W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży
Książka składa się z czterech części zatytułowanych: 1. Dzieci i młodzież w świecie cyfrowym, 2. Dzieci i młodzież w świecie czasopism, 3. Działalność instytucjonalna na rzecz kultury czytelniczej dzieci i młodzieży oraz 4. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży w ujęciu międzynarodowym. Dowiemy się z niej m.in. na tematy różnorodnym funkcji nowoczesnych bibliotek oraz techniki (przede wszystkim technologii cyfrowych), która okazuje się w tym wypadku nie tyle alternatywą dla konwencjonalnej formy książki, ile nierzadko jedynym sposobem na kontakt z literaturą. Tym istotniejsze staje się podjęcie dyskusji społecznej nad możliwościami, ale i ograniczeniami cyfryzacji kultury, aby osoby dotychczas pozostające na marginesie zainteresowań badaczy czytelnictwa zostały docenione jako potencjalni odbiorcy sztuki słowa. Dzięki spojrzeniu z zewnątrz czytelnik może skonfrontować obraz kultury czytelniczej Zachodu (casus Francji) i charakterystycznej dla Europy Środkowo-Wschodniej na przykładzie Bułgarii. Książka będzie ciekawą lekturą dla: bibliologów, socjologów, psychologów, pedagogów, kulturoznawców, bibliotekarzy, nauczycieli, studentów, nauczycieli, rodziców, pracowników fundacji i programów rządowych związanych z czytelnictwem oraz wszystkich tych, których zainteresowania oscylują wokół kultury czytelniczej dzieci i młodzieży oraz podmiotów na nią wpływających.
- Kategorie:
- Redakcja: Agata Walczak-Niewiadomska, Mariola Antczak
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-811-0
- ISBN druku: 978-83-7969-810-3
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 10 Część I. Dzieci i młodzież w świecie cyfrowym. Children and youth in the digital world 22 Agnieszka Maroń, Będę pisać o książkach… - książkowa blogosfera i jej młodzi twórcy. I will write about books… – books blogosphere and its young creators 24 Grzegorz Gmiterek, eBook 2.0 Książka w rzeczywistości sieci drugiej generacji i mobilnych technologii. eBook 2.0 Book in the reality of Web 2.0 and mobile technologies 52 Agnieszka Przybyszewska, Inne czytanie i dziecięca literatura (roz)grywalna - od gamebooków do książek rzeczywistości rozszerzonej. Reading in the other way Playable literature for children - from gamebooks to AR books 70 Bożena Czerwińska, Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej czy Kawiarenka Internetowa w szkole? ICIM or Internet Café in school library? 82 Część II. Dzieci i młodzież w świecie czasopism. Children and youth in the world of magazines 109 Magdalena Przybysz-Stawska, Prasa dla młodzieży w Polsce po 1989 roku: zarys problematyki. Press for youth in Poland after 1989: outline of the topic 112 Dorota Lewandowska-Jaros, Zmiany w języku czasopism dla dzieci i młodzieży jako jeden z czynników wpływających na poziom czytelnictwa prasy skierowanej do młodych odbiorców (na przykładzie „My Little Pony” i „MLP Equestria Girls”). Changes in language of magazines for children and youth as one of the factors affecting the level of newspaper readership aimed at a young audience (for example “My Little Pony” and “MLP Equestria Girls”) 126 Część III. Działalność instytucjonalna na rzecz kultury czytelniczej dzieci i młodzieży. Institutional activity for the reading culture of children and youth 138 Anna Krawczyk, Centrum Literatury Dziecięcej - aby służyć tym, którzy służą dzieciom. Children’s Literature Center - to serve people who serve the children 140 Irena Łabiszewska, Urszula Kowalewska, „Ładne Halo” – łódzkie wydawnictwo niespodzianek. „Ładne Halo” – the Łódź’s publishing house of surprises 150 Marta Deńca, Rola biblioteki szkolnej w rozwijaniu kompetencji czytelniczych uczniów niesłyszących. The role of school library in developing reading competencies of deaf students 170 Część IV. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży w ujęciu międzynarodowym. Reading culture of children and youth in the international approach 192 Stanisława Kurek-Kokocińska, Panorama czytelnictwa młodzieży francuskiej w epoce cyfrowej. Panorama of youth’s readership in France in the digital age 194 Lubomira Parijkova, Bulgarian good practices for reading competence. Dobre praktyki w zakresie rozwoju kompetencji czytelniczych w Bułgarii 206