.2.2. Osoby badane 88 5.2.3. Warunki badania 89 5.3. Sposób analizowania danych z Testu Apercepcji dla Dzieci, wersja z postaciami zwierząt (CAT-A) 90 5.4. Wyniki badania. Poczucie tożsamości dziecka otyłego 91 5.4.1. Poczucie kontaktu z samym sobą doświadczane przez dziecko otyłe 91 5.4.2. Rodzaj dostępnych właściwości doświadczania siebie przez dziecko otyłe 95 5.4.3. Poczucie odrębności psychicznej doświadczanej przez dziecko otyłe 99 5.4.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie doświadczane przez dziecko otyłe 102 5.4.5. Dziecko otyłe leczone z powodu otyłości prostej 105 Rozdział 6. Poczucie tożsamości otyłych adolescentów 106 6.1. Adolescencja 106 6.2. O osobach otyłych w wieku dorastania 108 6.2.1. Przeżywanie ciała przez otyłych adolescentów 108 6.2.2. Samoocena 111 6.2.3. Relacje w rodzinie 112 6.2.4. Relacje z innymi 112 6.2.5. Pytanie badawcze 112 6.3. Metoda badania 113 6.3.1. Rozmowa kliniczna 113 6.3.2. Rozmowa kliniczna jako metoda badania poczucia tożsamości i psychicznej reprezentacji matki/ojca 114 6.3.3. Sposób analizowania danych z rozmowy 114 6.4. Osoby badane 115 6.4.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań 115 6.4.2. Osoby badane 115 6.4.3. Warunki badania 116 6.5. Wyniki badania. Poczucie tożsamości otyłej osoby w wieku dorastania 117 6.5.1. Poczucie kontaktu z samym sobą doświadczane przez otyłą osobę w wieku dorastania 117 6.5.2. Rodzaj właściwości doświadczania siebie 120 6.5.3. Poczucie odrębności psychicznej 127 6.5.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie 130 6.5.5. Kto to jest otyła osoba w wieku dorastania? 133 6.6. Wyniki badania. Psychiczna reprezentacja matki u osoby w wieku dorastania 134 6.6.1. Dostęp do psychicznej reprezentacji matki 135 6.6.2. Rodzaje treści w reprezentacji matki 138 6.6.3. Odrębność psychiczna reprezentacji matki 143 6.6.4. Ciągłość w czasie reprezentacji matki 145 6.6.5. Kim jest matka dla otyłego nastolatka? 148 6.7. Wyniki badania. Psychiczna reprezentacja ojca u osoby w wieku dorastania 149 6.7.1. Dostęp do psychicznej reprezentacji ojca 150 6.7.2. Rodzaje treści w reprezentacji ojca 153 6.7.3. Odrębność psychiczna reprezentacji ojca 156 6.7.4. Ciągłość w czasie psychicznej reprezentacji ojca 159 6.8. Kim jest ojciec otyłego adolescenta? 161 Rozdział 7. Psychiczna reprezentacja otyłego nastolatka u matki 163 7.1. O matkach dzieci otyłych 163 7.2. Pytania badawcze 166 7.3. Metoda badania 167 7.3.1. Rozmowa kliniczna jako metoda badania reprezentacji psychicznej dziecka u matki 167 7.3.2. Sposób analizowania danych z rozmowy 167 7.4. Osoby badane 168 7.4.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań 168 7.4.2. Osoby badane 168 7.4.3. Warunki badania 169 7.5. Wyniki badania: psychiczna reprezentacja dziecka u matki 170 7.5.1. Dostęp do reprezentacji dziecka 170 7.5.2. Rodzaj treści reprezentacji dziecka 171 7.5.3. Odrębność reprezentacji dziecka 177 7.5.4. Ciągłość w czasie reprezentacji dziecka 180 7.6. Wyniki badania: psychiczna reprezentacja siebie jako matki 182 7.6.1. Dostęp do reprezentacji siebie jako matki 182 7.6.2. Rodzaj treści reprezentacji siebie jako matki 184 7.6.3. Odrębność reprezentacji siebie jako matki 186 7.6.4. Ciągłość w czasie reprezentacji siebie jako matki 188 7.6.5. Kim jest otyły nastolatek w oczach swojej matki? Jak doświadcza siebie jego matka? 191 Rozdział 8. Ucieleśnienie 195 8.1. Wprowadzenie 195 8.2. Kontekst ucieleśniania – matka 196 8.3. Relacja dziecka otyłego z matką 199 8.4. Uwagi końcowe 200 Bibliografia 203 Indeks nazwisk 214 Indeks rzeczowy 219