Wizualność dzieła sztuki. Ocena potencjału neuroestetyki w badaniach historyczno-artystycznych
Ze wstępu „Problem wykorzystania wyników badań neuroestetycznych w interpretacji i analizie obrazów nie został, jak dotąd, poruszony przez żadnego polskiego historyka sztuki. Zastanawiając się nad tym faktem, postanowiłem odpowiedzieć na pytanie, dlaczego właśnie historycy sztuki i kulturoznawcy nie podejmują tak interesującego i aktualnego tematu. Odpowiedź okazała się na tyle złożona, że przekształciłem ją w rozbudowaną argumentację, której celem jest inicjowanie dialogu pomiędzy historykami sztuki a przedstawicielami nauk przyrodniczych; w szczególności neuronaukowcami.” Przygotowana przez Łukasza Kędziorę książka jest pierwszą na polskim rynku publikacją naukową napisaną przez historyka sztuki, która podejmuje zagadnienie wykorzystania badań z dziedziny neuroestetyki do interpretacji dzieł sztuki. [...] Książka zawiera krytyczne i kompetentne omówienia literatury przedmiotu, a także analizy wybranych dzieł sztuki w oparciu o ustalenia neuroestetyki. dr hab. Ewa Domańska, prof. UAM Książka Łukasza Kędziory reprezentuje wysoki poziom merytoryczny, ma przemyślaną konstrukcję, a wynik, jaki autor osiągnął, posiada znaczenie dla szeroko rozumianych nauk o sztuce oraz humanistyki. Praca może zostać przyjęta z zaciekawieniem nie tylko przez wąskie grono specjalistów z wyżej wymienionych dziedzin wiedzy. dr hab. Piotr Przybysz
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3620-0
- ISBN druku: 978-83-231-3620-0
- Liczba stron: 192
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 9 1. Neuroestetyka – definicja, charakterystyka, przedstawiciele 1.1. Semir Zeki – twórca neuroestetyki jako dyscypliny badań / 18 1.2. Williama Hirsteina i V. S. Ramachandrana neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego / 30 1.3. Margaret Livingstone i biologia sztuki / 43 1.4. Piotra Markiewicza i Piotra Przybysza typologia bodźców artystycznych / 51 2. Wspólne pola badawcze neuroestetyki i historii sztuki 2.1. Johna Oniansa neurohistoria sztuki / 68 2.2. David Freedberg i Vittorio Gallese – o znaczeniu empatii w percepcji sztuki / 77 2.3. Alkim Almila Akdağ Salah i Albert Ali Salah o potrzebnej interakcji neuroestetyki i historii sztuki / 87 2.4. Johna Hymana krytyka neuroestetyki / 95 3. Studia przypadku 3.1. Władysław Strzemiński – świadomy neurobiolog? / 104 3.2. Adolf Wölfli – problem artystycznej świadomości / 129 3.3. Stanisław Zagajewski – panteizm i wyolbrzymienie jako super bodziec / 146 3.4. Pozytywy Zbigniewa Libery jako neuroestetyczny bodziec wizualny / 155 Zakończenie / 171 Bibliografia / 174 Spis ilustracji / 180 Indeks nazwisk / 185 Sumary / 188