Zachowania konsumentów
Pierwsza na rynku kompleksowa publikacja na temat wpływu procesów globalizacyjnych na zachowania konsumentów. Jest wynikiem współpracy naukowców i praktyków z wiodących polskich ośrodków naukowych: Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Uniwersytetu Łódzkiego, a także Uniwersytetu Warszawskiego.
Przedmiotem zainteresowań autorów jest konsument, jego decyzje i działanie w warunkach rozwoju nowych technologii, szerokiego dostępu do internetu, kryzysów, a także ekspansji przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Głębokiej analizie poddane zostały najnowsze tendencje w zachowaniach konsumentów pod wpływem zmieniającego się otoczenia oraz zachodzących w nich procesów.
W książce zaprezentowano zmiany, jakie zachodzą w konsumentach podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Modyfikacje te są spowodowane zarówno użytkowaniem mediów społecznościowych, usług mobilnych, zmianą w stylu życia, jak i działaniami przedsiębiorstw. Wskazano współczesne problemy oraz przedstawiono specyfikę segmentów konsumentów charakteryzujących rynki rozwinięte.
Monografia stanowi bogate źródło wiedzy dla studentów ekonomii, socjologii, marketingu oraz nauk o zarządzaniu. Adresowana jest również do naukowców, badaczy i praktyków.
Konsument postrzegany jest obecnie w znacznie szerszym wymiarze, nie tylko jako odbiorca kierowanych do niego komunikatów, ale także jako ich współtwórca. Rozwój metod badań w sferze nauk ekonomicznych przyczynia się do pogłębiania wiedzy na temat zachowań podmiotów rynkowych, w tym także konsumentów. Następują istotne przesunięcia w strukturze demograficznej wielu krajów. W dość szybkim tempie rośnie segment konsumentów w wieku senioralnym, a znacznie wolnej rozwija się segment najmłodszych konsumentów. Wymienione, a także inne czynniki powodują, że należy cały czas aktualizować wiedzę na temat zachowań konsumentów. W ten trend rynkowy bardzo dobrze wpisuje się książka przygotowana pod redakcją naukową Małgorzaty Bartosik-Purgat. (…) Bez wątpienia będzie ciekawą lekturą dla studentów wielu kierunków – od ekonomii przez socjologię, do marketingu i nauk o zarządzaniu.
prof. dr hab. Bogna Pilarczyk,
Akademia Ekonomiczna w Poznaniu