Media w wychowaniu dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły
Niniejsza publikacja wnosi istotny wkład w toczący się dialog na temat wprowadzenia do szkół edukacji medialnej jako przedmiotu. Ukazuje i uświadamia szerokie spektrum zastosowania mediów we wszystkich procesach przebiegających w szkole. Książka analizuje problematykę negatywnego wpływu mediów na dzieci i młodzież, ale również wskazuje możliwości ich pozytywnego zastosowania zarówno w procesie wychowania, jak i w procesie dydaktycznym.
Praca adresowana jest do licznego grona odbiorców, którzy pragną, aby media stały się sojusznikiem zmian zachodzących w systemie edukacji. Autor liczy, że przedstawione w monografii rozważania i wnioski przysłużą się zarówno nauczycielom, studentom pedagogiki, pedagogom, jak i pracownikom nauki jako materiał źródłowy oraz inspiracje do dalszych samodzielnych i pogłębionych studiów nad wykorzystaniem mediów w edukacji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-875-2
- ISBN druku: 978-83-7587-027-5
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp ... 7 Rozdział 1 Pedagogiczne aspekty wykorzystania mediów ... 11 1.1. Rola mediów w życiu człowieka ... 11 1.1.1. Rodzaje mediów oraz ich wpływ na człowieka ... 19 1.1.2. Oświatowo-wychowawcza rola radia i telewizji .... 27 1.2. Kompetencje kluczowe a kompetencje medialne współczesnego człowieka .... 32 1.2.1. Charakterystyka kompetencji medialnych .... 35 1.2.2. Kształtowanie kompetencji medialnych ... 39 Rozdział 2 Cele i zadania edukacji medialnej .... 43 2.1. Treści edukacji medialnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego na różnych poziomach wychowania i nauczania ... 47 2.1.1. Przedszkole ... 48 2.1.2. Szkoła podstawowa .... 49 2.1.3. Gimnazjum ... 60 2.1.4. Szkoła ponadgimnazjalna .... 68 2.2. Zalecane warunki i sposób realizacji treści edukacji medialnej ... 83 Rozdział 3 Media w procesie dydaktycznym .... 85 3.1. Metody kształcenia wykorzystujące media proste i złożone .... 88 3.2. Przykłady wykorzystania mediów w procesie dydaktycznym ... 101 3.3. Media w wewnątrzszkolnym systemie oceniania .... 127 3.3.1. Rodzaje ocen szkolnych .... 128 3.3.2. Ocena wytworów medialnych ... 130 3.3.3. Komputer w procesie oceniania ucznia ... 133 3.3.4. Dziennik elektroniczny w szkole .... 136 3.4. Innowacje pedagogiczne wykorzystujące media .... 144 3.4.1. Charakterystyka innowacji pedagogicznych wykorzystujących media ... 147 3.5. Media w wewnątrzszkolnym systemie doskonalenia nauczycieli .... 161 3.5.1. Wiedza i umiejętności medialne nauczyciela .... 162 Rozdział 4 Media w procesie wychowania realizowanym przez szkołę ... 165 4.1. Uczeń a media .... 166 4.1.1. Media w kształtowaniu pozytywnych postaw uczniowskich ... 168 4.1.2. Negatywne aspekty mediów ... 171 Rozdział 5 Promocja i informacja edukacyjna w szkole ... 189 5.1. Zarządzanie informacją w szkole .... 190 5.2. Kształtowanie wizerunku szkoły ... 193 5.3. Wykorzystanie szkolnego monitoringu .... 198 5.4. Szkolny serwis WWW ... 200 5.5. Informacja edukacyjna a mass media .... 208 Zakończenie ... 211 Bibliografia .... 213