Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Wyd. 2
Publikacja wypełnia lukę w dotychczasowym piśmiennictwie. Rozprawa wzbogaca nie tylko literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki, lecz również wiktymologii oraz kryminologii. Podejmuje ważny temat zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Działania restytucyjne nieletnich mają być pomocne w korygowaniu własnego postępowania. Treści zawarte w monografii umożliwią Czytelnikowi uzyskanie odpowiedzi na wiele istotnych pytań: W czym wyraża się gotowość podmiotu do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym? W jaki sposób osoba, która skrzywdziła innych, może naprawić popełnione błędy? Jakie zasady przyświecają idei sprawiedliwości naprawczej? Czy i na ile możliwe jest stosowanie paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w procesie wychowawczym i resocjalizacyjnym? Czy i na ile możliwe jest podejmowanie działań naprawczych przez młodzież w świetle polskich aktów normatywnych oraz w aspekcie psychospołecznym? Jakie czynniki warunkują poziom gotowości podmiotu do podejmowania działań restytucyjnych? [Z recenzji Prof. zw. dr hab. dr h.c. Brunona Hołysta]
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-7784-609-4
- ISBN druku: 978-83-7784-609-4
- Liczba stron: 368
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 1. Sprawiedliwość w różnych wymiarach wiedzy naukowej 15 1.1. Paradygmat sprawiedliwości w wymiarze prawnym 15 1.1.1. Przemiany we współczesnym wymiarze sprawiedliwości 15 1.1.2. Sprawiedliwość naprawcza w ujęciu historycznym 17 1.1.3. Założenia sprawiedliwości naprawczej 22 1.1.4. Sprawiedliwość retrybutywna kontra restytucyjna? 24 1.2. Filozoficzna perspektywa sprawiedliwości 30 1.3. Sprawiedliwość na płaszczyźnie religijnej 37 1.4. Sprawiedliwość w pedagogice i psychologii. Od paradygmatu sprawiedliwości retrybutywnej ku paradygmatowi sprawiedliwości naprawczej 43 1.4.1. Podejście psychodynamiczne 45 1.4.2. Podejście behawioralne 47 1.4.3. Podejście poznawcze 50 1.4.4. Podejście kognitywno-behawioralne 53 1.4.5. Podejście interakcyjne 57 1.4.6. Podejście humanistyczne 62 1.4.7. Podejście postmodernistyczne 65 1.4.8. Przestrzeń dla paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w pedagogice resocjalizacyjnej 67 2. Młodzież jako podmiot działań restytucyjnych. Wymiar rozwojowy 71 2.1. Rozwój intelektualny młodzieży w kontekście jej możliwości zadośćuczynienia 72 2.2. Rozwój moralny młodzieży a podejmowanie przez nią działań naprawczych 73 2.3. Rozwój emocjonalno-społeczny młodzieży a jej działania restytucyjne 77 2.4. Zadośćuczynienie w aspekcie rozwojowym 81 3. Działania naprawcze w wyniku konfliktów interpersonalnych 83 3.1. Istota konfliktu międzyludzkiego 83 3.2. Eskalacja konfliktu w ujęciu restytucyjnym i retrybutywnym 90 3.3. W poszukiwaniu optymalnych sposobów rozwiązywania konfliktów 92 3.3.1. Wybrane modele konfliktów a sposoby ich rozwiązywania 94 3.3.2. Mediacja jako preferowana metoda rozwiązywania konfliktów 99 3.3.3. Wyższość mediacji nad metodami zgodnymi z założeniami sprawiedliwości retrybutywnej 107 3.3.4. Konferencje sprawiedliwości naprawczej 110 3.4. Nieletni jako strona w konflikcie o charakterze prawnym 113 3.5. Miejsce zadośćuczynienia w konflikcie 131 4. Wybrane determinanty poczucia sprawiedliwości i zadośćuczynienia 137 4.1. Sumienie 137 4.2. Empatia 139 4.3. Usprawiedliwianie się 143 4.4. System wartości 146 4.5. Postawy wobec norm moralnych a zachowanie 150 5. Metodologiczne podstawy badań własnych 153 5.1. Problematyka badawcza 153 5.2. Cel, problemy badań i hipotezy robocze 156 5.3. Charakterystyka narzędzi badawczych 163 5.4. Opis procedury statystycznej 174 5.5. Przebieg badań i osoby badane 175 6. Zjawisko zadośćuczynienia w badanych grupach młodzieży 189 6.1. Gotowość młodzieży do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym 189 6.2. Oczekiwanie przez młodzież zadośćuczynienia ze strony sprawców 193 7. Poczucie sprawiedliwości naprawczej badanej młodzieży 199 8. Psychopedagogiczne funkcjonowanie badanej młodzieży 217 8.1. Doświadczanie poczucia winy, wstydu i wyrzutów sumienia przez badaną młodzież 217 8.2. Empatyczność nieletnich na tle grupy porównawczej 222 8.3. Tendencje młodzieży do usprawiedliwiania swoich negatywnych zachowań 226 8.4. Wartości preferowane przez badaną młodzież 230 8.5. Postawy młodzieży wobec norm moralnych 242 9. Psychopedagogiczne uwarunkowania gotowości do zadośćuczynienia i poczucia sprawiedliwości naprawczej 251 9.1. Czynienie zadość przez badaną młodzież a jej funkcjonowanie w wymiarze psychopedagogicznym 251 9.1.1. Gotowość młodzieży do zadośćuczynienia a jej funkcjonowanie psychopedagogiczne 251 9.1.2. Oczekiwanie przez młodzież zadośćuczynienia a jej funkcjonowanie psychopedagogiczne 258 9.2. Poczucie sprawiedliwości naprawczej młodzieży a jej funkcjonowanie w wymiarze psychopedagogicznym 265 9.3. Związki między zadośćuczynieniem a poczuciem sprawiedliwości naprawczej młodzieży 288 9.4. Struktura czynnikowa analizowanych zmiennych w grupie nieletnich i młodzieży z grupy porównawczej 295 Dyskusja i wnioski końcowe 301 Discussion and final conclusions 317 Bibliografia 327 Spis tabel 365 Spis wykresów 368 Spis schematów 368