Współwystępowanie objawów depresyjnych, zaburzeń jedzenia oraz obsesyjno-kompulsyjnych traktowanych jako zmienne kategorialne lub dymensjonalne i ich znaczenie jako czynnika ryzyka używania substancji psychoaktywnych
Zjawisko współwystępowania zaburzeń psychicznych cieszy się od lat 90. ubiegłego wieku dużym zainteresowaniem badaczy. Badania nad współwystępowaniem prowadzone są na dużych populacjach ogólnych, także dzieci i młodzieży, oraz w populacjach klinicznych osób leczonych psychiatrycznie. W tym drugim przypadku kryteria doboru do badanych grup obejmują niemal pełny wachlarz rozpoznań zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.
W polskim piśmiennictwie nie ma jednego konsekwentnie stosowanego terminu w celu określenia odpowiednika angielskiego pojęcia comorbidity. Wśród pojawiających się w literaturze fachowej określeń można spotkać następujące: współwystępowanie lub współistnienie zaburzeń, współchorobowość, współzachorowalność lub współzapadalność. Pojawiają się również pojęcia „choroby i zaburzenia towarzyszące” lub „podwójna diagnoza”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3215-2
- ISBN druku: 978-83-233-3215-2
- Liczba stron: 166
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
1. WSTĘP 9 1.1. Klasyfikacja w naukach podstawowych 9 1.1.1. Rys historyczny powstawania klasyfikacji 10 1.1.2. Koncepcja walidacji 13 1.1.3. Historia powstawania DSM i ICD 13 1.2. Comorbidity (współwystępowanie) – pojęcie 19 1.2.1. Współwystępowanie zaburzeń psychicznych a współczesne systemy klasyfikacyjne 20 1.2.2. Współwystępowanie zaburzeń – dyskusje wokół koncepcji 24 1.2.3. Współwystępowanie zaburzeń – trudności diagnostyczne 27 1.2.4. Typy współwystępowania zaburzeń psychicznych 27 1.3. Podejście kategorialne czy typologiczne? 28 1.3.1. Podejście kategorialne 28 1.3.2. Podejście typologiczne 29 1.3.3. Kategorie versus wymiary 30 1.4. Epidemiologia w psychiatrii 31 1.4.1. Pomiary częstości 32 1.4.2. Typy badań epidemiologicznych 32 1.4.3. Potencjalne błędy w badaniach epidemiologicznych 34 1.4.4. Duże badania epidemiologiczne 34 1.4.5. Badania epidemiologiczne – trudności 43 1.5. Epidemiologia – pozorne i prawdziwe comorbidity 44 1.5.1. Modele współwystępowania zaburzeń psychicznych 45 1.5.2. Modele przyczynowe comorbidity 46 1.6. Modele proponowane do wyjaśniania zależności między współwystępowaniem depresji a używaniem substancji psychoaktywnych 46 1.6.1. Model samoleczenia farmakologicznego (self-medication model) 46 1.6.2. Model afektywnych następstw (affective consequences model) 47 1.6.3. Model niezależnych czynników (independent factors model) 47 1.6.4. Model wzajemnego wpływu (reciprocal relations model) 48 1.7. Modele proponowane do wyjaśniania zależności między współwystępowaniem zaburzeń jedzenia a używaniem substancji psychoaktywnych 49 1.7.1. Hipotezy oparte na wspólnej etiologii 49 1.7.2. Hipotezy oparte na etiologii przyczynowej 50 1.8. Modele proponowane do wyjaśniania zależności między współwystępowaniem zaburzeń lękowych a używaniem substancji psychoaktywnych 50 1.8.1. Hipotezy oparte na etiologii przyczynowej 51 1.8.2. Hipoteza oparta na wspólnej etiologii 51 1.9. Badanie epidemiologiczne comorbidity wśród młodzieży 51 1.9.1. Badania populacyjne współwystępowania zaburzeń psychicznych wśród adolescentów – trudności 52 1.9.2. Badania populacyjne comorbidity w depresji wśród młodzieży 53 1.9.3. Badania populacyjne comorbidity depresji i używania substancji psychoaktywnych wśród adolescentów 56 1.9.4. Comorbidity dużej depresji i dystymii 57 1.9.5. Comorbidity dużej depresji i zaburzeń jedzenia 58 1.10. Zastosowanie Beck Depression Inventory w badaniach klinicznych i populacyjnych 58 1.11. Kontekst podjęcia badań 60 2. CEL PRACY 63 3. MATERIAŁ I METODY 65 3.1. Materiał 65 3.2. Narzędzia badawcze 65 3.3. Grupa badana 67 3.4. Metody statystyczne zastosowane do analizy danych 70 4. WYNIKI 71 4.1. Zmienne ciągłe 119 4.2. Podsumowanie analiz 128 5. DYSKUSJA 133 6. WNIOSKI 143 7. STRESZCZENIE 145 8. SUMMARY 149 9. PIŚMIENNICTWO 151