Zagubiona przestrzeń i co dalej...
W praktyce szkolnej często jesteśmy zmuszeni do uprawiania „turystyki zbiorowej”. Krótki czas i napięty program rodzą pośpiech, znużenie i powierzchowność. One z kolei przekształcają obiekty, które z założenia winniśmy podziwiać, w zbiór reklamowych pocztówek, na których tle ustawiamy się do szybko robionych zdjęć.Tymczasem prawdziwe dzieła sztuki, z natury rzeczy, kłócą się z ideą masowości. Pojedynczość to ich znak szczególny.
Zmiany w oświacie, przynosząc erupcję pomysłów i koncepcji lekcyjnych, chwytów i zabiegów metodycznych, tym wyraźniej ujawniły przynależną również szkole przypadłość: szybko i jak najwięcej. Słuszna idea korespondencji tekstów literackich z innymi tekstami kultury przekształca się często, wbrew woli jej twórców i realizatorów, w żarłoczną ideę wzajemnego unicestwiania. Zdarza się, że konteksty pochłaniają tekst centralny; że centrum rozmywa się w szybkiej i pobieżnej lekturze, przeistacza w jeszcze jeden kontekst o takiej samej wartości, jak pozostałe.
Te trudności tkwią organicznie w samej naturze szkoły i współczesnej kultury. Jednakże dysponujemy skuteczną bronią, która może stanowić przeciwwagę dla masowości, pośpiechu i powierzchowności. Nie zlikwiduje ona przypisanych szkole (czy kulturze w ogóle) ograniczeń, ale złagodzi ich prawo do władzy absolutnej. Idei turystyki zbiorowej, idei kolażu muszą towarzyszyć stare idee pielgrzymowania, pojedynczości.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-104-8
- Liczba stron: 352
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Geografia drugiej przestrzeni – uwagi wstępne 7 I. ZAGUBIONA PRZESTRZEŃ I CO DALEJ? (RÓŻEWICZ) 19 1. Zagubiona przestrzeń i przymus lewitacji. Kartoteka Tadeusza Różewicza – część pierwsza 21 2. Przykładowa propozycja lekcyjnej realizacji Kartoteki (Zagubiona przestrzeń i przymus lewitacji) 34 3. Zagubiona przestrzeń a struktura dramatu. Kartoteka Tadeusza Różewicza – część druga 44 II. APOKALIPSY NIEMOŻLIWE (ELIOT – COPPOLA) 69 1. Apokalipsa Cienia: Thomas Stearns Eliot – Wydrążeni ludzie 71 2. Przekleństwo Cienia: Francis Ford Coppola – Czas Apokalipsy 81 III. PARADOKSY I PUŁAPKI (SZYMBORSKA – GRASS) 87 1. Dwa okna. Niebo Wisławy Szymborskiej i konsekwencje różnych perspektyw 89 2. Terror paradygmatu. Część pierwsza: Wisława Szymborska, Lekcja 101 3. Terror paradygmatu. Część druga: Blaszany bębenek Güntera Grassa 114 4. Katedry, nenufary i mięso 126 IV. PRZESTRZENIE OBCOŚCI A POSZUKIWANIE MIARY (MIŁOSZ) 137 1. Gdzie jest Północ? 139 2. Mickiewicza i Miłosza taniec miłości-nicości 161 V. OKO I UCHO SPRAWIEDLIWEGO (MICKIEWICZ) 175 1. Dante a Mickiewicz. Boska Komedia a III część Dziadów 177 2. Prawdy nieszczęścia a nowoczesna podmiotowość (na podstawie III części Dziadów Adama Mickiewicza) 191 3. Romantyczny ogród Mickiewicza w Panu Tadeuszu i III części Dziadów 204 4. Wędrująca dusza. Pan Tadeusz a szabat 214 VI. WIELKOŚĆ I BŁĄD (KRASIŃSKI) 225 1. Światło, które niczego nie oświeca. Obraz Boga w Nie-Boskiej Komedii 227 2. Kobiety-przedmioty-demony w Nie-Boskiej Komedii 241 3. Wielkość i błąd 256 VII. SZKOŁA I DRUGA PRZESTRZEŃ (RECEPCJA) 271 1. Czytanie i nieszczęście 273 2. Zginęła – nie zginęła 283 3. Arcydzieła romantyczne w swojskich i obcych kontekstach 299 4. Etyka a tożsamość. Szkoła i uniwersalia 312 Bibliografia 323 Indeks osobowy 343